Har ni klösbräda inne?
Hur gör ni har ni klösbräda inne för era katter?
Vi hade det i början men när vi märkte att hon hellre använder lyktstolpen i trädgården som klösbräda tog vi bort den (för den användes inte)
Vi har sett henne använda några andra träd också och då som sover i sitt lilla hus i lagårn så använder hon klösbrädorna som står just utanför hennes hus (och sen går hon och använder lyktstolpen).
Hur gör ni?
l'm back
Har ett klösträd inne 🙂 Används flitigt av hankatten men honkatten skiter i den och klöser hellre där hon inte ska 😕
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi hade inte det ett tag så dom började klösa på tygsofforna.. Så vi skaffade ett klösträd o de klöser där nu istället för på sofforna :)
Hemsida: Nivinas kaniner
#2 Önskar att vår den gamla katten hade gjort likadant men icke :( Spelar ingen roll vad vi gör suck… Kämpat i de 4 åren vi haft henne :S
#3 Klöser hon på sofforna? :/
Vår förra katt klöste aldrig inne, utan bara på våra fruktträd så de blev förstörda :(
Såg på djurmagazinet någon tejp man satte på där katterna klöser, så fastnar dom lite (inget skadligt) som skulle göra att de blev obehagligt för dom att klösa där. Vet inte om de funkar men kanske värt o testa?
Hemsida: Nivinas kaniner
#4 Ja ibland gör hon det 😕 Skickar bort henne så fort jag ser det.
Tejp skulle inte gå, då hon inte bara klöser vid kanterna utan även uppe på soffan, så skulle påverka där vi sitter om man lutar sig 😕
Testat att ta kattmynta på klössakerna, hjälper inte, har en stor nu klösträd, haft liten, har en som ligger på marken, bryr sig inte om någon av dem 😕 Är dock mer vintertid när hon stort sätt bara är inne, mindre nu på sommaren
Nej, vi tog bort den då den inte användes. Han föredrar att klösa på träd ute.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Har fyra stycken, dom älskar att klösa på tygsoffan annars.. har precis köpt en som går upp till taket som dom kan klättra i när dom får sina race attacker och den använder dom flitigt! :)
Frånsett mina byxben, så nej, jag har ingen klösbräda inomhus.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vi har ett litet klösträd (jag vill ha ett större, men mamma tycker det är fult). Sen klöser katterna även på soffor, i trappen och dylikt.
//Jessie
Vi har ett takhögt klösträd, ett medelhögt, samt två mindre pelare. Jag har planer på att, när möjlighet finns, köpa ett fristående, stort klösträd på ca 150-160cm. Helst skulle man ha ett takhögt per våning (källare + två våningar), ett medelstort per våning och åtminstone en klöspelare per rum. Men jag har insett att det inte riktigt får plats… 😂
Jag byggde en egen katt-klätterställning av spillvirke, på den skruvade jag fast ett vedträ efter att ha sett Sjöblom klösa på sådana. Nu klöser han ofta på sitt egna vedträ…. :-) Annars är boxdörrarna ganska välklösta….
Har två stora klösträd i vardagsrummet, på kvällen får han inte gå ut mer och då börjar han blir helt galen i några minuter, om vi inte skulle haft träden skulle han ha klätrat och klöst på helt andra saker.
Han kommer i full fart från köket och klättrar upp på något träd och hoppar sedan från det ena till det andra och kramar träden :) Väldigt kul och se :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Vi har en klösstolpe inne som används flitigt. Förövrigt klöser katten inte på något inne. Utomhus är träden populära - tall och gran och rönn och sådant, så det gör ingenting. Vi har väl tur, antar jag.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Vi har ett klösträd som används ibland, i övrigt soffan när han vill ha mer mat eller vill ut.
#6 Har du provat Feliway sprey på soffan? Det är feromoner som är lugnande, oftast vill de inte klösa där dessa finns.
Sedan brukar de alltid vilja klösa på sådant som är stadigt, kan det vara så att hon tycker att klösställningen rör sig för mycket? Eller om det är så att bara hanen klöser där för den "tillhör" honom, många gånger kan en katt ta över en klöspelare för sig själv eftersom de även markerar revir när de klöser och då med lukter (feromoner) inte låter andra klösa där. Hur som helst så hoppas jag att de blir bättre :)
Jag har själv bara innekatter som har flera klösträd ända upp till taken, men de hör inte hit ;)
#16 Har feliwayadapter i vägguttaget bakom soffan. Hjälper inte.
Den rör sig inte mycket, rör sig enbart ibland när man hankatt sätter igång men han väger 2-2,5 kg mer än henne, för henne rör den sig i princip inte. Hon har bara tittat på den och gått. Var samma med den lilla ställningen vi hade (den var dock "ranglig".) Den stora klösmöbeln inhandlades förra året så var ny för dem båda. Likaså den på marken, som är "wallpapper" som de kan klösa på.
Hankatten är superduktig, hon är motsatsen…
Hon hade ingen klösmöbel under sina 12 år i förra hemmet och vi har inte lyckats få henne att använda dem vi haft. Spelar ingen roll om hankatten varit där först eller ej. Även spray med kattmynta, hjälper inte. Mycket envis dam.
Citron och ättika hjälper inte heller samt att det kan jag inte spraya på soffan heller.
Försökt i över 3 år nu, ingen skillnad, testat massor av olika knep 😕
#17 Du har säkert testat allt redan eftersom det gått såpass lång tid. Men det kan hjälpa att klippa klorna. Om hon inte klöser mindre så skadar det iaf inte möblerna på samma
"På natten är alla katter svarta"
#18 Hon är utekatt, så är inget alternativ. Plus att hon avskyr att vara fasthållen så skulle aldrig gå. Onödig stress för så pass gammal katt med så, tyvärr 😕
Jag har både flera klösträd samt klösbrädor på en del dörrkarmar. Fungerar jättebra. Klöser aldrig i mattor eller möbler
#18 Det påstås ju att ju mer man klipper klorna, desto mer klöser katten för att slipa dem igen
Medarbetare på djurskydd.ifokus

#18. Aldrig klippa klorna på en katt som är ute. Det kan hindra dem från att komma upp i ett träd snabbt om de behöver.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Har ett uppskattat klösträd! Ett gult med tassar och en liten koja under.
nej har en trädbräda ved fäst mot vägen😂
Ja, vi har två st en hos Saga då hon har ungar och är innekatt på på heltid. Tanken är att hon sen ska få vara ute mer i sele men hon ska kastreras,vacc och märkas först.
Sen har dottern en i sitt rum då Bamse ska visa hur lång han kan bli o hur tuff han är ;)
Vi har köpt en sån här http://www.xn--ob-eka.se/djur/katt/leka-klosa/klostrad-310618
Sen hittar jag ingen bild på nätet på våran andra 140 hög enkel rak som står på golvet köpte den kanon billigt på IcaMaxi 299 kr erbjudande dom hade ren tur att jag såg den :)