Utekatter iFokus

Utekatter

Etikettallmänt
Läst 810 ggr
WinterPrince
1

Strykare

Det finns en katt som går här och stryker på gården (och på gårdarna runt omkring). Ingen vet vems den är!

Jag misstänker att det är en okastrerad hankatt då han i våras gick runt och gol sådär riktigt hjärtskärande.  Han har varit i slagsmål med några av grannens katter, men min honkatt (kastrerad) håller honom på avstånd.  Han var rätt tjock och go i våras när han kom, men börjar nu bli rätt tunn, efter allt spring efter damer misstänker jag. 

Jag har försökt att få tag i honom, och varit ganska nära ibland, för att se om han har någon märkning.  

Egentligen är han inget bekymmer för mig, men det skär i mitt lilla hjärta när han ligger på trappen på kvällarna och jamar efter att få komma in. Har han ett hem någonstans må tro.

Vad tycker ni jag ska göra/agera? Hade gärna sett att han blev kastrerad åtminstone, men det har jag väl ingen rätt att göra iom att han inte är min. Om han inte har någon märkning då?

tlover
0

Jag har noll erfarenhet av kringstrykande katter men om det skulle hända skulle jag nog antingen

Fånga katten (kanske genom levandefångst fälla, kan inte sånt däremot så jag kan inte tipsa om nån) och kolla om den har märkning

och/eller

Fota katten och sätta upp lappar i byn och närliggande byar om nån känner igen den.

Fångar du den ska du såklart kontakta polisen också.

l'm back

VildaVittra
0

Tillägg till Tlover: Fångar du honom, så sätt på honom ett halsband med ditt telefonnummer och en förfrågan om vems det är, så hör kanske ägaren av sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

WinterPrince
1

Smart med halsbandet!

Det har frågats runt massor i samhället om vems katten kan vara, men en ny raid med bilder och efterlysning kanske är på sin plats.

Någon fälla tror jag inte behövs, han är rätt social av sig, om än lite försiktig. Om vi bara inte blir störda av t ex grannen och hans stora schäfer så tror jag nog jag kan få tag i honom.

vallhund
0

Brukar gå att mata in dem, fast det kan ta lite tid.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

WinterPrince
0

Jo, precis, vi var väldigt nära vid ett tillfälle, men blev som sagt störda av grannen och hans schäfer. Swish sa det bara så var katten väck. 

Men som sagt, vad gör jag när jag väl får tag på katten?

Tyrisen
0

Om han börjar bli misstänkt magrare kan det vara så att han är hemlös och övergiven. Det är superbra att du vill fånga in honom och se till så att han får det bra.

Ha en plan för vad du ska göra när du väl fångat in honom, precis som du säger. Först kollar du efter märkning i örat eller chip i nacken (kan kollas av vet.). Om det ej finns och ingen svarar på efterlysningar osv, så har han ju ingenstans att ta vägen. Lösningen kan vara om du kan ha honom hos dig (åtminstone till en början) medan du kastrerar honom och letar nytt hem.

Om det ej går, kanske du kan fråga vänner redan nu om någon kan tänka sig ta hand om honom, åtminstone en tid, utifall ingen ägare hittas direkt.

Ett annat alternativ är att kontakta närliggande katthem och se om de har möjlighet att hjälpa till med tillfälligt hem eller permanent hem. Det är högt tryck på jourhem på somrarna, men man kan alltid höra! En grej bara, alla katthem är inte bra. Kontakta gärna något av dom katthem som är anslutna till SveKatt, då dessa är seriösa. Det finns andra katthem som också är OK förstås, men dessa hem avlivar t ex inte katter på lösa grunder: http://svekatt.se/index.php?ID=94

Nu är det ju inte säkert att katten inte har ett hem, kanske hittar ni en ägare snabbt och inget annat behöver göras. Men det är alltid bra att ha en back-up plan för om det inte blir så. Lycka till!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
0

PS: Anmäl honom som upphittad hos polisen också, om inget ID finns på honom. Det är hittegodsavdelningen man ska prata med (lustigt nog), men tror det går att anmäla upphittat djur via nätet också. Får du hjälp av ett katthem är det möjligt att dom vill göra anmälan i sitt namn istället.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

WinterPrince
1

Han är inte mager, utan det märks bara att han tunnat av lite. Var rejält biffig när han kom i våras.

Det är just planen, vad gör jag om jag får tag i honom, som jag inte riktigt vet hur jag ska formulera. 

Har inte sett honom på ett par dar nu…