Utekatter i centrum/tätbebyggelse
Jag blir så ledsen när jag gång på gång ser lösa katter mitt i stan, vid stora vägar eller vid villaområden/lägenhetsområden.
Bryr man sig verkligen så lite om sin katt att man inte bryr sig om farligheten med bilar och idioter i form av människor. Spelar ingen roll att bilar kör i 30 utanför, kommer katten från ingenstans hinner man inte stanna. Dessutom är det ofta som katter inte är så bilrädda som vi tror.
Åkte in i ett väldigt stort villaområde för någon månad sen, då sitter inte mindre än 3 katter mitt på vägen och flyttade sig inte i första taget när jag kom med bilen.
I min gamla lägenhet hade jag flera grannar som släppte ut katterna bara för att vi hade en större park precis bakom huset (det håll där dörrarna var) så flera katter fick gå ut genom balkongen eller hoppa ut genom fönstret (flera från 2a våningen). Bryr man sig inte om att det på andra sidan huset och runt om parken är massvis med vägar och lägenheter? Att centrum ligger 1 km bort?
Jag har inget emot utekatter, haft det hela mitt liv. Men nu bor jag i lägenhet och då får katterna nöja sig med selpromenader och en innätad balkong.
Utekatter gör hemma på landet, långt bort från stora vägar och där det är lite avstånd till grannar.
Vad tycker ni? Finns det något som försvarar att man har utekatter i stan, villaområden eller vid stora vägar?
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Nej,absolut inget!!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag bor i en tätort och har utekatt. För mig har det varit ett övervägande, att hålla ett rovdjur inomhus för att skydda honom från människor och bilar eller låta honom vara ute och göra det han är skapt för och riskera en tidigare död. För mig var det lätt att välja. Jag vill att han ska ha så bra livskvalité som jag bara kan erbjuda honom, även om det betyder att jag riskerar att förlora honom lite tidigare. Och jag tror att han är tacksam mot mig som låter honom ha den friheten :)
För mig helt otänkbart.
I området där jag bor finns många utekatter och det är ett litet radhusområde som gränsar till ett friluftsområde men i föreningens stadgar står att vi inte får ha lösa katter vilket de flesta struntar i.
Dessutom så gäller det att kolla på parkeringen varje gång man ska iväg så att det inte är någon katt i vägen.
Jag har sett en del påkörda katter längs vägen genom åren.😕
Mina katter har tillgång till en helt inhägnad trädgård på 100 kvadrat.
Tidigare har jag haft katt som varit innekatt på vardagar och utekatt på somrar, helger och lov då vi hade sommarstuga som låg avsides från grannar och vägar.
/Maria
Jag skulle hellre låta bli att skaffa katt om jag bodde så. Jag tycker också att en katt ska få vara ute i frihet men då ska jag bo mer lämpligt till (vilket jag gör). För den enda (högre) risken är ju inte bara att katten kan bli överkörd och dö. Risken är ju bl a större att den blir påkörd och skadas, att människor jäklas med den, kanske också större risker för att krypa in nånstans och bli inlåst med mera.
Om jag redan hade utekatt och va tvungen att flytta till ett tätbebyggt område skulle jag nog försöka vänja katten vid att vara innekatt med nätad balkong eller om möjligt ha en rastgård på tomten……
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#2; Fast bor man inte på ett 100% bra ställe för utekatt och inte vill ha innekatt bör man nog inte ha katt alls.
Dessutom går det väldigt bra att tillgodose kattens behov även som innekatt. Bara man är villig att anstränga sig lite och lägga ner lite extra pengar. Katter kan heller inte jämföras med den vilda varianten då de blivit domesticerade och har vart tamdjur i flera år.
Jämförbart med en hund som ju också är ett rovdjur som jagar men aldrig någonsin skulle få springa lös ute och bita ihjäl katter, rävar, harar eller vad de nu hittar på.
Ska man ha utekatt ska man bo ute på landet, långt från vägar och med avstånd till grannar. Annars finns många bra alternativ. Ansträng dig inomhus och ta med katten i koppel, gör en utegård eller skaffa inte katt alls. Så länge man ser på det som "det gör inget om jag förlorar honom tidigare" kommer katten aldrig få det värde den förtjänar. Eftersom den är så enkel att byta ut :/
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Ska man ha katt så ska man bo så till att man kan ge den ett bra kattliv. Jag avlivar hellre mina djur än att stänga in dom i en lägenhet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Så långt skulle jag inte kunna gå….. Om jag va tvungen att flytta till ett sämre boende och inte kunde ha katt där skulle jag leta med ljus och lykta efter ett annat bra hem till katten, däremot. Men hur lätt det skulle gå vet jag inte…..
