Katter ar inte sociala djur
Pastaendet att katter inte ar sociala djur stor mig nagot sa oerhort. Det ar en sak att inte behova leva i grupp for att overleva och en annan att inte vara social.
Vi har en hel dros med katter. De pratar med varandra, myser med varandra och sa vidare. Och senaste dagarna har jag studerat ett hogst intressant beteende.
Vi har tre honor som ar halvvilda som lever i ett halvforfallet gammalt honshus och varje dag runt 4-5 har jag sett de tre honorna och en hane ga ut pa jaktstrak tillsammans. Idag rakade jag vara i honshuset just den tiden. Old Tom som sovit i katthuset hela dagen kom till dorren, kuttermjauade och alla tre honor travade ut till honom och dom vandrade ivag till stallet dar de jagar.
Om katter inte var sociala djur skulle dom inte ha kommunikationssprak, tycka om varandras sallskap och ta dagliga jaktstunder ihop.
Tack for ordet.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Givetvis är de sociala djur, men en utekatt kräver väldigt sällan att ha en kompis, utan mår lika prima utan, men exempelvis marsvin och grisar kan faktiskt dö om de är ensamma.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Det är skillnad på att vara flockdjur och att vara socialt djur.
Men av någon anledning verkar djur delas up i flockdjur å ena sidan och totala solitärer å andra sidan, utan att man tar hänsyn till de arter som ligger i mitten 😮
#1 Ar just min poang. Det stor mig att folk pastar att katter inte ar sociala djur bara for att de kan overleva utan hjalp sa att saga. Men om de inte var sociala djur sa hade de inte haft ett komplext sprak vilket jag anser att katter har. Samma med att tvatta varandra etc.
#2 Ja precis. :/
Saga som vart fd hemlös katt som levde med en flock katter där en matare fanns märke vi snabbt att hon behöver 4 benta vänner. Hon drar sig verkligen till kela med hundarna och strosar efter Bamse som en liten skygga. Hon är jätte kelig mot oss inte det men hon verkligen dras till katten-Bamse för hans närhet 🙂 Så även hon har stort behov av närhet av andra katter, men Bamse kan tycka hon är smått läskig o ska hållas lite på avstånd. Hon sover gärna under honom på mattan medans han ligger o sträcker ut sig på soffan 😃
Jag tror att folk i allmänhet missförstår begreppet solitär. Man får för sig att det är detsamma som asocial.
Vore katter inte sociala djur skulle de inte ha utvecklat sociala beteenden, vilket de har. Skulle de inte ha sociala beteenden skulle de (honorna) inte kunna ta hand om sin avkomma, det kan de.
Folk får för sig att antingen är djur sociala och då är det flockdjur eller så är de asociala och är solitära. Det är inte riktigt så det funkar.
#5 Exakt min poang! :)