Utekatter iFokus

Utekatter

Etikett: beteende
Läst 995 ggr
AmandaChristina
0

Katten gör allt för att vara ute

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, nu är de så att jag har en liten misse på 5 år, Kimberly heter hon. Go men bestämd katt som nu för tiden gör allt för att få vara ute. Hon smyger förbi benen på folk när man går ut, hoppat ut genom mitt och pojkvännens fönster och hoppat ner på marken, från övervåningen och även hasat sig upp för ett öppet toalett fönster. Har hört att små barn kastar stenar och skjuter med luftgevär på dom, samt att hon kommit hem med sår runt hela nacken flera gånger, även svullet öga. Hon vägrar att gå ute med koppel, vad ska jag göra? Ska kanske även medge att hennes far är vildkatt… Någon som har tips på vad jag ska göra med min lilla tok? Vill inte se henne skadad!

VildaVittra
0

Har du möjlighet att flytta till ett lämpligare område?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

AmandaChristina
0

#1 Tyvärr är de enda jag kommer att flytta till olämpligare då jag fortfarande bor hemma 😕

OberonsMatte
2

Man kan inte låta fönster stå öppna (utan nät) när katten ska hålla sig inomhus. 

Hur ser aktivitets- och stimulansmöjligheterna inomhus ut för katten?

På vilket sätt har du försökt gå ut med henne i koppel?

Går det att "gå ut med henne" utan koppel? Dvs att du är med och håller uppsikt över henne, fast utan koppel.

Är hon kastrerad?

Sajtvärd Katter iFokus

AmandaChristina
0

#3 Vi har alltid dörren stäng så hon inte ska komma in, men hunden lyckades öppna dörren och Kimmy tog sin chans att rymma. Sen med toa fönstret hade min pojkväns pappa stängt in henne på toa av misstag och hon stack ut genom fönstret, första gången. Vi trodde inte hon ville eftersom hon aldrig ens visat intresse av att ta sig ut därifrån. Men nu har vi lärt oss en läxa.

Hon har 2 klösträd och otroligt mycket yta, samt lek med hundarna och hennes leksaker varje dag. Och hon har många ställen att hoppa upp på och spana ut.

Har haft ett koppel och gått ut, hon har inte varit intresserad av något annat än att ta sig ut ut halsbandet/selen. Och nej, har man henne ute tar hon sats och sticker fort som gatan, går ej att ha henne lös.

Nej hon är inte kastrerad men ska kastreras så fort lönen kommer in! 🙂