Utekatter iFokus

Utekatter

Etikettbeteende
Läst 851 ggr
Sofia54321
0

Lugn utekatt

Hej! Jag vill jätte gärna ha en katt. Men jag och min familj är ofta ute med båten och vårat landställe. Jag har hört att ragdoll skulle vara bra att ha på båt för att den är så lugn men vi kan inte ha en innekatt för det blir svårt på vårat landställe om den ska sitta instängd helatiden. Så min fråga är om ni vet någon ras som man kan ha som utekatt och som har lugnt temperament och skulle trivas på en båt. Och om rasen också klarar att åka bil är det bra fast det förstår jag är det är olika från katt till katt. / Sofia

tlover
0

Varför skulle man inte kunna ha ragdoll som utekatt?

Själv har jag endast erfarenhet av bonnkatter/huskatter men pappas katter brukade följa med på hans båt (en eka) och dom var väl oroliga i början men sen hade dom inget emot det.

Jag tror det har och göra med om man startar tidigt

l'm back

Sofia54321
0

Jag har hört att folk kan sno raskatter och vi har mycket skog på landstället så det skulle säkert fastna massor av saker i pälsen.

tlover
0

#2 jag kan inte det där om att folk snor raskatter men vi har en långhårig utekatt.

Hon har lärt sig att få ut skräp som fastnar i pälsen själv, annars kan man ju alltid kamma ut det.

l'm back

Silvestris
0

Brittiskt korthår borde passa bra. De är lugna och har en päls som funkar bra ute. De har inte heller ett särskilt uppseendeväckande utseende så stöldrisken borde vara liten.

Sofia54321
0

Okej, tack så jätte mycket! Tror du de klarar att vara på båt?

VildaVittra
0

#5 Jag har seglat med en bondkatt och det jag lärde mig (var liten) var att kissens lina inte skulle vara så lång att den kunde ta sig över relingen, vår misse hamnade mellan båten och land när han fick för sig att han skulle hoppa i land. 

Så svaret är att den inte direkt är rasbundet om katten accepterar båtliv, förutom möjligen turkisk van som gillar att simma.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
0

Att vara på båt är väl mest en träningssak. Vänj katten vid både flytväst och båt från kattungeben så går det nog bra.