Utekatter iFokus

Utekatter

Etikettbeteende
Läst 911 ggr
najjie
0

Otroligt dåligt samvete

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena katt, snart 7 år gammal, har varit utekatt mesta delen av sitt liv, men han är lite speciell, en liten filosof, och går mest hem till grannarna och kollar läget och så. Han har inget revirbeteende och jagar inte. Inte heller är han rädd för någonting, så han har fått en stort knallgult reflexhalsband. Han trivs och lunkar på.

Eller trivdes snarare. Vi flyttade i November, till en gård på landet med lite andra katter i grannhusen. Det gick bra, Eddie var ute lite men gillar inte kylan, så han började inte gå ut så mycket förr än när det blev vår. Men han gick ut och in, kom hem efter max 2-3 timmar hela tiden. 

Så en dag kom han inte hem. Jag blev livrädd. Nästa dag kom han inte hem heller. Dagen därpå tog jag ledigt och gick runt hela byn och knackade dörr. Till slut hittade jag honom på en bondgård några hundra meter bort. Han hade hur trevligt som helst och hade varit där hela tiden. Ingen skada skedd, jag tog hem honom och han fick en massa god mat och husarrest i tre dagar. 

Sen var allt som vanligt i ett par veckor, och sen försvann han igen! Åkte till bondgården redan på kvällen, men ingen Eddie. Första dagarna suckade jag mest, tog en tur och kikade lite men tänkte att han är väl hemma hos någon och gottar sig. Efter 3-4 dagar blev jag mer orolig och började leta ordentligt. Efter en vecka polisanmälde jag honom och annonserade men tänkte att han kanske gått långt och är hemma hos någon. 

Nu har det gått över 2 månader, ingen Eddie. 

Och jag har så hemskt dåligt samvete, jag brukar lyssna på alla som pratar om att man inte ska släppa ut katter men jag tycker de är vuxna individer och ser hur bra de mår av det, hur roligt de har. Men samtidigt så hör jag alla de där säga "vad var det jag sa!" Och faktumet att han hade varit här nu om jag inte släppt ut honom…

Och varför reagerade jag inte mer när han vandrade iväg första gången? Det måste varit en tecken på något ju.

https://plus.google.com/photos/106912160481110125879/albums/6024503243965324257

tlover
1

Kan det vara det att han är påväg "hem" dvs där ni bodde förut. Jag har hört att vissa katter gör sånt.

Annars kan han ha hittat nån annan som matar honom, har han halsband el liknande så folk vet att han är "upptagen"? (det hände med min mammas katt, hon var borta i flera månader och dom var säker på att hon var död, så kom hon hem tjock och fin på min lillasysters födelsedag)

l'm back

Saffran0Spice
5

Håller med #1 - an kan vara på väg ''hem''.

Jag hade en katt som gick från Skaraborg till finska gränsen, det tog honom 3 år, men dom vi köpte katten av där ringde och vi beslöt att han fick vara kvar - har man gått nästan hela landet så trivs man nog bäst där =)

najjie
0

Ja, jag hoppas också på något sådant. Jag såg en annons om en katt upphittad vid en väg mitt emellan igår utan bild och jagade annonsören om bild men det var inte han. 

Sen kan han ju helt enkelt ha flyttat och någon behållit honom.

Faktumet att han är en raskatt är inget jag tänker nämnvärt på, men "folk" brukar reagera och jag har hört flera som fått sina katter omhändertagna av välvilliga människor fast de är alldeles hemikring och inte alls bortsprungna. Så det syns ju att han hör hemma någonstans. Han har halsband med nummer, men det sitter så löst så han kan ha tappat det.

Att han har blivit stulen vet jag inte, han är ju gammal och kastrerad så han är ju inte värd något. Men han kan ju flyttat hem till någon som skiter i att höra av sig.

Fattar inte att jag inte reagerade mer när han gick första gången, någonting är det ju han tycker är fel. 

Så har han flyttat hem till någon så kommer jag nog bara se till att han har det bra, han är ju typ 40 i människoår, så han kan nog fatta sina egna beslut om var han vill bo.

[Forest]
6

Klandra dig inte för att han har kommit bort. Jag hoppas verkligen att du får nys vart han är och att han mår bra. 

Jag skulle knacka dörr mer i byn prata med äldre personer jag får en känsla att han är inne hos en äldre person som ger han mycket god mat. 

Hur som helst så håller jag tummarna stenhårt för Eddie ska komma hem!