Ha innekatt..
Vad tycker ni om att ha en innekatt man aldrig låter gå ut? vad anser ni är skillnaden mellan att ha hund och katt jag menar om man tänker att hund måste ut varje dag men katt är ok att ha inne 24 timmar dygnet runt, jag har ägt en utekatt en gång när jag bodde ute på landet långt bort från bilar och så vidare och den hade outtröttlig energi kunde lugnt vara ute 8 timmar eller mer och bara vandra! idag bor jag i lägenhet och äger ej denna katt för den skulle klättra på väggarna i lägenheten (bokstavligen) om jag ens skulle ha en katt i detta område(lägenhetsområde) skulle jag ta ut den varje dag i sele/koppel och om den inte ville gå runt hade jag åtminstonde suttit ute minst en timme varje dag och njutit av den friska luften med kissemissen kanske låta den äta sin mat utomhus eller liknande, hur gör ni och vad tycker ni? föressten jag vill inte starta något tjafs eller så jag har inte ens sagt vad som är min åsikt jag bara undrar vad ni har för åsikt om alla dessa tankar, Svara gärna!
Jag har katter som inte ens vill ut i sele och som nöjer sig med den stora balkongen och så har jag katter som gillar att vara ute i sele.
Jag tycker att innekatt med kontrollerad utevistelse är bäst.
Det är klart jag aldrig skulle tvinga ut min katt om den inte ville gå ut (om jag har en katt någon gång i framtiden) men tror det påverkar en hel del om man börjar ta ut dem varje dag redan när dem är små så dem inte hinner bli större och ovana vid att vara ute…
Tror det beror lite på individen. Vissa djur verkar ju inte gå att hålla inomhus oavsett hur mycket man aktiverar. Och dom djuren tycker jag borde få bo på landet där dom kan vara ute utan risk att bli påkörd.
Men innekatt med kontrollerad utevistelse är ju himla bra. Skulle ju försöka gå ut med min katt, om katten ville. Annars får man vara en ansvarsfull ägare och se till att katten får tillräckligt med aktivitet inomhus.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Jag tror det beror väldigt mycket på individen. En del vantrivs, en del trivs som innekatter. Det går inte att säga generellt.
Jag har innekatt, hon får gå ut ungefär varje dag. Dem dagarna jag inte har chans att ta ut henne så får hon vara på balkongen.
Vi har två innekatter som är väldigt nyfikna på våran balkong, dock så kan dom inte vara därute än eftersom vi måste införskaffa rådjursnät så dom inte hoppar ner. Vi har testat att ha sele på katterna men dom gillar det inte speciellt mycket.
❝ The truth is rarely pure, and never simple. ❞
Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.
Har innekatt nu som bott i stall hela sitt liv och fått komma och gå som han ville. Men här där vi bor så skulle jag aldrig våga släppa ut honom pga stark trafikerad väg utanför. Går inte ut med han i sele (tokvägrar gå i koppel) Han sitter i det glipöppna fönstret och tittar ut på omgivningen. Har tyvärr ingen balkong
Har bara haft utekatter
People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rain

Jag har 3 innekatter med innätad balkong. Den ena har levt ute och varit misshandlad, hon hade svårt för balkongen i början. Bara balkongdörren var öppen gömde hon sig. Den andra är också nöjd med balkongen, har provat kattvagn och det var ingen hit. ;) Den tredje är jädrigt tuff i trappuppgången men så fort hon kommer ut i sele trycker hon sig mot marken och ska bara in! Så våra trivs inne med sin innätade balkong och bästa sovplatsen är bland handdukarna i garderoben. ;)
Skulle aldrig tänka mig att ha annat än utekatt. Skulle jag bo olämpligt skulle jag inte ha katt över huvud taget.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Tror inte det finns något 100 % lämpligt ställe för en katt att springa helt fritt utan kontroll, eftersom det fortfarande finns faror man skulle ju aldrig släppa löst en hund utan att se efter den åtminstone
Svårt att säga vad som funkar bäst personligen tycker jag alla djur förtjänar daglig utevistelse om det inte finns något som hindrar när jag hade kanin i bur hemma så tog jag ut den varje dag utomhus(finns undantag, typ "dåligt" väder) jag lät den beta gräs och springa runt den njöt av det även marsvinet som jag också gick ut med dem hade på sig sele men dem brydde sig inte om selen eftersom dem tyckte det var kul ute i gräset ☀️
Själv skulle jag inte ha katt om inte jag kunde ha den som utekatt, jag skulle då helt enkelt skaffa ett annat djur som inte behöver daglig utevistelse (tex fiskar).
