Utekatter iFokus

Utekatter

Etikettallmänt
Läst 1580 ggr
[postmortum91]
21

Katten - djurutrotaren?

Någonting intressant jag läste i illustrerad vetenskap var att tamkatten har totalt utrotat 33 djurarter världen över. I ett samhälle i USA hade utekatterna rensat fågelriket i området med 75%. 
I genomsnitt dödar en utekatt 3 smådjur om dagen, utan att ens äta upp det. Det stod även att det absolut värsta hotet som människan (indirekt) har gjort mot djurriket är utekatten. Utekatten är alltså värre än besprutning på fält etc. 

Sedan läste jag i en jättebra bok att eftersom utekatter har så stort revir så kanske en nyinflyttad (eller en som är nyare än en äldre katt) måste flytta och väljer att flytta ifrån sitt hem för att katten bor mitt i en annans katts revir. Jättemånga katter som "försvinner" är egentligen katter som väljer att flytta, för att deras hem har legat på en annan katts revir som den inte kan ta över. 
Efter att läst på en hel del, ser jag nästan bara dåliga sidor av utekatter. Speciellt om man har hankatter, och speciellt okastrerade utekatter, det är väldigt elakt mot katten, om man nu inte bor flera flera km från närmsta katt vill säga. Men folk som har utekatter i tätbefolkat område borde tänka om. Kanske alla av er borde tänka om, när man tänker på hur mycket förödelse katterna gör, mot andra djurarter och sig själva.

denstore
9

Medan tamkatten har utrotat 33 djurarter, så har väl människan lyckats med konststycket att utrota tusentals. Och samtliga av de 33 man skyller på katten, beror de garanterat på att människor släpp ut katter i miljöer där de blir topp-rovdjur på studs…..

VildaVittra
13

Illustrerad vetenskap är en tidning som inte baserar sina artiklar på vetenskap, de har aldrig någonsin haft en källförteckning för sina små historier. För det första så tar en genomsnittlig 7 djur om dagen, så redan där har de fel. Dessutom har vi människor skapat den obalans i naturen som gör att katten så väl behövs som rått och musjagare, och även för att jaga fågel.

Nej, en utekatt är inte värre än besprutning, långt därifrån, vet du att våran besprutning är orsaken till att 75 % av alla bin dog härom vintern?

Har du då inte läst de vetenskapliga rapporter om katters hälsa i och med att du inte ser några bra sidor med att ha katter ute?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
14

Håller med dig TS, det krävs ett bättre ägaransvar bland kattägare. Med tillsyn så skulle det bli mycket bättre och speciellt i tätbebyggt område.
Grannarna som flyttade hit sist släppte ut sina katter rakt ut i två andra katters revir. Första sommaren försvann en katt i flera veckor, men sen var det massor av slagsmål. 
Utevistelse med tillsyn bör nog vara att föredra. 🙂

#2 Vad visar att kattens behövs för att jaga smådjur? Du får gärna länka till något där jag kan läsa om det.

Tänker bara på där mina föräldrar bor, i den byn bor det en enda katt och för ett par år sen var det massor av råttor men det ordnades sig av sig själv eftersom det då fanns massor av mat åt rovdjuren som då blev fler.

VildaVittra
10

#3 Behöver det verkligen länkas för att visa på att möss är ett problem runt hus (ex avgnagna kablar), i stallar (musbajs i fodret) eller att fåglar äter upp sådden?

Jag vill i alla fall inte ha in vilda rovdjur i huset, i stallarna eller ens ha dom på min tomt för att skydda min sådd, då mina höns och kaniner är ett avsevärt lättare byte.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
7

#4 Det du skriver nu är en helt annan sak än det du skrev ovan om att vi har skapat en obalans i naturen och att katter därför krävs. Det var det jag ville ha källa på då jag inte tycker det stämmer. 🙂

VildaVittra
8

#5 Det är det inte alls. Vi skapar obalans genom att vår livsföring ger möss osv möjligheten att föröka sig explosionsartat genom att se till att det finns värme vintertid (under våra hus), mängder av mat året om osv. Katter hjälper till att minska problematiken. Enkel matematik.

[Emma--]
9

#6 Jag säger inte emot att katter kan minska problematiken men jag håller inte med om att katter krävs pga obalansen som du skrev ovan.

VildaVittra
6

#7 Så vad är alternativet då menar du? Musutrotning med gift på gårdarna? Gift är ju inte alls giftigt för levande varelser, inte alls.

[Emma--]
6

#8 Om du läser vad jag skrev så var det jag sa emot att det är någon slags obalans vi skapat som skulle kräva katter. Min by överlevde utan en massa katter eller gifter. 😃

Sen tror jag mycket väl att det finns många hemlösa katter som skulle trivas som stallkatter exempelvis.

