Ute utan uppsikt, varför?
Ni som låter era katter gå ute utan uppsikt… Varför gör ni det? Jag vet att många verkar anse att katter har rätt att vistas utomhus lösa, men vad är det som gör att ni tycker så när ni inte t.ex låter era hundar vistas utomhus utan uppsikt?
Varför har inte katten samma värde som hunden?
För mig är det en självklarhet att inte bara släppa ut min hund vind för våg, lika självklart är det att inte göra det med katten heller. Däremot tar jag gärna ut henne i koppel lite då och då, samt att hon har tillgång till en stor nätad balkong dygnet runt.
En katt, precis som en hund, har naturliga drifter och behöver något stimulerande i vardagen. Varför lägger vi inte ned samma tid på våra katter som på hundarna? Innekatter lever i snitt längre, och håller sig även ofta i bättre form, så länge de blir rätt omhändertagna, får leka, klösa och klättra. Därför är klösträd i princip ett måste för hushåll med katt.
"Varför har inte katten samma värde som hunden?"
Du tänker fel, det är för att man tycker att alla djur har samma värde som man ger dom så arttypiska liv som möjligt. En hund är en hund och en katt är en katt, dvs två helt olika arter med olika behov och problematik i samhället.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Det där var troligen den mest… märkliga jämförelsen jag någonsin stött på.😛
Givetvis har olika arter olika instinkter och behov, men vad är det som gör det okej att släppa ut just katter helt fritt? Till skillnad mot hundar, får, hästar, illrar, ormar…?
Katten är det enda domesticerade djuret idag som så många bara släpper ut hur som helst.
#0: Du gör ogrundade antaganden när du försöker påskina att vi inte skulle åsätta våra katter samma värde som hundar. Förmodligen åsätter vi katterna större värde än hundar, i alla fall de av oss som har katt men inte hund.
Du gör ogrundade antaganden när du försöker påskina att vi inte skulle vara beredda att ägna tid åt våra katter, och jämför än en gång med den tid du utan grund antar att vi skulle hypotetiska hundar.
Du gör dåligt grundade påståenden när du framhåller den längde livslängden hos innekatter. Det finns mig veterligt inga data för den genomsnittliga livslängden hos ägda huskatter med möjlighet till fri utevistelse. All mig bekant statistik tar också upp gårdskatter, stallkatter och andra katter som lever mer eller mindre ägda under koloniförhållanden, och därmed är jämförelsen inte giltig. Om du har verkliga livslängdsdata för ägda huskatter med möjlighet till fri, så lägg gärna upp en länk till den.
#4 Jag påstår absolut inte att folk inte tar hand om sina katter, och ser efter deras behov. Jag säger bara det att de flesta anser att bara katterna får komma ut så får de sina behov tillgodosedda, och att det är det enda sättet att tillfredsställa dem, vilket det inte är.
Jag har både hund och katt, och de betyder precis lika mycket för mig, båda två. De är olika arter, och väldigt olika till sättet, men inte vill jag riskera någon av deras liv genom att släppa ut dem utan uppsikt.
Det är inte dåligt grundade påståenden när det är ren fakta. Utekatter blir påkörda, de får i sig gifter i form av råttgift och glykol, de blir tagna av rovdjur eller skadade av andra katter/hundar. Det är ganska självklart att innekatter, som inte utsätts för dessa hot, troligen kommer att leva längre.
Jag håller helt med Fjordell. Det är ju rätt uppenbart att utekatter utsätts för större risker än innekatter, vilket kommer att ge utekatter överlag, en kortare livstid.
#5: Du skriver ordagrant "Varför har inte katten samma värde som hunden?" och "Varför lägger vi inte ned samma tid på våra katter som på hundarna?". Varför ställa dessa frågor om du inte anser att det finns grund för dem?
Det är inte "rena fakta", för du har inga fakta. Du talar om vad som "är ganska självklart", vad som "kan" hända "utekatter" och vad som "troligen" kommer att hända innekatter, men du har inte ens definierat "utekatter". Börja med att tala om vilken definition du använder.
#6: Utekatter löper kanske mindre risk att dö av överviktsrelaterade sjukdomar eller problem relaterade till bristande motion och styrketräning, samt att avlivas till följd av psykiska störningar. Hur ser statistiken ut för dessa speciella problem för de båda grupperna? Givetvis under förutsättning att grupperna först definieras.