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#5 Jag anser att det skulle vara omöjligt att tillgodose hans behov endast inomhus. För en del katter funkar det säkert bra, men har man ett exemplar som är jägare ända ut i svansspetsen tycker jag det är djurplågeri att hålla honom inomhus.
Det är precis för att jag värdesätter honom högt som jag låter honom vara ute, eftersom jag anser att han är lyckligast så. Jag önskar honom ett så gott liv som möjligt, men är ändå så självisk att jag behåller honom. Jag älskar min lilla kisse, men inser att jag inte kan skydda honom från allt ont i världen. Kvalité väger tyngre än kvantitet för mig.
Sen bor jag ju inte i en storstad, utan i en tätort på ca 5500 invånare och längst ner i villaområdet.
#6; Då har du en väldigt tråkig syn på ett värdigt kattliv och väldigt lite förståelse för olika raser och behov. Samt att ett liv har ett sån liten betydelse för dig att du väljer att avliva ett friskt djur.
#8; Det är för att han nu fått "smak" på det fria livet. Men endast inomhus är det heller ingen som sagt att han ska vara. Vill du inte flytta till mer lämpligt boende kommer det säkert gå lika bra med med en rastgård samt aktivering från din sida så kommer han säkert vara en lycklig katt.
Du kan heller inte skydda dina barn från allt ont men som mamma skulle man göra allt i sin makt för att de skulle vara trygga.
Exakt vad är skillnaden i just det?
Nu bor jag somsagt olämpligt och hade aldrig i mitt liv släppt ut mina katter. Det finns bilar, dumma människor, skräp och gifter överallt där jag bor. Aldrig att jag skulle kunna riskera deras liv för att de för flera hundra år sedan hade förfäder som levde vilt? Vart ligger logiken i det?
Bodde jag däremot på landet med mycket mark och lite vägar. Absolut. Men jag skulle gärna följa med kisse ibland och se vart han/hon tar vägen. Nu kommer detta dock aldrig bli ett alternativ då jag har 2 raser som mest troligt skulle tro att diverse rävar och bilar är kompisar och bli påkörda, om de nu inte hunnit bli stulna först.
Vilket tar mig till nästa problem. En katt utan värde vill ingen ha - de kan gå ute. En katt med värde - stor risk för stöld då det finns pengar i den.
Hade du köpt din katt för 8.000 hade den fått gå ute då?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#9 Men en mor låser inte in sina barn för att skydda dem. Hon låter dem gå ut och visst tar hon således en risk att något händer dem. för mig är det att avväga riskerna mot det man vinner på det. För mig är det helt klart en vinst för katten att vara ute, och det utan mig på andra sidan linan. Jag har rent ut sagt svårt att se hur han ska lyckas fånga en mus med mig klampande efter honom…
Hade jag haft raskatt hade denne antagligen fått gå ut på samma villkor som min nuvarande, då jag tror att det är bäst för katten. Jag kommer alltid handla på ett vis som jag tror är bra för min katt, sen är jag även införstådd att inte alla kommer att hålla med mig om det.
#9 "Då har du en väldigt tråkig syn på ett värdigt kattliv och väldigt lite förståelse för olika raser och behov. Samt att ett liv har ett sån liten betydelse för dig att du väljer att avliva ett friskt djur. "
Tvärtom, jag skulle inte ha afrikanska pygmeigelkottar här där jag bor, då huset blir för kallt på vintern för att de ska trivas. Rätt djur på rätt plats. Och alla kattraser mår bra av att gå ute, har du någon trovärdig källa på att så inte är fallet?
Så återkommer vi till det där med livslängd kontra livskvalitet, jag trodde alla insåg vilket som var viktigast.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#9 "Hade du köpt din katt för 8.000 hade den fått gå ute då?"
Ja. Det är tråkigt att se att du värderar din katt ekonomiskt och moraliskt.
#10; Där kommer skillnaden mellan människa och djur in. En människa skulle inte klara av det och en bil är inte en fara på samma sätt för en människa som för ett djur. Inte heller andra rovdjur eller lika många människor.
#11; Min ragdoll skulle aldrig klara sig som utekatt tex. Han är en jätteduktig jägare och fångar varenda insekt som tar sig in och älskar att spana på fglar från balkongen. Men har är för det första världens klumpigaste, vilket är väldigt rastyspiskt för just ragdoll. Dessutom är de rent avlade innekatter. Han är inte rädd för något och tror att han äger värden. han flyttar sig aldrig om du så öppnar en dörr på honom eller trampar på honom. Han mjauar argt. Så han hade garanterat trott att grävlingar och rävar är kompisar och bilar stannar tills det passar honom att flytta på sig.
