Stallkatt
Jag velar fram och tillbaka huruvida jag ska ha en katt till. Har nyss flyttat och bor nu på landet, i hus med trädgård och tillhörande stall.
Letar framförallt efter en till hittekatt att ta under mina vingar, och i mitt sökande stötte jag på begreppet stallkatt.
Dessa katter tycker av olika anledningar inte om människor, men det är klart de ska ha någon som åtminstone ser till dom dagligen de med.
Men jag velar, är det verkligen gott nog för katten att bara få bo i stallet, aldrig få komma in i huset? Det finns alltid tillgång för katten att gå in i stallet, men stallet är inte uppvärmt mer än i sadelkammaren, som är låst. Finns även ett öppet garage på tomten, där min nuvarande katt gärna hänger medan jag är på jobbet, men hon får ju komma in när jag kommer hem.
Skulle detta vara drägliga förhållanden för en katt? Jag känner mig tveksam, vad tycker ni?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Det går ju alltid att göra en kattlucka in till sadelkammaren
Det vill jag helst undvika.
Mvh Emelie & Jack
Vi har två stallkatter. Dom bodde här innan oss och ingick i köpet när vi köpte gården. Dom får mat och vatten i stallet varje dag och sover oftast på hö- och halmbalarna.
Dom här två trivs jättebra och vill inte komma in. Däremot kommer de till ytterdörren på morgonen och jamar för att få mat. När jag öppnar dörren springer de före till stallet för att få maten där, 🙂 Och dom är mycket keliga och sociala. De följer gärna med på rundan när jag matar djuren.
Jag anser att de har ett härligt liv. Vi har tre katter till som mest är inne. Våra dörrar är i stort sett alltid öppna, men stallkatterna vill inte komma in. En av de tre andra är ute på dagarna och sover oftast inne. De övriga två går som längst en bit utanför dörren. De har varit innekatter från början.
Stallet är inte uppvärmt.
Det låter ju bra Jeanette! Kanske inte ska oroa mig då…
Mvh Emelie & Jack

Huvudsaken är att det inte blir för kallt i stallet. Sätt upp en termometer och mät temperaturen. Är det kallt så kan du bygga en liten "håla" till katterna, som blir varm och skön för dem kalla vinterdagar. Hö värmer bra, men innehåller ofta parasiter speciellt om det är gammalt hö.
Katter är ju sociala djur men inte flockdjur, så de kan klara sig fint på egen hand. Men har du möjlighet, så kanske det finns ett syskonpar eller liknande som vill fortsätta att vara tillsammans. :)
#6 Ja det är ju sant. Vi bor i Skåne och har ju rätt milda vintrar. När det har varit väldigt kallt har jag lagt in fleecefiltar men del ligger hellre på hö- och halmbalarna. Eftersom vi har djur så har vi ju relativt färsk hö och halm. Jag har inte märkt av parasiter. Om man nu märker dom… 🙂
Bra tips att ta syskon, då är man ju garanterad att de är vana vid varandra. Våra två älskar inte varandra - långt ifrån - men de accepterar varandra.
Frigolitkojor på/i/invid höbalarna om vintern när det är kallt kan ju också vara en idé. Man kan göra enkla kojor själv men har sett att det finns dom som tillverkar och säljer också.
Om ni skaffar stallkatter kan det ju ändå bli så att dom så småningom vill vara tillsammans med er i ert hem på längre sikt. Så det är ju toppen om dom får ett hem hos er och där dom får, om dom vill, komma in till boningshuset så småningom.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!

Du kan inte sätta in en kattlucka i dörren till sadelkammaren då? Och ha en sovplatser samt kattlåda därinne.
#9, Nej, det vill jag undvika. Främst för att det inte är mitt eget stall, utan jag hyr bara (hela stallet+huset)
Ang temperaturen, tror inte det bör vara något problem, möjligtvis på dagtid. Nattetid stänger vi den stora porten + att hästarna är inne och värmer upp det. Är det riktigt smällkallt så kan den få komma in i källaren om den vill.
För min del får katten gärna komma in i huset, har en katt redan idag. Men, hon kan vara rätt bitchig så vet inte om hon accepterar en ny kompis på sitt revir.
På er låter det som att jag borde kunna skaffa en till katt, och om den inte kommer överens med min nuvarande katt, så kanske den kan bo i stallet.
Lutar åt en ganska ung hankatt isåfall, som hon kan få bossa lite med, och förhoppningsvis inte är en bitch tillbaka.
Mvh Emelie & Jack
#10 Har ni hästar i stallet så är det ju inga problem. Då värmer dom upp gott!
Ibland kan det vara svårt att föra samman katter och ibland går det hur lätt som helst. Vi har fyra hanar och en hona och det funkar riktigt bra. Det är en av stallkatterna som bossar runt och ser till att de andra har respekt för honom. De andra håller sig rätt lugna.

Gizzmo (stallkatt)

Trisse (stora stallkatten som de andra är lite rädda för)
Tror det kommer funka utmärkt för dig!
Vårt lilla odjur (sagt med kärlek) är nästan en lagårdskatt. Nu bor hon (ibland) inne i grovhallen men hon är ytterst sällan i huset där vi är (min man är allergisk). Vi socialicerar med henne utomhus istället (och i grovhallen).
Ibland bor hon ute, då bor hon i en isolerad uppvärmningsbar koja vi byggt till henne och när hon ligger där och vi har värmen på (en glödlampa) så är det varmt och mysigt där trots 25 minus ute.
Vår katt är inte alls osocial och det funkar finfint för oss alla (hon blandannat älskar att jaga så hon har inga problem att roa sig. Hon är också duktig att säga till om hon vill ha uppmärksamhet, mat el vill in.
l'm back
Jag skulle först och främst gå på individ, dvs en katt som verkligen inte vill leva inomhus utan trivs bäst ute. Att hålla en katt enbart ute trots att den kanske vill in i värmen och umgås med människor tycker jag är lite grymt. Har man sedan hittat rätt katt så tror jag nog att de klarar av vårt klimat betydligt bättre än vad många tror. Ska jag se till mina illrar tex så är vintern inget problem för dom så länge de har fått vara ute mycket under invänjningsperioden och har ett hus att sova i där de kan hålla värmen. Har de ett stall att vara i och även erbjuds ett litet hus att sova i om det blir extra kallt (om det ens behövs i ett stall med djur) så tror jag verkligen inte att det skulle vara några problem.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack för era kloka tankar. En grislampa när det är som allra kallast borde de ju älska!
Jag kommer nog vela lite till innan jag bestämmer mig. Har en granne med en schäfer att ta lite hänsyn till också.
Mvh Emelie & Jack

Det finns två stallkatter i stallet där jag har min häst. Dom är båda födda där och har nog aldrig varit inne (finns inget boningshus). Dom har filtar i lådor men sover mest i höet, dagtid sover dom i boxarna ibland eller på hästarnas täcken.
Skynda långsamt så går det fortare.