Och hur ser statistiken ut för de båda grupperna (om de nu definieras) rörande avlivning till följd av ägarens beslut, orelaterat till kattens hälsa?
Du sätter ord i mun på mig. Alla kattägare är ju inte likadana, och prioriterar helt olika. Men jag anser att man är mer rädd om det man bry sig om, det som är värt väldigt mycket för en. Så är man rädd om sin hund, låter man den inte gå ut utan tillsyn. Men om samma person, som är rädd om sin hund, släpper ut katten utan uppsikt… då kan man ju inte vara lika rädd om katten? Eller så är man bara obildad, och vet inte vilka faror som lurar för katten därute.
Det är fakta. Det har funnits en studie gällande just livsålder på inne- respektive utekatter som är gjord på Lunds universitet. Jag ska försöka hitta länken, men jag är inte hemma just nu.
Alla vet att utekatter lever mer riskfyllt än innekatter, eller förnekar du det? Vad är det som talar emot att utekatter skulle leva längre än innekatter?
Med en utekatt som är ute utan tillsyn syftar jag på en katt som är ute, helt lös, helt utan tillsyn.
#8 Kanske man bryr sig mer om livskvalitet än eventuell livslängd?
Alla mina djur går så löst som det är möjligt. Just nu sitter jag inne, med hönsen helt fritt ute på gården utan tillsyn.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
skulle jag bo så att jag kunde släppa hunden så skulle jag låta henne springa fritt då hon skulle älska det, nu är det dock inte möjligt då tokan jagar allt som rör sig inklusive bilar. men men så fort jag vinner på eurojackpott som jag inte spelar på så ska jag skaffa hus där jag kan släppa både hund och katt 🙂
Vi bor på ett säkert ställe därför har vi vår katt ute utan uppsyn, skulle vi inte bo på ett nog säkert ställe skulle vi inte ha katt (för jag vill inte "utsätta" en katt för att vara en innekatt, det är ett personligt val helt enkelt).
När vi skaffar hund kommer vi att hägna in gården (så att hunden inte ger sig på rådjursungar el liknande) så att hunden kan springa fritt på gården (stor gård).
(Under perioden det är som mest smådjursungar ute får vår katt bli en "koppelkatt" av samma anledning som att vi kommer att hägna in gården).
Däremot kan jag inte lova att hunden kommer att gå fritt, skulle hunden tex förstöra odlingarna så skulle den inte få det (men få en stooooor hundgård), det är därför våra höns har en inhägnad nu, förr gick dom fritt men då fick våra odlingar inte vara ifred, nu har dom en stor inhägnad och vi kan odla mat.
Och skulle hunden springa bort (vilket inte vår katt gör) så skulle den inte heller få gå fritt.
Vi har också haft en häst på "fri hov".
Alla våra djur har samma värde men olika jobb, därför har tex inte vår katt försäkring för man kan inte försäkra höns (men såklart är pengar undanlagda så att det räcker både till hönsen, kaninerna, bina och katten). Men dom lever på olika sätt (eftersom dom har olika jobb)
l'm back
En innekatt mår inte sämre än en utekatt, så länge man tillgodoser dess behov ordentligt. Utomhus blir det ofta slagsmål mellan katter, de blir jagade av hundar, rävar och rovfåglar. Jag säger nu inte att utekatter mår dåligt av att vara ute, tvärtom, men utan tillsyn? Varför måste de vara ute utan tillsyn? Varför inte vara ute MED katterna istället, om man nu bor såpass lägligt att man inte behöver använda koppel.
Hos min mamma, som bor i en mycket liten by långt utanför stan och en bra bit från stora vägar har vi också hundarna lösa. Men bara eftersom vi har sådan pli på dem, de lyssnar, de kommer när man ropar.
Jag är inte helt emot att ha utekatt. Så länge man bor lägligt och inte har så nära till t.ex grannar och borta från större vägar så visst förstår jag om man vill ha katten lös ute. Men då återkommer vi till samma fråga, varför inte ha uppsikt över katten när den är ute?
Alla djurägare har ett ansvar. Bland annat så går utekatter ofta och markerar på andras tomt, och ibland till och med grejer, framförallt om de är okastrerade, men även kastrerade katter gör så ibland. Jag ser inga fördelar med att släppa ut sina djur helt utan uppsikt. De mår varken bättre eller sämre av det, men du som djurägare har den skyldigheten att se till så att ditt djur inte orsakar skador på andras egendom, bland annat.