Detta med livskvalitet. Mina katter är total nöjda med sitt liv. De har allt de behöver och får utlopp för sina naturliga beteenden. De får komma ut i sele ibland men speciellt ragdollen tycker det är läskigt och vill gärna in igen.
Sen kan man ju se det negativa som utekatter också upplever: Stress. En konstant stress om att försvara sitt revir. Att behöva bråka med grannkatter, förtvivlat sitta i fönstret och se en annan katt vamdrd över reviret utan att kunna göra något för att matte inte är hemma och kan öppna dörren..
Somsagt är jag inte emot utekatter när man bor lämpligt.
#12; Jag kämpar ständigt med att höja huskattens status. Så tro ingen annat. Och ja katterna lever på lika villkor även hemma hos mig (efter deras egna förutsättningar). Tex när jag bodde hemma hade vi alltid dörren öppen då hade vi 2 huskatter och 1 perser.
Kommer själv skaffa mig en liten huskatt så snart vår kattunge vuxit upp. Förmodligen från det katthem jag volontärat på i flera år. Den kommer inte heller få gå ut.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#13 Jag tror säkert att trafik kan vara farligt för till exempel små lekande barn, så jag förstår ej varför du gör skillnad nu när du tidigare dragit paralleller.
Det kan säkert vara så att just din katt inte är den mest lämpade att ha ute lös, men jag tror bestämt att han inte representerar merparten av katterna som finns.
#13 "Min ragdoll skulle aldrig klara sig som utekatt tex. " Det kan jag garantera dig att han skulle. Vi hade en ragdoll på kontoret som var utekatt.
"Dessutom är de rent avlade innekatter." Nej, där har du helt och hållet fel.
"Mina katter är total nöjda med sitt liv. " Hur mäter du detta?
"Att behöva bråka med grannkatter, förtvivlat sitta i fönstret och se en annan katt vandrar över reviret utan att kunna göra något för att matte inte är hemma och kan öppna dörren.." Kattlucka?
"Sen kan man ju se det negativa som utekatter också upplever: Stress." Innekatter upplever stress av att inte få gå ut, de blir så pass stressade att de blir passiva och förefaller vara nöjda med livet.
"Jag kämpar ständigt med att höja huskattens status. " Och ändå jobbar du så stenhårt på att djur ska värderas efter prislappen och genom att berätta att utekatter saknar värde?
"Den kommer inte heller få gå ut. " Så du var inte ärlig i början om att orsaken till att din katt inte kunde gå ut var att den var en raskatt?
Men vad är ett 100 % bra ställe för en katt? Faror finns ju överallt. Är det inte bilar eller elaka människor så är det ju räven eller andra djur som kan skada katten?
Släpper man ut sin katt utan tillsyn så måste man ju inse, var man än bor, att olyckor kan hända.
Det är risker som jag personligen är beredd att ta eftersom jag inte på något sätt kan se att jag skulle kunna tillfredsställa mina katters behov genom att bara låta dem leva hela sitt liv inomhus.
Nej ett 100% säkert ställe finns ju inte för något djur inkl människan. Men man kan utgå från hur stora riskerna är. Vi människor gör det. Vi sätter oss inte ner och tar en fika på motorvägen utan väljer ett säkrare ställe, i trädgården /naturen ofta….. För vi har kunskap om farorna. I djurs kunskap om faror (instiktiva kunskaper) ingår inte bilar trafik eller djävliga människor naturligt. Så det är vi människor som får tänka åt dom. Jag är också beredd att ta dom risker som finns och låta katten gå fritt, men bor bra till jämfört med att bo i tätbebyggt område med mycket trafik m m.
Meeow!
(hade skrivit ett väldigt väldigt väldigt långt inlägg som nu försvann…………….. men ja börjar väl om.)
"Min ragdoll skulle aldrig klara sig som utekatt tex. " Det kan jag garantera dig att han skulle. Vi hade en ragdoll på kontoret som var utekatt.
Vad härligt för den! Om ni nu hade en bra miljö åt den. Men min ragdoll skulle inte klara det. De är individer även inom rasen. Min kille ser inte faror i något. Hade vi inte haft fönsterhaspar eller en innätad balkong hade han ramlat ner för länge sen. Han är en fantastisk jägare men tror somsagt att det inte finns några faror. Så nej. Han skulle inte klara sig och jag tror jag känner min katt betydligt bättre än du.