På samma sätt som att jag inte skulle skaffa en hund som behöver springa några mil/dag med mina leder.
När vi skaffar hund kommer vi att göra så att den kan springa fritt på gården på samma sätt som vår katt. I alla fall försöka och se hur det går, skulle hunden bara rulla sig i odlingarna så skulle hunden bara få vara ute under uppsikt tex (på samma sätt som våra höns har fått hägn eftersom det inte gick ihop med odlingarna). (Vår katt förstör inte så mycket att just det blir ett besvär)
l'm back
#11: "man skulle ju aldrig släppa löst en hund utan att se efter den åtminstone". Det där är ett vanligt så kallat argument som används för att ge intryck av att folk med utekatter anser katter mindre värda än hundar, men det stämmer helt enkelt inte. Många har sina hundar lösa utan att ha ögonen på dem hela tiden. Om och när jag skaffar hund kommer jag att välja hund och uppfostran så att det blir möjligt att låta den vara lös på samma sätt som katten, i alla fall i den utsträckning lagen tillåter det.
#13 Vi kommer nog hägna in gården helt enkelt då är det alltid tillåtet vad jag förstår.
l'm back
När jag hade utekatt så gick den bara iväg visst vi bodde på 'rätt sätt' men det finns fortfarande faror det ska man ju vara medveten om…
Som jag sa personligen skulle jag aldrig ha en utekatt 100 procent igen för jag skulle vara så orolig när jag hade utekatt försvann han ibland i flera veckor fastän vi bodde ute i ingenstans jag skulle absolut erbjuda mina katter daglig utevistelse men det skulle vara med kontroll typ inhägnat område eller sele. Idag har jag två hundar väldigt många bor på ett sånt sätt att dem inte bara kan släppa löst sina hundar vart som helst, jag går ut med min hund i sele/halsband, du grondstedt jag skrev inte så för att ge något intryck av att folk med utekatter anser katter mindre värda än hundar jag har själv haft utekatt och tycker det kan vara ok i vissa fall även om jag själv inte vill utsätta mig för den oron igen… vad jag vet om så är dem flesta hundar bara ute med sina ägare i koppel och om dem släpps löst så är det kontrollerat att hundarna kan inkallning vilket jag aldrig hört talas om att en katt kan (alltså inkallning)
Man kan ge sin katt daglig utevistelse utan att låta den springa iväg helt och hållet själv
Alla gör som dem vill och vad som passar deras livsstil men dem flesta djur behöver daglig sol ljus och frisk luft!
#15 Vår katt kommer när man ropar på henne så visst finns det katten man kan kalla in.
Sen så är det snarare sällan att man ser hundar som kan inkallning tyvärr utan en matte/husse som står och ropar och ropar men hunden försvinner ändå bort i fjärran.
l'm back
Min första innekatt blev efter många år "utekatt" på vårt sommarställe på sommarhalvåret. Första frihetsdagen kom hon hem med en mus efter 10 minuter! Instinkten satt där den ska. Och hon var så lycklig där.
Skulle jag bo i område med mycket bostäder och människor och trafik omkring mig skulle jag göra som #12, låta bli att skaffa katt, även om jag älskar katter. Nu bor jag "i" naturen och jag skulle aldrig kunna hålla katten fången här även fast det finns risker i naturen också (jämförelsevis är dom små dock).