VildaVittra
7

#9 Det tror jag faktiskt inte på. Möss och råttor finns där människor bor och du vet ju faktiskt inte vad dina grannar lägger ut för bekämpning. 

Vi har som sagt skapat obalansen, katter är i dagsläget det bästa alternativet för att hålla det i acceptabel nivå.

[Emma--]
7

#10 Jodå det är en väldigt liten by och det pratades ganska mycket om dessa råttor när det var som mest. Även potatislandet överlevde 🙂

Men som sagt, det jag sa emot var att du formulerade det som att vi skulle ha skapat en obalans som skulle kräva att katter jagar smådjur och fåglar. 
Inte att möss osv inte skapar problem i vissa fall, eller att katter kan hjälpa till på vissa områden.

VildaVittra
4

#11 Och jag har visat nu att det jag skrev var korrekt. 

I vissa fall? Titta ut utanför fönstret och se åkrarna, de är en ganska så stor del av vårt land. Titta också på de fåglar som landar där och fundera på om de kanske förstör för bonden. Om en katt tar en av dessa fåglar, så kan inte den fågeln föröka sig. Skulle kissen inte ta en fågel, tror du då att det tillslut skulle bli ett ännu större problem för bonden? (tips, googla på råkor och uppsala)

[postmortum91]
13

#12 Jag skulle vilja ha källa på det du hävdar så bestämt. Att katter behövs för ekosystemet, som du verkar påstå (har jag förstått dig rätt?). Om jag inte förstod dig rätt, om du bara menar för din personliga vinst på att inte ha för mycket smådjur hemma hos dig, så det jag det inte relevant eftersom jag pratade om faktiska problem som utekatter skapar. Man kan ha dem i koppel, men jag tycker det är helt onödigt att ha katterna lösa.

[Emma--]
8

#12 Vi pratar nog om två olika saker misstänker jag. 😃 Det är inte vad jag tänkte på när du skrev obalans och att katter krävs helt enkelt.

Sasa Allie
2

Där vildkatter har levt kan tamkatter leva, men inte någon annan stans.

VildaVittra
3

#13 Personlig vinst? Vill du äta gröt med muslort i sig?

#14 Det tror inte jag.

[Emma--]
3

#16 Okej, vad är det du tror jag menar då? 🙂

VildaVittra
4

#17 Jag tror att du inte googlat och läst det jag gett dig. Samt att jag ser problematiken på en helt annan nivå.

tlover
7

#0 ehh så det massvis av daggmaskar (och andra levande djur i marken) vi utrotar med hjälp av plöjning räknas inte. 33 djurarter är en piss i havet jämfört med det. Räknar man mordernt jordbruk (med plöjning, harvning, bekämpningsmedel mot ohyra, svamp och ogräs etc) som en och samma sak skulle jag nog våga säga att det är tusentals djurarter, växtarter och svampar som dött ut pga det. (man kan se lite om det i dokumentären "älskade maskar")

Tamkatten är en piss i havet jämfört med det.

Sen är illustrerad vetenskap populärvetenskap som tar upp gamla och icke längre aktuella forskningsresultat hela tiden.

Katter kan också ha samma revir fast dom jobbar i skift (händer ganska ofta) och konfrontationer sker oftast endast genom fräsande och morrning inte riktiga bråk.

Sen behövs katter på vissa ställen, här skulle det vara betydligt större risk för sorkpest tex om vi inte hade katter (innan det fanns katt fanns det såna mängder möss, sork och skeppsråttor att det var läskigt nu märks dom knappt av) djurens mat skulle ätas upp eller förstöras (av tex en död mus/råtta), odlingar skulle förstöras etc etc

Det skulle vara omöjligt att bo här med djur utan katter (det var nästan omöjligt utan djur och odlingar)

edit: sen måste jag säga att det är en lite konstig tråd att starta i ett forum för utekatter

l'm back

tlover
5

#0 Eller en som antagligen i längden kan bli värre än mordernt jordbruk (tex plöjning) är ju försurningen av haven.

Som det är nu har ju "bara" massa plankton, koraller och fiskar dött ut men värsta scenariot om det fortsätter är en massdöd som är många gånger större än det som utrotade dinosaurierna (det finns ett massutdödstillfälle som kallas perm trias utdöendet som man räknar kan vara på samma skala av det masutdöende som vi kan komma till, ev kommer det vara ännu större)

Det är i princip bara försurningen av haven som kan sätta igång det själv.

Som tur är har det inte hänt än (så det är inte säkert än att det blir så, människan kanske andras innan det blir så kritiskt) men det är faktiskt ganska stor risk att försurningen av haven i alla fall kommer att drastiskt minska antalet djurarter på jorden.

l'm back

VildaVittra
5

#19 "sen måste jag säga att det är en lite konstig tråd att starta i ett forum för utekatter"

Jag misstänkte att vi skulle råka ut för sådana här "födslovärkar".🙂

tlover
5

#21 tyvärr jag räknade också med det.