"Dessutom är de rent avlade innekatter." Nej, där har du helt och hållet fel.
Nej du har fel. De seriösa uppfödarna har avlar i flera flera generationer efter önskade temperament. Katterna har hållts som innekatter och temperamentet har valts därefter. Även om detaljer finns kvar så är så mycket förändrat och den domesticerade katten kan inte jämföras med sin vilda förfader.
Ett bra exempel på detta är höns som pga utrotning fick flytta från det vilda och in i ett zoo där de bodde under tag. När hönorna efter några generationer senare skulle släppas fria igen upptäckte man att de inte blev rädda för "attacker" uppifrån trots att deras första fara var rovfåglar. Varför? Jo de hade ju i generationer levt under ett tag. De behöver aldrig titta upp, det fanns ju inget där?
Så man fick lära hönorna på nytt att bli rädda för flax ovanifrån innan de kunde släppas ut.
**"Mina katter är total nöjda med sitt liv. " Hur mäter du detta?
**Ja, jag ser mig fullt kapabel till att läsa av djurs signaler vilket jag hoppas att alla djurägare kan.
"Att behöva bråka med grannkatter, förtvivlat sitta i fönstret och se en annan katt vandrar över reviret utan att kunna göra något för att matte inte är hemma och kan öppna dörren.." Kattlucka?
Då ska alla kattägare skaffa detta också. Vilket majoriteten inte gjort.
"Sen kan man ju se det negativa som utekatter också upplever: Stress." Innekatter upplever stress av att inte få gå ut, de blir så pass stressade att de blir passiva och förefaller vara nöjda med livet.
Nja.. Inte direkt så funkar det. Stress uppkommer av att djur har en brist på att kunna utöva sina naturliga beteenden. Ofta kommer beteende störningar. Gnagare som gnager i galler, gräver i hörn. Hundar som snurrar runt, runt. Hästar som krubb biter. De har ingenstans att lägga sin energi och får därför en beteende störning.
Det du pratar om när ett djur blir apatiskt och tappat sin livslust. Ett sånt beteende känner man igen direkt om man kan något om djur. Tex. den lilla tigerungen i utländska zoon som ligger ensam på 1x1m och blir petad på med pinnar utan att röra sig. Det är apatisk, ligger bara och sover och har ingen livslust kvar.
Anstränger man sig som ägare är det inga problem att tillgodose en katts behov. (det är djur som ändå gärna sover 14 timmar per dygn). Rashage, lekar, trickträning, gömma godis, jaga insekter och laserprickar eller andra leksaker. Takhöga klätterträd och ordentliga klovässare. Inga problem om du orkar anstränga dig lite!
"Jag kämpar ständigt med att höja huskattens status. " Och ändå jobbar du så stenhårt på att djur ska värderas efter prislappen och genom att berätta att utekatter saknar värde?'
Snälla sluta hitta på saker jag inte sagt, tack! :) Har själv haft utekatter hela mitt liv och värderat dem på samma sätt som mina innekatter.
Huskattens värde MÅSTE höjas. Det är fruktansvärt just nu. En katt utan värde är lätt att byta ut. "Det gör inget om Pelle blir påkörd, han har vart lycklig trots att han led ihjäl och vi kan ju alltid skaffa en ny." Men om Pelle kostar 8000 och inte 1 kr / tassen. Hur många släpper ut Pelle då? Och om man gör det är nog Pelle vaccinerad, försäkrad och chippad.
Det är dit jag vill komma! Var rädd om din katt. Den ska vara värd något. Inte lätt att byta ut.
"Den kommer inte heller få gå ut. " Så du var inte ärlig i början om att orsaken till att din katt inte kunde gå ut var att den var en raskatt?
Återigen, läs det jag skriver.
Anledningen till att mina katter endast är inne och på balkongen och i sele är för att jag bor i stan. En fruktansvärd miljö för katter (om vi nu ska prata naturliga beteenden) sm dessutom är så långt ifrån deras vilda miljö som det bara går att komma. Så återigen en dålig ursäkt för att bry sig så lita om sin katt att an släpper ut den i stan eller bostadsområden.
Sedan för sista gången så är jag INTE emot utekatter. Jag är uppväxt med det och de har haft det fantastiskt! Men man väljer utekatter efter sitt läge. Bor man i bostadsområde, vid stora vägar eller en på annat sätt olämplig miljö. Ja då är det bara att bygga en rasthage eller anstränga sig lite mer.
Eller så har man inte katt alls. Att lösa katter i centrum eller täta områden springer vind för våg gör ingen glad, och gör garanterat inte att katter får högra status här i världen.
