Katt som vickar på huvudet
helt plötsligt började kissen vicka på huvudet efter att ha kliat sig i örat, han tappade smått balansen när han kliade sig i örat så jag ropade på honom som vanligt och då kom man emot mig och han gick rakt men huvudet såg ut som det ''vibrerade''. Blev fruktansvärt orolig och mamma säger att vi måste avliva honom nu för han är 20 år men tänk om det vara är öroninflammation? Han slutade vicka på huvudet och när jag gav honom kattgodis så klia jag han bakom samma öra och då började han lägga huvudet snett.
tacksam för hjälp♥
Ring och fråga veterinär, kanske får du fara in med honom men det kan ju hända att han bara behöver gå på medicin el liknande.
l'm back
Hos människor kan balanssinnet rubbas rätt som det är och man blir snurrig värre. Nåt med kristaller i örat om jag minns rätt. Då ska man ligga med huvudet bakåt ned från sängen. Jag skulle kontakta veterinär, det kanske finns en enkel förklaring och bot. Sveriges äldsta katt blev 38 år, så din katt är ju inte så hemskt gammal. Hoppas kisse kryar på sig. 🐱
tack för svar ska be mamma ringa direkt, vet bara att bagarmossen har vi ringt förut för ett par år sen och då ville de avliva honom fast han var fullt frisk bara för att han var ''gammal'' (tror han var 15år då) så är rädd att de ska göra det igen…♥
Till syvende och sist är det DU som bestämmer, inte veterinären, när det är dax för kisse att somna in.
Det behöver inte vara värre än att det kliar som 17 i örat. Kissen vill ruska på huvudet hela tiden men tappar balansen lite när han försöker gå eller göra något annat samtidigt. När min gör så behöver han en omgång med örontvättmedlet 😉. Så börja med att låta en veterinär titta honom i öronen och sedan eventuellt göra en mer omfattande undersökning.
#3 det är ju ni som bestämmer (om inte allt hopp är ute förstås) vill ni han ska undersökas så ni får veta vad det är och om han har möjligheter till att leva ett bra liv ändå så ska han undersökas.
l'm back
Har ni satt fästingmedel på honom så kan det ge neurologiska ryckningar, lite som någon som är långt gången i MS.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Kolla ner i örat och lukta. Det kan ge en ledtråd om vad det handlar om. Öronskabb tex. brukar man kunna se om det är själv och det är inte svårt att behandla. Luktar det illa brukar det handla om en infektion och då behöver ni gå till en veterinär men ändå brukar behandlingen inte vara mer avancerad än Canauaral (örondroppar) eller liknande ner i örat några dagar.