Utekatter iFokus

Utekatter

Etikettallmänt
Läst 1609 ggr
jnielsen
2014-07-18 06:54
0

Försäkring

Jag slänger in frågan här eftersom Agria inte har telefontid just nu.

Vad kostar det per år hos Agria att fullförsäkra en huskatt  som är både ute och inne?

Fridaaaa
2014-07-18 07:44
1

Om du går in på agrias sida kan du göra priskoll på just din katt 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elli-kleo
2014-07-18 07:58
1

Precis som # 1 skriver så kan du gå in på www.agria.se och göra en exakt beräkning, och då kan du i lugn och rå kolla och välja ut exakt hur försäkringen ska vara. 🙂
Exempel 1
Huskatt, ca 4 år kastrerad hane.
Självrisk 1100 kr + 15 %
Försäkringsbelopp 50.000 kr Ej tillägg medicin
Pris per år: 2.138 kr
Exempel 2
Huskatt, ca 10 år kastrerad hona.
Självrisk 2600kr + 25 %
Försäkringsbelopp 25.000 kr Tillägg medicin
Pris per åt: 1.123kr

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

jnielsen
2014-07-18 08:42
0

Ok, det var latmasken i mig som kom fram ;) jag surfar nästan enbart från mobilen och såna saker ksn vara lite besvärliga att göra på en telefon :)

OberonsMatte
2014-07-18 10:47
1

Om katten är ute-eller innekatt har ingen betydelse för försäkringspremien. Det skulle ändå inte gå att kontrollera.

Sajtvärd Katter iFokus

jnielsen
2014-07-18 12:58
0

#4 är det så? Jag vill minnas att de frågar detta när man tecknar sin försäkring

Fridaaaa
2014-07-18 12:59
0

Jag rekommenderar Folksam annars som försäkringsbolag, tycker personligen de är mycket bättre än Agria.

#5 Jag har aldrig behövt fylla i det när jag räknat ut på olika bolag.

OberonsMatte
2014-07-18 13:10
1

#5 Nä…Även om utekatter kan antas löpa större risk för olycksfall, så hur skulle de kunna kontrollera att det man säger stämmer? Vid veterinärbesök brukar dock veterinären fråga om katten är ute- eller innekatt, men det är ju bara för att samla ledtrådar till en trolig diagnos.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
2014-07-18 21:20
0

Vi har också Folksam och är jättenöjda.

/Maria

lizton
2014-07-19 11:54
0

En person skrev på ett annat forum att Agria inte försäkrade för urinvägssjukdomar.  Det gällde hens katt som låg inne på djursjukhus och hen skulle få betala allt själv.  Vet ej om Agria gör så generellt eller om det var speciellt för denna katt. Agria har fått en del kritik, så jag skulle kolla noga alla försäkringsvillkor. Det ska man göra oavsett vilket försäkringsbolag man väljer. 

Jag har Sveland för kastrerad hane, norsk skogkatt, fyller 7 i november.

Pris 1291 kr/år och då ingår veterinärvårdsförsäkring 40 000 kr, Liv 5000 kr och Rehab 3000 kr. Katten har aldrig varit sjuk tidigare, men ligger nu på djursjukhus för proteinpropp i penis. Det är tredje dygnet han ligger inne, men vi ska få  hämta honom i eftermiddag. Vetten  sa att det inte brukar vara något problem med försäkringen. Hoppas det stämmer för det här kommer att bli dyrt.

kattöga
2014-07-19 13:19
0

Jag skulle jämföra försäkringen på Folksam med den jag har på Agria men min 7-åriga katt är för gammal för att kunna bli försäkrad där! Kanske synd eftersom jag har andra försäkringar hos Folksam….. Agria har inte nån sån åldersgräns. Såg att dom istället har "seniorförsäkringar". Ska kolla lite på andra försäkringsbolag också……. Edit: kollade med 3 andra bolag och dom har samma gränser….. Så jag sitter fast hos Agria.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

OberonsMatte
2014-07-19 14:20
2

#9 Det är bara när katten har haft en tidigare sjukdomshistorik rörande urinvägarna som just den individuella katten kan få en restriktion för detta, och det sker när försäkringen tecknas. Så fungerar det nog för alla försäkringsbolag. Det är dock bara Agria som öht är villiga att teckna försäkringar för äldre katter. De är också det enda försäkringsbolag som inte sänker ersättningstaket på veterinärvårdsförsäkringen när katten blir äldre.