På samma sätt som jag inte skulle släppa min hund lös vart som. Det gör jag på fält eller i skogar. Inte i staden eller nära vägar.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#14; Jag tror ingen mamma släpper ut sina "små lekande barn". Det skulle då inte jag göra. Precis som jag inte skulle släppa ut min kisse vid en trafikerad väg.
Eftersom att du skrev att man inte kan låsa in sina barn antog jag du pratar om äldre barn som faktiskt lärt sig att se sig för när man går över vägen, och som heller inte får vara ute på nätterna.
Att släppa ut sin 2 åring kan ju inte vara seriös med? Därför tog jag det som självklart att du pratade om äldre barn när du sa att man inte kan låsa in dem. Min 2 åring skulle då aldrig få vara ute själv. Oavsett vart vi var.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#16; Ja faror finns även inomhus. Men man kan ju tänka efter lite.
Bilar kör i 70 100 m här ifrån - nej ingen bra plats att ha utekatt.
Det är 30 vägar över allt och hus 20 m ifrån varandra - nej ingen bra plats att ha utekatt
Jag bor 7 min gångväg från centrum - nej ingen bra plats att ha utekatt.
Helt ärligt "det är en risk jag är villig och ta". Jag blir så ledsen. Är det hur mycket ett liv är värt? Att man varken orkar anstränga sig eller flytta mer lägligt, alternativt sälja katten. Nej man "tar den risken". Hemskt.
Jag vet folk som fått inte mindre än 3 katter påkörda, och ändå köper nya och släpper ut. Vad är det för syn på ett liv?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#18 "De seriösa uppfödarna har avlar i flera flera generationer efter önskade temperament. Katterna har hållts som innekatter och temperamentet har valts därefter. Även om detaljer finns kvar så är så mycket förändrat och den domesticerade katten kan inte jämföras med sin vilda förfader. "
Varför inte träffa ett gäng uppfödare? Det där är en vandringssägen.
"Ett bra exempel på detta är höns som pga utrotning fick flytta från det vilda och in i ett zoo där de bodde under tag. När hönorna efter några generationer senare skulle släppas fria igen upptäckte man att de inte blev rädda för "attacker" uppifrån trots att deras första fara var rovfåglar. Varför? Jo de hade ju i generationer levt under ett tag. De behöver aldrig titta upp, det fanns ju inget där?
Så man fick lära hönorna på nytt att bli rädda för flax ovanifrån innan de kunde släppas ut."
Att inte titta uppåt är inte ett bortavlat beteende, utan ett inlärt. Höns som hållits inomhus och aldrig sett ett grönt grässtrå måste läras att beta gräs av en höna som redan kan det. Så då kan alltså ragdolls vara ute.
"Snälla sluta hitta på saker jag inte sagt, tack! :) Har själv haft utekatter hela mitt liv och värderat dem på samma sätt som mina innekatter. "
Men det är ju det du gör, förmodligen omedvetet. Läs på hur man ska göra reklam för en produkt för att konsumenten ska värdera den och vilja ha den, applicera detta sedan på huskatterna när du skriver om dom. Skulle du köpa en bil där någon skrev: Det är ingen som vill ha den, den har inget värde alls då det inte är något speciellt med den, men jag vill höja dess värde genom att ta extra mycket för den"?
"Återigen, läs det jag skriver. " Det var just det jag gjorde.
Märklig inställning - är det ok att släppa ut en billig katt men inte en dyr? Båda mina går ut om de vill. Både den billiga Huskatten och den dyra Birman.
#21; Börjar tröttna på att diskutera med dig då du vill få det att låta som att jag hatar utekatter och även huskatter.
Jag har träffat många uppfödare och hos samtliga har katterna varit inomhus eller i rasthagar/inhägnade trädgårdar. Nej, det är ingen vandringssägen. Dessutom har uppfödare ofta 10-20 katter. Hur skulle deras område se ut med så mycket katter från bara ett hus? Dessutom är många av katterna okastrerade eftersom de används i just avel, och eftersom de blir utslängda ur Sverak om de ägnar sig åt huskattsavel så låter de knappast sina avelsdjur gå fria.
Skulle säga att de katter som går löst ute idag har även lärt sig det eftersom miljön inte är densamma som för deras förfader..
Och samma sak. En höna tittar inte upp för den vet inte att den ska vara rädd för en fågel = En katt tittar inte åt höger och vänster vid en väg för den har inte lärt sig det.
