Utekatter iFokus

Utekatter

Etikettallmänt
Läst 686 ggr
tlover
4

Hur våra utekatter hjälper oss

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Berätta hur era utekatter hjälper er, nu tänkte jag mer praktiskt för jag skulle gissa att allas katter ger en kärlek (på sitt eget sätt) och glädje. Me jag tänkte då mer praktiskt.

Tex hos oss så tar hon ju blandannat och håller ner rått, sork och mus populationen som var riktigt hög här innan nån katt flyttade hit så vi minskar risken för sjukdomar hos oss och våra andra djur, minskar svinn på djurmaten (alltså hönsens och kaninerna) och ökar chansen för att odlingarna ska klara sig.

Vår katt håller även räven borta från vår gård vilket känns skönt eftersom vi både har höns och kaniner.

foto: min man som är den andra katten vi hade förut som jagar bort räven "Kitsune" från gården.

l'm back

Saffran0Spice
1

😂Underbar bild!

VildaVittra
0

Hade den inte varit så suddig, så hade den varit perfekt som sajtens bild. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wony
0

Våra kissar håller nere sork- och musbeståndet. Tyvärr även beståndet av småfåglar och ödlor, men det är smällar man får ta! 😃

Chili har bestämt sig för att försöka hålla nere beståndet av fjärilar, vilket han tack och lov verkar misslyckas med.

tlover
1

#2 ja vissa är ju rädda för att räven ska ta ens katt… jag är snarare rädd för tvärtom 🤪

#3 han får satsa på kålfjärilar 😉

l'm back

Wony
0

#4 Den som ändå kunde förklara det för honom! 😃

pv60
0

Tre av våra katter släpar hem råttor, en av dem plundrade grannarnas påskris när vi bodde i stan, och kom hem med påskfjädrar var och varannan dag! Lite gulligt..

fulifuli
0

Vår katt håller också nere rått- och sorkbeståndet. Han lurar ofta vid komposten och tar dem där. Även skatorna hemma brukar han jaga bort vilket är ett plus för landen hemma.

Har även sett att han skrämt bort rådjur (och rådjursbocken) från trädgården och därmed räddat mina tulpaner några gånger. 

Sedan kan jag väl även tillägga att katten har väckt mig och min sambo några gånger med på morgonen (då han bestämt sig för att sova inne) genom att bita oss i kinden, vet inte om det egentligen har hjälpt oss men det har sannerligen hjälpt katten då han vill ha mat eller gå ut. Då slipper vi sönderklösta möbler som han annars gör ibland när han inte får som han vill.