Utekatter iFokus

Utekatter

Etiketthälsa-skador-och-sjukdomar
Läst 944 ggr
[sse_]
0

Bra fästingmedel?

Hej! Min ena utekatt Mimmi blir invaderad av fästingar så fort det blir varmt ute.. Dom andra katterna får nån enstaka, oftast inga. Men hon kan vara ute i nån timme och ha säkert tio stycken på sig! Hon brukar få irriterande sår efter där fästingen satt och jag tycker så synd om henne, rengör med saltlösning men dom är ju besvärliga för henne ändå och det ser ju så hemskt obehagligt ut .. har testat Frontline droppar och ett fästinghalsband i tyg, men det hjälper inte nånting… Har ni några tips på något som är mer effektivt? Har hört att Frontline har funkat jätte bra för många men på henne hjälper det inte ett dugg.. Hjälp!

VildaVittra
0

Är hon långpälsad så kan det hjälpa ganska mycket om man trimmar ner katten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[sse_]
0

#1 hon är inte långpälsad, men hon har väldigt tjock päls, kan det vara så att hon är överkänslig mot dom?

VildaVittra
0

Är kanske pälsen så tät att såren läker dåligt av det? Kanske skulle det hjälpa att glesa ur den?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Robmel
0

Du skulle kunna testa att spraya med väteperoxid när du tagit fästingen, utmärkt sätt att ta bort bakterier och andra orenheter.

I ett annat inlägg så tipsade jag om att testa blanda Aloe first och en skvätt Aloe Vera liniment i en liten sprayflaska och sprayar en skvätt i nacken på katten. Än så länge inga nya fästingar.

Kan vara värt att testa för att undvika gifter osv.

[sse_]
0

#4 okej det ska jag ta och testa, tack så mycket :)