Här i mitt område så göra utekatterna utfall mot mina hundar. Ägarna har ingen aning om detta. Risken finns att en av hundarna till slut sliter sig och åsamkar den stackars katten skador. Hade ägarna varit ute med katten då istället, så hade denne kunnat förhindra eventuellt tråkiga situationer.
#12 här skulle nog bonden bli sur om alla katter blev inne/koppel katter då hans grödor ganska snabbt skulle bli sork mat
#12 Vår katt kommer då man ropar också, det är inte nått som bara gäller hundar.
Sen så orsakar vår katt inte skador på andras egendom, det vet vi (och hon är inte i slagsmål, hon jagas inte av hundar, hon jagas inte av rävar, rovfåglarna är betydligt mer intresserad av hönsen, hon markerar inte på andras tomter el saker osv)
edit: sen har hon ett jobb att göra, nämligen att hålla borta sork, råttor och möss från djurens och vår mat. Det skulle hon inte kunna göra om vi satt och flåsade henne i nacken hela tiden.
l'm back
#14 tur att ni inte berättat för räven och katten att räva ska jaga katten och inte tvärt om 😃
#15 sen det hände har vi inte sett räven så vi har inte kunnat berätta det, 😉men jag tror inte räven skulle våga det ändå 😇
l'm back
#8: Jag sätter inte ord i mun på dig genom att citera dina exakta ord. Dessutom upprepar du samma osubstansierade påstående i annan form när du skriver "Så är man rädd om sin hund, låter man den inte gå ut utan tillsyn. Men om samma person, som är rädd om sin hund, släpper ut katten utan uppsikt… då kan man ju inte vara lika rädd om katten?" Du gör till exempel ogrundade antaganden rörande varför "man" inte släpper hunden utan tillsyn.
"Alla vet att utekatter lever mer riskfyllt än innekatter, eller förnekar du det? Vad är det som talar emot att utekatter skulle leva längre än innekatter?" Vilka "alla" är gruppen som "vet" detta? Vad är det som talar för att utekatter lever längre än innekatter? Du har inte substansierat något av dessa påståenden. Studien du talar om kanske kan göra det. Den kanske rentav innehåller den statistik som visar att utekatter oftare dör av överviktsrelaterade sjukdomar, avlivas till följd av psykiska störningar och avlivas till följd av ägarens nyck? Och den kanske rentav handlar om "utekatter" i denna sidas mening?
"Med en utekatt som är ute utan tillsyn syftar jag på en katt som är ute, helt lös, helt utan tillsyn." Är det alltså gruppen "katter som någon gång har befunit utomhus utan att någon människa tittat på den" som har kortare livslängd än katter som aldrig varit ute ensamma? Då blir dina så kallade data fullkomligt värdelösa, för då ingår icke ägda katter i gruppen. Och sådana har inget att göra med utekatter i den här sidans mening.
#17 Statestiken som jag tror TS syftar på är en som tagits fram av ett försäkringsbolag, Vilket gör den statestiken till mycket mindre trovärdig då man måste ha jämn fördelning osv mellan ute och innekatter för att den ska vara relevant. Jag gissar att dom inte heller gör skillnad mellan en utekatt i stockholms innerstad och en utekatt ute på landet tex.
l'm back
Jag vet inte faktiskt. Vi bor i en villa ute på landet och ser inte problemet med att ha katten ute.
Våra katten fick panik och klättrade på väggarna när vi hade dom inne. Så jo, många katter mår betydligt bättre som utekatter än innekatter..
En katt är ''byggd'' för att jaga, smyga, hoppa, klättra. Hur tusan ska dom kunna uträtta sina instinkter med en människa hängandes i ett snöre bakom sig?
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
Vi låter våra katter springa ute utan uppsikt för attEn katt är smidigare än en hund. Vi kan inte hålla uppsikt på dem 24-7 nör de springer ut. Pch våra katter springer dessutom regelbundet. De är ute i ca en timme, två timmar sedan kommer de in igen. Så kanske de går ut en liten promenad eller så. Men när katterna är ut mer än 6 timmar brukar vi gå runt och leta efter dem. De är aldrig långt borta. Och nu är det svårt att ha stängda dörrar vid sommaren. Då går de ut och in fritt. Ibland följer vår ena katt ut och joggar/ på promenader tills man kommit hem igen. Men jag ser inget problem i att ha de ute
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain
Man kan inte jämföra hundar och katter överhuvudtaget. Två skilda arter. Katter & hundar fungerar inte likadant så tycker personligen att det är himla fel att jämföra dem överhuvudtaget.