Utekatten får vara katt fullt ut. Får leva ut sina instinkter, att smyga och jaga och äta naturlig "barfmat" (och dessutom bära hem mat till sin familj), lata sig under en buske osv.
Att få uppleva lyckliga katter oavsett inne- eller utekatter är härligt. Men en lycklig katt i frihet "slår allt"! 🙂
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#15: " jag skrev inte så för att ge något intryck av att folk med utekatter anser katter mindre värda än hundar". Kanske inte du, men väldigt många andra. Men varför använda jämförelsen med hundar alls, om man inte vill antyda att folk tar bättre hand om hundar än om katter?
"vad jag vet om så är dem flesta hundar bara ute med sina ägare i koppel". Då bor du kanske i tättbebyggt område? Där jag bor är de flesta hundar lösa hela tiden utom (för vissa) vid promenader. Så fort vädret tillåter står dörrarna öppna och hundarna dräller omkring som de vill. De är lärda att inte gå långt. Vilket också många katter är.
"hundarna kan inkallning vilket jag aldrig hört talas om att en katt kan (alltså inkallning)". Inte? Märkligt - de flesta katter jag känner kommer på inkallning.Katterna i mitt liv har praktiskt taget alltid dykt upp inom 5 minuter efter att man hojtat på dem. Den förra gjorde ibland längre utflykter, och då kunde det dröja innan han kom hem, men det blev bättre med träning. Visst, de kommer inte springande med tungan ute för att ställa sig fot, men efter några minuter upptäcker man att de av en händelse råkar sitta bakom ryggen på en och flina sardoniskt.
Här har vi ett antal hundar som går som dom vill också. Några har låtit dom jaga hej vilt också, både katter, djur och djurungar. Men dom har bättrat sig lite sen jag hotade med att polisanmäla dom. Dom har lite bättre pli på sina hundar nu men inte alls bra än. Dom andra fria hundarna är lugnare och kommer när man kallar på dom, till och med när jag ropar på dom.
Mina katter har kommit när jag ropar på dom men bara om dom fått vara ute i många timmar……
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Katter är så starka individer, har en katt som endast vill ut på sommarhalvåret typ en timme om dagen, en katt som vill i princip leva ute och knappt vara inne alls (föredrar att sova i något av trädgårdshusen) men kommer in för att äta och ligga på soffan någon timme om dagen, och en katt som känner sig mycket tryggare och gladare inomhus och inte vill ut fast dörren står öppen hela sommaren (fd utekatt).
Precis som jag inte hade tvingat ena katten till att vara inne så tvingar jag inte andra katten att vara ute, men om man har en katt som inte har något emot att vara ute så tycker jag man bör vara ute med dem 1 gång om dagen minst, precis som jag tycker man bör ge andra djurslag lika mycket utevistelse om det passar dem… Då för frisk luft och solljus 🙂
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#16 Sa aldrig att det inte finns kanske inte lika vanligt som hundar då katter är mer egensinniga, min katt kom när den ville när man ropa hans namn inte strikt varenda gång ;)
#18 Det är din upplevelse där jag bor är mer ute på landet även om just jag bor i ett mindre lägenhetsområde ..
Som sagt detta är bara mina åsikter, jag talar inte för någon! jag skulle aldrig släppa min hund helt lös utan uppsikt och inte om jag hade en katt heller
man ska respektera hur folk sköter sina djur(så länge dem mår bra och inte skadas) alla gör på olika sätt :)
#21 Har du aktivt tränat din katt att komma? (vilket endel gör med sina hundar men långt ifrån alla) Katter är smartare än vad man tror och kan tränas till det mesta. Nu har vi inte aktivt tränat henne att komma då vi ropar då det sker automatiskt men hon kan spela död, vacker tass och rulla runt genom träning (nu säger jag inte att alla katter kan det men alla katter klarar nog av att lära si att komma på inkallning bara man har tålamod nog)
l'm back
#22 Ja jag vet väl att katter är smarta bara för att dem är smarta betyder det inte att dem är lika villiga att lyda som många av hundarna är.