Jag har älskat mina "gratiskatter" lika mycket som mina dyra. De har samma värde för mig. Jag ger dem samma kärlek och samma vård. Samma förutsättningar.
Det jag säger är att inte många gör det. Är det billigt att skaffa katt behöver man inte tänka igenom sitt köp. Jag försöker heller inte "sälja in" katter som om jag försökte sälja en bil?? Det är ju fruktansvärt. Ett katt är ingenting man säljer in utan man ska som köpare verkligen vilja ha en katt, spara pengar och leta uppfödare/katthem.
Och ja jag tycker att ett högre inköpspris är en jäkligt bra början. För då kommer folk tänka efter. Det kostar att ha katt. Inköpspriset är en droppe i vattnet. Och värderar man ett liv att det är så enkelt att byta ut ja då ska man inte ha katt. Punkt.
#9; Vilket är min poäng precis om du läser mina inlägg. Det är så många resonerar "Har du betalat 7000 för en katt?! Menar du sjutusen!? Är du dum i huvudet??"
Den synen är fantastiskt. Eller hur? :) Hört det väldigt många gånger. När jag förklarat detta är det följt av "men den släpper du inte väl inte ut". Och det är precis då man förstår att jo, människor värderar djur i pengar. Har alltid gjort och kommer alltid att göra. Jag är inte av dem. Men jag känner många som är så.
Så många som väljer att avliva sitt djur för att veterinärvården är för dyr. Som inte ens försäkrar sin katt för att de ändå kan avliva den.
Så länge folk tänker på dessa sätt (vilket de alltid kommer göra) ska det inte finnas gratisdjur.
Alla älskar inte sina djur med en oekonomisk kärlek.
Men en sista fråga till dig VildaVittra. Jag är inte emot utekatter i rätt miljö. Så det behöver vi inte diskutera. Så prata inte om att innekatter lider osvosvosv.
Utan förklara för mig varför man ens har katt när man bor olämpligt om man nu tycker innekatter med rastgård är djurplågeri?
Varför flyttar man inte mer lägligt eller låter bli att skaffa katt?
(olämpligt = tätområden och stora vägar)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#23 "Börjar tröttna på att diskutera med dig då du vill få det att låta som att jag hatar utekatter och även huskatter. "
Var har jag försökt få det att låta som det? Genom att jag är påläst och anser att man ska berätta om hur mycket en katt är värd moraliskt istället för att hela tiden poängtera dennes låga ekonomiska värde (alltså hur man gör reklam)? Du däremot var otrevlig mot utekattsägare i första inlägget genom att tillskriva dom att de inte bryr sig om sina djur.
"Utan förklara för mig varför man ens har katt när man bor olämpligt om man nu tycker innekatter med rastgård är djurplågeri? "
Varför har du katt? Svara på den så har du ju svaret. Dvs du tycker att dina behov av ett sällskapsdjur är större än kattens behov att ett bra liv.
Hur är det inte en vandringssägen när det enbart kommer ifrån kattägare som aldrig varit aktiva inom avel? Alla katter kan vara utekatter, så länge har inte avelsarbetet pågått att en ny art dykt upp.
"och den domesticerade katten kan inte jämföras med sin vilda förfader"
Oj, nu är det ju så att de kan i högsta grad jämföras, då de är närmare varandra genetiskt än vad varg och hund är.
"En katt tittar inte åt höger och vänster vid en väg för den har inte lärt sig det. "
Och ragdolls kan då inte lära sig saker? Eller föds andra kattraser med den kunskapen?
"Jag försöker heller inte "sälja in" katter som om jag försökte sälja en bil??"
Så resonerar alla de som kämpar (omedvetet) för att katten ska fortsätta att ha ett lågt moraliskt värde.
"En höna tittar inte upp för den vet inte att den ska vara rädd för en fågel "
Det tar ca en timma för dom att lära sig det, så om en timma kan din katt vara ute?
#Nja.. Inte direkt så funkar det. Stress uppkommer av att djur har en brist på att kunna utöva sina naturliga beteenden. Ofta kommer beteende störningar. Gnagare som gnager i galler, gräver i hörn. Hundar som snurrar runt, runt. Hästar som krubb biter. De har ingenstans att lägga sin energi och får därför en beteende störning. "
Det är ju just så det fungerar. Stress finns i ett antal olika former.
"Ja, jag ser mig fullt kapabel till att läsa av djurs signaler vilket jag hoppas att alla djurägare kan."
Och ditt kunnande om katter, etologi, beteendestörningar osv kommer ifrån?