#0 Var är artikeln, jag hittar den inte.

Förresten så finns det en studie i katters beteende (katternas hemliga vägar) Som säger att utekatter tar ca 1 djur i veckan i snitt inte 3 per dag och det var den största studie inom det området som gjorts (vissa tog mer, vissa mindre). Däremot så "jagade dom mat" genom att äta andra katters torrfoder.

Det är också i den studien dom visade att katter kan jobba i skift och att dom oftast inte bråkar utan bara varnar.

l'm back

Linnea
16

#19 Menar du att alla trådar på sajten ska vara positiva till utekatter? Skulle det motsatta vara konstigt?

Skynda långsamt så går det fortare.

VildaVittra
7

#23 Det skulle väl inte vara konstigare än att alla frågor som skrivs på diverse kattforum av utekattsägare omvandlas till "Men är du dum i huvudet, så klart du ska tvinga din katt att sitta inomhus varje dag" oavsett trådstartens ämne. 

Vi utekattägare behöver ett forum där vi inte hela tiden blir påhoppade.

Linnea
11

Är det ett påhopp att fråga vad ni anser i den här frågan? Dessutom vet vi ju alla att det måste inte vara bara inne eller lös ute. Finns ju andra alternativ.

VildaVittra
3

#25 Det här är ett påhopp som vi hela tiden utsätts för:""Men är du dum i huvudet, så klart du ska tvinga din katt att sitta inomhus varje dag" Förstår du nu?

Därför startades detta forum då frågan är totalt uttjatad. Jag har hört argumenten utan vetenskapligt underlag hur många gånger som helst. Skulle ni kunna respektera det?

[postmortum91]
10

#24 Det är väl ändå du som kommer med påhopp nu? Jag har inte sagt att någon är dum i huvudet, och det har ingen annan i den här tråden heller. Ska man inte få skriva allt annat än att ni med utekatter är världens bästa djurägare? Då lär ni inte få många som skriver på det här forumet heller.

#22 Det är inte i den nyaste tidningen, jag hittar den inte själv nu. Vi har ill. vetenskap i hela lägenheten, men jag antar att det måste ha varit en 3-2 nummer tillbaka.

Linnea
9

#26 Men kan ni respektera andras åsikter om de grundar sig på vetenskap om hur katterna påverkar djurlivet negativt? Verkar inte så.

VildaVittra
3

#27 Nej, det är inget påhopp då Linnea undrade varför vi tycker att denna fråga inte hör hemma på detta forum. Då berättade jag vad vi normalt sett utsätts för och sajtens syfte. Jag har ju inte kallat någon för dum i huvudet. Eller hur?

#28 Det kan du orimligen veta.

tlover
4

#23 Jag menar att det är konstigt, på samma sätt som det skulle vara konstigt att skriva en tråd om "kolhydrater rules" på kolhydrater i fokus (vilket är ett forum för folk som följer LCHF för er som inte visste det)

#27 jag letade då igenom hela deras sida och hittade inget om det.

Förresten så spelar det inte så jättestor roll hur många djur katter dödar eftersom den nischen annars skulle ha fyllts av något annat rovdjur eller så skulle sjukdom ta död på de flesta av bytesdjuren (efter att dom i sin tur skövlat det dom äter).

Pga att människan utrotat många rovdjur och att de flesta djur är åtminstånde lite rädd för människan så finns det plats för ett mindre rovdjur nära människan tack vare att vi i princip odlar möss och råttor.

Men ett mindre kattdjur eller ett mindre rovdjur som liknar katten finns i princip överallt på jorden, tex på Madagaskar finns det ett litet rovdjur som ser ut som en katt men inte alls är en katt.

Så skulle alla utekatter utrotas skulle ett nytt kattliknande djur komma in och fylla den nisch som katten har.

l'm back

[Emma--]
4

#18 Men jag säger ju inte emot att en problematik finns? Som sagt, tror vi pratar om två olika saker. Du diskuterar problematiken du ser, jag säger bara att jag sa emot det du skrev om obalansen som kräver katter.

VildaVittra
2

#31 Nej, du skrev att katter inte behövdes pga obalansen. Rätt ska vara rätt. Vilket jag opponerade mig emot. 

Har du läst nu? Så hur ser du på situationen vi här i Uppsala har med råkorna?

[Emma--]
4

#32 Ja jag anser att det inte stämmer att vi skapat en obalans som skulle kräva utekatter. 