Min katt lärde sig något tricks men lydde extremt sällan hundar är mer kända för att kunna inkallning och tricks eftersom katter ofta är mer egensinniga.
#23: Det där är i stor utsträckning en myt. Katter är bättre på att dressera människor och de är bättre på att roa sig själva, men de är inte så svåra att lära saker. I stor utsträckning är orsaken till att hundar är mer kända för att kunna inkallning och tricks att människor tror att de ska kunna sådant och därför tränar sådant med dem.
#24 Alla tycker olika
Jag har haft väldigt lättdresserade katter. Det är hopp över arm, high five, tass, och väldigt många små trix. Jag tror att om katten från början tycker det är kul, så är det inte svårt alls att 'dressera' dom. Och åtminstone mina katter har alltid tyckt det varit roligt att lära sig nya lekar!
Och ja, Gronstedt, katter är suveräna på att dressera oss människor! 😃
Meeow!
#35: Men fakta är inte så olika.
Min fundering på dessa inne- eller utekatt-trådar blir: Vem är det man värnar om? Katten eller vår egen rädsla och oro? (Jag har inget svar, bara frågan….)
Meeow!
#27 Har du någon trovärdig källa på din fakta? länk? osv :)
#27: För att katter går att lära saker? Jag kan visa på egna och andras erfarenheter. Du kan titta här: http://www.circuscats.com/. De är tillräckligt trovärdiga för att vara med här: http://video.nationalgeographic.com/video/news/training-circus-cats-vin . Du kan också titta här: http://www.youtube.com/watch?v=HlKYtLlvRlU. Eller på massor av andra ställen.
Tips om hur man kan göra finns till exempel här: http://www.aspca.org/pet-care/virtual-pet-behaviorist/cat-behavior/training-your-cat
När ni har kommit en bit med övningarna kanske ni vill ställa upp här: http://catagility.com/. Där finns också länkar till böcker om katträning.
Länkar till vetenskapliga undersökningar? Kanske lika många som du har till att katter skulle vara "egensinniga".
#30 Nej ville inte veta om katter kunde lära sig saker, jag har redan skrivit i andra inlägg att jag vet att katter går att lära saker eftersom jag ägt katt…
Lämnar diskussionen nu det blir mycket missförstånd och så håller man inte med varandra jag tycker utekatt kan vara okej om man bor rätt och kan lita på sin katt sen finns det ju andra faror som att dem kan skada sig oavsett om man kan lita på katten men de får man ju räkna med, katten jag sålde dem har han fortfarande som utekatt och han lever ett fantastiskt liv återkommer alltid till huset det är verkligen fint att få se ett djur gå fritt på de sättet ja jag håller med! det som är en stor nackdel är att han går till andra villor och går in i deras hus om dörren står öppen… han har även fått sår när han har vart i slagsmål med andra katter när han bodde med mig när vi bodde ute på landet så försvann han ju en gång i flera veckor då hade ett par tagit in honom för dem trodde han var hemlös, hoppas han blir gammal och frisk!
JAG VET att katter går att lära tricks jag står fast vid min åsikt att generellt sett så kommer fler hundar på inkallning än katter! anledningen varför kan jag inte svara på till 100 %
Och en bild på min gamla katt fast han är bara 4 år :)
#31: Då förstod jag inte vad det var du ville ha källa på, tyvärr. Tråkigt att du inte vill fortsätta.
Söt misse i #31!
#31 anledningen till att fler hundar reagerar på inkallning än katter är nog snarare för att den allmänna uppfattningen är att man ska lära hundar inkallning men att man inte behöver det med katter.
Man kan bara jämföra katter och hundar ang träning med folk som tränat katten lika mycket som hunden.
l'm back
Mina katter vill inte gå ut, varken i sele eller på fri tass.