#24; Katter har lågt ekonomiskt värde och det är fruktansvärt. Hade det inte vart så hade det inte funnits så många hemlösa katter. Enkelt att skaffa = enkelt att göra sig av med.
Förutom för de som faktiskt brinner för katterna.
_Varför har du katt? Svara på den så har du ju svaret. Dvs du tycker att dina behov av ett sällskapsdjur är större än kattens behov att ett bra liv.
_Nej. Eftersom jag inte tycker innekatter på något sätt har den sämre än utekatter om man anstränger sig. Jag anser det själviskt och fruktansvärt att släppa ut sina katter på en farlig plats eftersom man inte orkar anstränga sig något för sin katt.
Så nej det är inget svar på min fråga, om det nu inte är så att du är självisk nog att ha dina katter för att du vill det och inte bryr dig om farorna och flyttar till ett bättre boende med mindre faror?
_Hur är det inte en vandringssägen när det enbart kommer ifrån kattägare som aldrig varit aktiva inom avel? Alla katter kan vara utekatter, så länge har inte avelsarbetet pågått att en ny art dykt upp.
_Så mina egna erfarenheter med ett stort antal uppfödare är påhittade? Alla uppfödare låter sina okastrerade katter springa hur dom vill? Inte direkt. Då skulle de somsagt var inte få vara uppfödare inom Sverak. Innätade rastgårdar och tomter har de seriösa. Ingen skulle låta en okastrerad katt springa lös, det förstår du väl själv?
_Oj, nu är det ju så att de kan i högsta grad jämföras, då de är närmare varandra genetiskt än vad varg och hund är.
_Det stämmer att hundar är längre ifrån. Men år efter år i fångenskap och egenskapsinriktad avel ger stora skillnader. Kaniner är ännu närmare och gerbiler lika så. Men de har ändå inte alls samma förutsättningar som sin vilda variant. Visst kan många lära sig mycket, men det ger dem inte samma förutsättningar.
Och eftersom jag återigen inte är emot utekatter så tycker jag absolut att de ska få gå ute i en passande miljö utan onödiga faror som heller inte den vilda varianten stöter på.
En katt tittar inte åt höger och vänster vid en väg för den har inte lärt sig det.
Och ragdolls kan då inte lära sig saker? Eller föds andra kattraser med den kunskapen?
Det här förstår jag helt och hållet inte hur det hänger ihop? Ragdolls kan utan problem lära sig saker med vad hänger det ihop med att katter ser sig för?
Så många gånger man fått stannat med bilen och väntat på att katten behagat flytta sig, eller att den 10 m. framför bilen springer över vägen, eller går längst vägkanten på en hårt trafikerad 80 väg. Eller som man ser jämt och ständigt - överkörda kattkroppar mitt på vägen.
Så resonerar alla de som kämpar (omedvetet) för att katten ska fortsätta att ha ett lågt moraliskt värde.
Åh vad jag börjar tröttna nu.. Jag har arbetar timmar efter timmar på katthem. Spridigt budskap om hur viktigt det är att kastrera, vaccinera och märka sina katter. Inte stötta BYB eller diverse annan huskattavel utan fokusera marknaden till katthem och seriösa uppfödare. Det minsta man kan be om när man köper en katt är att den är vaccinerad, avmaskad, chippad och vet.besiktad.
Precis som det är med hundar. Men ska allt detta göras kommer priset höjas. Kan du kanske börja se det positivt istället för att det ständigt ska finnas gratis katter överallt som avlats på hej vilt?
Dessutom är det inte detta vi ska diskutera. Vill du diskutera varför du tycker det är bra att huskatter har ett lågt värde kan vi göra det i en annan tråd.
Det tar ca en timma för dom att lära sig det, så om en timma kan din katt vara ute?
Det tar inte en timma utan en lång tid med ett helt nytt sätt att hålla dem i djurpark. En katt vet inte naturliga att den ska vara rädd för en bil eller människor. Katter är avlade till sällskapsdjur. Vem har inte stött på massvis med utekatter som glatt kommer fram för att gosa när man kommer gående på vägen? Tur för den var jag snäll, men nästa gång kanske det är en elak människa med en bensin och en ask tändstickor.
Det är ju just så det fungerar. Stress finns i ett antal olika former
Exakt. Och det är inget av dessa beteenden som får ett djur att förfalla harmoniskt.
Och ditt kunnande om katter, etologi, beteendestörningar osv kommer ifrån?
3 år av studier, ett brinnande intresse och att ha levt med djur hela mitt liv.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#25 "Så nej det är inget svar på min fråga, om det nu inte är så att du är självisk nog att ha dina katter för att du vill det och inte bryr dig om farorna och flyttar till ett bättre boende med mindre faror?"
