Utekatter iFokus

Utekatter

Etikett: allmänt
Läst 829 ggr
Fridborg
1

Kan komma att bli knivig situation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en utekatt med en nervsjukdom (men eftersom han hade lyckats fånga en ekorre verkar den uppenbarligen inte störa honom). 

Testade att ha honom inne ett tag efter beskedet (och i och med att jag hade rakat honom) men han blev så deppig att man såg hur livsgnistan försvunnit i honom.

Nu får han gå ut igen, aldrig sett en så lycklig katt! Men jag fick höra av min granne att hyresvärden förbjuder utekatter. 

Läste på LS att det är djurplågeri att låta en utekatt bli innekatt och i och med att han är sjuk och tidvis kostar mycket pengar så jag ser inte att någon skulle kasta sig över honom om jag blev tvungen att placera om honom om hyresvärden kom och krävde det. Avlivning är inte ett alternativ så länge han mår bra.

Det verkar som han har sitt revir en bit bort från bostaden i ett stort skogsområde, men visst händer det att han går till grannarnas uteplatser. Enligt en kärring har han bajsat i deras rabatt, jag har erbjudit att de kan knacka på om de ser att han gör det så kan jag plocka upp det men det var tydligen okej ändå. Andras katter kommer in på min uteplats och mig stör det inte alls. 

Jag bor hos privatvärd men på andra sidan gatan är det Svenska bostäder och de verkar få ha utekatter. I och med att husen är så nära varandra så kan väl inte min hyresvärd förbjuda katter på det sättet? 

MVH Leffe

VildaVittra
0

Kolla upp med hyresgästföreningen om hyresvärden verkligen har rätt att neka utekatt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridborg
0

#1 Den allmänna eller husets egen?

VildaVittra
0

Jag skulle ta den allmänna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridborg
0

#3 Ah! Okej :) Tur att jag är betalande medlem då :)

Ringer någon dag då det regnar, nu ska jag njuta med katterna ute i solen :)

[Forest]
0

4 rådfråga kan man även göra som icke medlem 😉 Det låter konstigt att hyresvärden kan säga inga utekatter eftersom man tillåter hyresgäster ha djur 🤔 Har du pratat med hyresvärden o kollat hur dom ställer sig kring låta katten gå ut