Våra katter är ute för att jaga möss och ja skadedjur samtidigt som de är familjemedlemmar och sällskap för oss. Vi bor i ett lugnt område ute på landet, inte många grannar, de flesta grannarna har katter men sällan man ser dem och tycker de är duktiga här på att hålla sig på sina "områden" så att säga faktiskt.
Findus skulle inte trivas som innekatt, jo om man vant honom från början men nu skulle han bara må dåligt av det, skulle ta evigheter att få honom att acceptera livet inne som innekatt. Fia däremot skulle vara mycket lättare. Katter är så olika.
Vissa trivs bättre bara inne, andra inte (oavstt om man försökt vänja dem innan eller inte, jo så är det).
Mina katter har klösmöbler inne och aktiveras med leksaker också trots att de även är utekatter. Umgås med dem, de får vara i soffan & sängen om de vill, toppenbra mat osv.
Hundarna får med sitt, stor trädgård som de kan springa i, koppelpromenader, går i skog och mark och mycket annat, så de får utlopp för sina behov dem också. Men hade slutat i kaos om allas hundar hade fått gå lösa utan uppsyn samt alla höga kostnader för kastreringar på alla hundar som hade krävts (det är ju sjukt mycket dyrare än att kastrera en katt).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När vi bodde uppe i Stockholm bodde vi nära motorvägen. Då hade vi innekatter. Idag bor vi i Skåne på landet och katterna får göra som dom vill. Vi har höns och ankor frigående. Dörrarna står öppna och hunden ligger oftast ute utanför dörren.
Jag kan till viss del förstå ts tankar när det gäller katter i tättbebyggt område. Jag valde att ha mina katter inne när vi bodde i Stockholm för risken att de blev påkörda och även att katter råkat illa ut av elaka människor i området. Så det beror ju lite på var man bor hur man gör. Däremot kan man inte riktigt jämföra katter och hundar. Det är stor skillnad.
Tillägg: TS otroligt fin katt! ❤️
#18: Om det är så, blir ju statistiken mindre relevant även till följd av den bara tar upp sådant som veterinärbehandlats och betalats av en försäkring. Det ger inte någon tydlig bild av de verkliga kattpopulationen.
#24 Jo jag kan ju säga at jag litar inte alls på den statistiken med tanke på hur/var den är tagen
l'm back

Vi har det precis som #21. Dörrarna står öppna dygnet runt nu på sommaren, och katterna kommer o går som de vill. Vi bor också på landet och det skulle vara helt omöjligt att ha katterna under uppsikt när de är ute bland snåren. Vår ena granne hade en hund som gick fritt, hon brukade komma och hälsa på.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Min första katt var innekatt där vi bodde (inte lämpligt för utekatter). På sommarstället fick hon gå som hon ville. Min förra och min nuvarande katt har vuxit upp med naturen utanför hemmets väggar och fri tillgång till den. Har varit tvungen att hålla dom inne nån enstaka dag vid sjukdom/kastrering, = eländes elände för allihop…..
Den lyckan att få känna sig fri och trygg vill jag aldrig ta ifrån min katt! Lycka, känsla av frihet och trygghet är oersättliga livskvalitéer för både djur och människor. Kan jag ge något från alla dom kvalitéerna så gör jag det så långt det är möjligt. Så därför låter jag min katt välja själv.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Bor man i stan tycker jag att man bör ha innekatt/innekatt med koppelpromenader/rastgård. Men här på landet ser jag fördelarna med att de får gå ute och inne som de vill. Dels får katten möjlighet att leva ett mer naturligt och varierat liv, dels håller de nere sorkpopulationen. Det ger även bieffekten att de får "naturlig barf" helt automatiskt under sommarhalvåret. De får mycket mer motion, håller sig starka, pigga och mentalt stimulerade.
Vill de vara inomhus finns det alltid tillgång till mat, vatten, klösträd, mysplatser, leksaker, kel och annan aktivering. Men katterna får välja själva, och just våra katter mår riktigt bra så. Visst finns det risker, men vi föredrar att katten kanske kommer att "dö i förtid", men ha levt ett bra, stimulerande liv, än att katten lever länge, men inte har haft ett så bra liv som möjligt.