Jag har läst en del och råkorna verkar kunna hjälpa mot råttor bland annat. Men som sagt, jag har inte sagt emot att det kan finnas en problematik. Men det känns som att vi står och trampar på samma ställe i diskussionen då jag inte verkar kunna förmedla vad jag menar. 🙂

VildaVittra
4

#33 Då vill jag återigen att du berättar hur musproblematiken på gårdar ska lösas på ett hållbart sätt då du inte anser att katter behövs.  

Så du hoppade över avsnitten om hur de ödelägger åkrarnas?

[Emma--]
3

#34 Läs vad jag skriver istället.🙂 Jag säger inte emot problematiken, jag säger inte emot att katter kan hjälpa. Jag höll inte med om att vi skapat en obalans som ska kräva katter då jag ser att det finns dom som klarar sig utan och att det reglerats av att rovdjuren blivit fler. en enda katt lever som sagt i byn där föräldrarna bor och den katten löste inte problemet själv med alla tusentals råttor som fanns för ett par år sen. 

Nej hittade väldigt blandad info bland annat om en negativ trend som gjort att dom minskat ganska rejält i antal.  
Bland annat denna : http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=479523

Cragan
4

under medeltiden gjorde dom sig av med alla katter på löpande band i byar när pesten spred sig och det funkade ju bra 👍

VildaVittra
4

#35 ja, berätta då hur jag ska klara mig utan (och det utan att få så mycket möss igen så jag hittar de till och med i våffelsmeten) utan att hönsen får sätta livet till. Bön till gud kanske?

VildaVittra
5

#36 💋 Det var huvudet på problematikens spik. jag tror inte folk kommer ihåg att möss inte är som disney porträtterade dom, utan att de faktiskt sprider smittor.

[Emma--]
4

#37 Fortfarande inte min poäng med det jag skrev. 😉

VildaVittra
1

#39 Jo, det är det. Jag tror att inte du vet något annat sätt än utekatter. Eller har vi inte problem med möss här? Välkommen att äta våfflor.

[Emma--]
4

#40 Men läs vad jag skrev i #35. Jag vet ärligt inte hur jag ska lyckas förmedla vad jag menar mer än vad jag skrev där. 😛

VildaVittra
3

#41 Du kanske ska läsa vad du själv skriver?

"Jag höll inte med om att vi skapat en obalans som ska kräva katter "

Antingen menar du på att det inte är ett problem med möss eller så har du en fantastisk lösning som du kan ta patent på. Kan du inte upplysa oss? 

"då jag ser att det finns dom som klarar sig utan och att det reglerats av att rovdjuren blivit fler"

Du kanske menar på att jag ska lämna dörren öppen nattetid så att räven kan gå in i hönshuset och bara ta mössen?

*väntar*

Denna kommentar har tagits bort.
Cahira
2

"I ett samhälle i USA hade utekatterna rensat fågelriket i området med 75%. "

USA har enormt mycket större problem med vildkatter än Sverige har.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Thaeri
4

En grej med fågelbeståndet är att miljön ändrats ganska mycket det senaste halvseklet.

Förr, innan jordbruket blivit industrialiserat på det sätt som idag, och speciellt på den tiden man fortfarande använde djur som transportmedel istället för bilar, var miljön väldigt gynnsam för småfåglar för överallt fanns mat till dem.

Idag ligger inte säd framme och skräpar på samma sätt, så oavsett katter eller inte hade småfågelbestånden gått ner ändå. Däremot verkar det gå bra för fåglar som gillar att rota i våra sopor, som kråkor och måsar.

denstore
2

Åk till en siloanläggning och kolla på hur mycket spannmål som finns tillgänglig, och vilka det är som äter den. Poängen är att nog finns det spannmål, men det finns också en helt otrolig överpopulation av duvor.

Thaeri
4

#54, men där siloanläggningar ligger är resten av miljön inte gynnsam för småfåglar oftast, för de brukar ligga i industriområden med väldigt få buskar och träd för småfåglar att söka skydd i.

Större fåglar som duvor klarar sig mycket bättre i en sån miljö.

[strutter]
3

Jag gick med i Utekatter nu på morgonen och efter att ha läst allt tjafs går jag ur omedelbart. Det här var inte alls vad jag trodde. Synd!

Zolah
6

Snacka om att en rätt oskyldig diskussion ballar ut totalt :/

sätta ord i andras munnar etc…

Att skriva på passivt agressiva sätt är nog FARLIGARE för en sajt än att folk kommer in och vill diskutera varför det inte är bra med utekatter.

VildaVittra
0

#56 Häng med ett tag, detta är födslovärkar och kommer definitivt att lugna ner sig. 🙂

VildaVittra
1

Vi har bestämt oss för att låsa denna tråd då denna sajt ska vara ett andningshål för utekattsägare samt för de som inte har ett problem med utekatter. 🙂

Inlägget är låst för nya kommentarer