Jag har två stycken katter som trivs med att sitta i ett öppet fönster (med nät!) och spana och sola. Speciellt en av mina katter blir till och med bara stressad av att vara ute. Att stå i dörröppningen när det är 30 grader varmt funkar ibland. 😃
Det finns inget som säger att mina "innekatter" mår sämre än andras utekatter. Det är individuellt vad de gillar och vad de är vana vid.
Dom är för övrigt av rasen Siames.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#34 "Det finns inget som säger att mina "innekatter" mår sämre än andras utekatter."
Brukar du läsa forskningsrapporter? Inte? Hur kan du då avgöra att det är så när det finns en uppsjö med forskningsresultat som säger precis tvärtom?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#35 Vilket otrevligt bemötande, nästan påhopp? Du kan väll ta det med en nypa salt. Du vet ju inte vad just mina katter mår bäst av, eller hur? De där forskningarna du pratar om handlar ju om vad katter generellt mår bra av i så fall.
Nej jag läser inte forskningsrapporter och låter det avgöra hur jag behandlar mina djur. Det klarar jag på egen hand.
Skulle jag släppa ut mina katter fast dom inte ville skulle de absolut inte må bättre.
#36 Är det otrevligt att påpeka något som är uppenbart?
Och hur vet du att dina djur mår bra? Genom att titta på dom eller gör du biopsier med jämna mellanrum?
För om man inte läser forskningsrapporter, hur ska man då kunna veta vad det är som man ska hålla koll efter?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#37 Du får skriva vad du vill, men ja, jag uppfattar dig som otrevlig.
**Du kan ändå inte påstå att mina katter mår sämre än en genomsnittlig utekatt?
**Du vet betydligt mindre om mina katter än mig även om jag inte är någon forskare.
Det finns många andra sätt att veta att en katt mår bra än att läsa forskningsresultat. Vad vet du, jag kanske är veterinär eller "kvinnan som pratar med katter", du har ingen aning.
Mina katter är friska och sunda, ha bra hull, äter bra mat, har bra tänder, är skadefria, ej understimulerade, harmoniska, de har gott om utrymme och får utlopp för sina jaktinstinkter. Ja jag anser att mina katter mår bra.
Tycker du att jag ska tvinga ut mina katter, fast dom vill gå in?
Ta och läs dina forskningsresultat, men tyvärr kommer du aldrig kunna veta hur just MINA katter har det.
#38 Jag tycker det är otrevligt att du försöker skjuta bort frågan genom att diskutera mig som person, istället för sakfrågan.
En av sakerna som är en ökad risk hos katter är diabetes, en sjukdom som varken syns eller märks innan katten mår riktigt riktigt dåligt och då kan den haft besvär i många år redan. Tandskador på katt syns inte alltid ens på röntgen (en sjukdom som heter FORL om du skulle vilja läsa på), så hur avgör man då att en katt är sund genom att bara titta på den om man nu inte tar hänsyn till forskning?
Ja, jag läser forskningsresultat, jag är nämligen intresserad av att göra mitt absoluta för mina djur.
#39 Jag skjuter inte bort frågan. Men undrar vart du vill komma med att läxa upp mig?
FORL är jag väl medveten om vad det är för sjukdom.
Jag har aldrig sagt att jag bara tittar på mina djur?
Ifråga sätter du mitt intresse till att göra mitt bästa för mina djur?
#40 Jag utgick ifrån det du själv skrivit: "Nej jag läser inte forskningsrapporter och låter det avgöra hur jag behandlar mina djur. Det klarar jag på egen hand."
Jag frågar bara (3 ggr) om hur du då kan veta att katterna mår bra om du inte använder dig av forskning. Något du inte svarat på, så jo, du undviker frågan.
#41 Jag är inte en forskare, inte en veterinär och inte en kattexpert. Därför tar jag hjälp av experter som kanske i sin tur tar hjälp av forskning?