Agria är helt enkelt bäst!

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
2014-07-19 15:40
0

Agria hade jag bara strul med innan jag ens hann försäkra och vet många som haft strul :/

OberonsMatte
2014-07-19 15:52
0

Vad då för strul? Eftersom Agrias marknadsandel är 59 % när det gäller djurförsäkringar är det inte konstigt att det är Agria man hör mest om i försäkringsfrågor.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
2014-07-19 15:55
0

#13 De gav bland annat fel info, skickade ut fel blanketter när jag skulle ha autogiro och annat. Så jag slopade dem och tog Folksam vilket jag är väldigt nöjd med. Bra pris, bra villkor, bra service mm

OberonsMatte
2014-07-19 15:57
0

#14 En enskild handläggare gav dig fel info och skickade ut fel blanketter. Det har inte med Agria som försäkringsbolag att göra.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
2014-07-19 15:58
0

#15 Var inte samma person. Därför skrev jag de. 
Som sagt, vet andra som haft strul med dem, och bytt istället, så är inte bara jag. Men man trivs med olika bolag och är tur att det finns olika.

OberonsMatte
2014-07-19 16:10
1

#16 Fast jag förstår inte hur du kan trivas med (och rekommendera) ett försäkringsbolag som årligen sänker ersättningen för veterinärvård från det år katten fyller 8 år.

Sajtvärd Katter iFokus

jnielsen
2014-07-19 16:11
0

Jag kommer försäkra min katt i Agria, då jag helt enkelt anser det vara det bästa bolagey för mina katter. Dessutom är mina två andra katter också försäkrade via Agria.

OberonsMatte
2014-07-19 16:13
0

#18 Då får du mängdrabatt på premien dessutom.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
2014-07-19 16:31
1

#17 Man ska ha förtroende för sitt försäkringsbolag också och jag finner inget förtroende i agria. Varför kan du inte acceptera att jag inte gillar agria alls och därför rekommenderar jag inte dem heller precis som alla andra inte rekommenderar bolag de inte trivs med….

Ja andra bolag sänker ersättningen men det stör inte mig, och uppenbarligen inte många andra heller. Jag är mycket nöjd med Folksam och kommer aldrig byta över till Agria.
Agria har dessutom smyghöjt för folk, ialla fall på hundsidan, utan att säga till bland annat också. 

Vi har dessutom bland annat hemförsäkring, andra djur mm försäkrade i Folksam  = får rabatt. och jag personligen tycker att de har bra villkor, visst de säker efter viss ålder men sänks bara till en viss summa inte lägre och den räcker för mig. De är hjälpsamma, snabba med återbetalningar och mycket annat. Så jo mycket logiskt att jag rekommenderar ett bolag jag trivs med, har bra priser & villkor (anser att alla bolag har någon brist)

Men som sagt, alla föredrar vi olika, vissa har bra erfarenheter av ett bolag andra inte.

jnielsen
2014-07-20 07:16
0

#19 ja, vi har även bilarna och hemförsäkringen i länsförsäkringar, så vi får redan en del i rabatt ^^ Att premier börjar sänkas redan när katterna är 8 år gamla tycker jag är vansinne! En katt kan ju leva till 20! Det är 12 år till då mycket kan hända, både med katten och ens privata ekonomi, nä, så hög ersättning som möjligt vill jag att mina försäkringsbolag ger mig! Och själv har jag bara hört gott om Agria och det är det bolag jag rekommenderar köparna av mina hittekattungar som jag har på annons nu.

Fridaaaa
2014-07-20 07:43
0

En undran: Om man köper en kattunge/vuxen som är försäkrad i ett bolag man inte vill ha, hur smidigt & lätt är det att byta? Tänker blir det karensdagar och sånt då eller det är bara om katten är vuxen /över viss ålder och man tecknar helt ny försäkring som det blir det?

OberonsMatte
2014-07-20 09:56
1

#22 Har katten haft en likvärdig försäkring blir det ingen karens om katten har ett oavbrutet försäkringsskydd. Det kan dock bli begränsningar i den nya försäkringen om katten haft en sjukdomshistorik.

Det är bara Agria som är villiga att nyförsäkra "äldre" katter (över 7 år).

Sajtvärd Katter iFokus