Jag personligen läser ej forskningsresultat, nej, och även om jag gjort det skulle jag inte tvinga mina katter att gå ut om dom inte vill det. Det finns även andra faror där ute.
FORL är väldigt svårt att förebygga. Jag har dock valt att ha hälsotestade, välplanerade, raskatter med friska gener
Mycket handlar och erfarenhet och sunt förnuft, det har jag gott om.
Nu frågar jag dig, påstår du att mina katter mår sämre än den genomsnittliga utekatten?
Jag är uppväxt med katter som fått springa ute fritt, både dag och natt om de ville det.
Ibland har de fångat middagen själv, mus eller råtta.
Både huskatter och raskatter ska få vara ute, så länge alla är kastrerade, friska och vill gå ut så ska dom få det.
Sedan finns det katter som inte vill gå ut, mina katter är så. Dom vill inte vara ute, även om det är varmt. De finner inte trygghet nedanför trapporna till huset. Ska jag tvinga dom att vara ute? Försöka träna dom att vilja vara ute några minuter? Jag har försökt och gett upp.
Visst finns det fördelar med utekatter, men också fördelar med innekatter.
Inget säger att alla katter mår bäst av att vara ute! Samtidigt säger inget att innekatter är optimalt för alla, snarare tvärt om.
Det går inte att vara så trångsynt att man tror att det bara finns ett ända rätt, allt annat är fel och bör inte finnas! Att ha innekatter är snart nästan som djurplågeri verkar det som, medans andra säger tvärt om.
En innekatt som får bra mat, bra omvårdnad, stort utrymme, motionsmöjligheter, aktivering och stimulering. Mår dom sämre än alla utekatter?
Sjukdomar kan alla katter få, vresig dom är ute eller inne. Risken för att katten ska skadas fysiskt är t ex större om den går ute, så om en innekatt har ont en längre tid av en sjukdom kanske en utekatt blir påkörd och får halta hem med inälvorna halvt utanför? Vad är bäst? Det går kanske inte att jämföra på det viset. Allt är individuellt från katt till katt, ägare till ägare. Hur man tänker och resonerar.
Sen att en forskning visar att utekatter över lag har det bättre pga… Det är inte intressant för mig. För nu pratar vi om mina vuxna katter, mina katter som inte vill gå ut! Dom har inte varit med i den där forskningen, och tillhör verkligen inte normen.
Diabetes har mycket med vikt/kondition och fodret att göra.
Förklara gärna för mig under vilka grunder innekatter oftare drabbas av diabetes. Var alla i god kondition och åt bra foder? Handlar det om att många utekatter äter möss?
En utekatt blir automatiskt inte i god kondition och normalviktig.. och en innekatt behöver inte bli fet.

Min ena katt hade kronisk tandköttsinflammtion som hon fick pga att hon var utekatt.

#44. Hur vet du det?
Våra katter kommer när man visslar på dem. Full fart äver hagarna. De älskar också att gå på promenad med oss, och de vet vad "gå en tur" betyder. Då sätter de sig vid dörren och beklagar sig om vi tar för lång tid med kläder o skor.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag bor mitt i stan, att låta min kisse gå ut skulle betyda att han får slåss för sitt liv för att få ett yttepytterevir strax utanför porten.
Så jag är rätt säker på att han föredrar tryggheten som är lägenheten + balkongen.

Bor man bra till ,tex på landet kan man överväga utekatt om de är kastrerade.. jag bor i stan och en av 3 katter gillar att gå ut i koppel. De andra är okej med att ha kopplet på sig men vägrar gå ut. De tvärstannar i porten trots att en av dem går ut och det är en lugn innegård dessutom utan tjo och stim. Jag tvingar inte dem att gå ut utan de har tillgång till en stor innätad balkong och den som vill gå ut tar jag ned ut. självklart underhåller jag dem och leker med dem.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Min katt kan ligg, sitt och "hopp" (då ställer hon sig på bakbenen).