Du har alltså inte läst tråden.
"Katter har lågt ekonomiskt värde och det är fruktansvärt."
Så är vi tillbaka till det att man sänker kattens moraliska värde genom att göra det till en ekonomisk fråga. En annan skänker hellre bort katter till rätt hem än att tjäna pengar på det.
"Så mina egna erfarenheter med ett stort antal uppfödare är påhittade?"
Vilka uppfödare? Nyfiken på vilka forskningsresultat de baserar det påståendet på.
"3 år av studier, ett brinnande intresse och att ha levt med djur hela mitt liv."
Vilka kurser?
"Det här förstår jag helt och hållet inte hur det hänger ihop? Ragdolls kan utan problem lära sig saker med vad hänger det ihop med att katter ser sig för?
Så många gånger man fått stannat med bilen och väntat på att katten behagat flytta sig, eller att den 10 m. framför bilen springer över vägen, eller går längst vägkanten på en hårt trafikerad 80 väg. Eller som man ser jämt och ständigt - överkörda kattkroppar mitt på vägen. "
Du påstod att ragdolls inte kunde vara ute. Ergo…
"Vill du diskutera varför du tycker det är bra att huskatter har ett lågt värde kan vi göra det i en annan tråd."
Det ekonomiska värdet kvittar, det är det moraliska som behövs höjas. Jag har sett solvallatravare som kostar 6 siffrigt som misskötts, kan du dra en slutsats av det?
Blev inte tråden som du ville? Stackare.
"Precis som det är med hundar."
Jaså? Jag har köpt flertalet hundar utan allt det du listade, och det från mer seriös avel än vad skk åstadkommer.
"Men ska allt detta göras kommer priset höjas. Kan du kanske börja se det positivt istället för att det ständigt ska finnas gratis katter överallt som avlats på hej vilt?"
Tänk nu lite, tror du att "min katt är söt"-avel kommer att upphöra när de kan tjäna mer pengar på det? Går man däremot plusminus noll, så är det en större andel intresserade som ägnar sig åt avel.
"Jag har arbetar timmar efter timmar på katthem."
Jag beklagar.
"Och det är inget av dessa beteenden som får ett djur att förfalla harmoniskt."
Återigen har du fel.
"Tur för den var jag snäll, men nästa gång kanske det är en elak människa med en bensin och en ask tändstickor."
Som den som tuttade eld på min lägenhet när katten var inne?
Du har alltså inte läst tråden.
Det har jag verkligen gjort. Men du har fortfarande inte svarat på detta.
Så är vi tillbaka till det att man sänker kattens moraliska värde genom att göra det till en ekonomisk fråga. En annan skänker hellre bort katter till rätt hem än att tjäna pengar på det.
Om du var det minsta insatt i kattavel eller katthem hade du förstått att man inte tjänar pengar på något av det med alla utgifter. De enda som tjänar pengar på katter är BYB, och det är hemskt.
Skänka bort katter är otroligt riskabelt, alla kan verka trevliga. Genom flera träffar, samt att uppfödaren lämnar katten och tar betalt ger ett väldigt mer seriöst intryck. Katterna är bra uppfödda. Köparen har tänkt igenom sitt kattköp och är villig att betala för en bra uppfödd katt från seriös uppfödare eller genom att hjälpa en från ett katthem.
Vilka uppfödare? Nyfiken på vilka forskningsresultat de baserar det påståendet på.
Jag är mer intresserad av vilka uppfödare du vet som låter sina okastrerade katter springa som dom vill. Och om du vet om dessa som du säger så är det ju väldigt bra om du anmäler dem till Sverak som jobbar hårt med att öka katters värde.
Vilka kurser?
Jag orkar tyvärr inte leta fram mina papper och hemsidan ligger nere för tillfället men jag är utbildad Djurvårdare med utökad nivå. Vill du veta vilka kurser man läser så finns det garanterat att hitta på nätet. Det är en väldigt bred utbildning med mycket praktiskt och teoretiskt.
Du påstod att ragdolls inte kunde vara ute. Ergo…
Aldrig sagt. Jag har sagt att min ragdoll inte kan vara ute. Det betyder inte att han är trög. Tvärtom är han en väldigt smart katt, men kan skulle aldrig vara uppmärksam på tex. bilar. Dessutom älskar han människor och skulle troligen gå fram till de flesta.
_Det ekonomiska värdet kvittar, det är det moraliska som behövs höjas. Jag har sett solvallatravare som kostar 6 siffrigt som misskötts, kan du dra en slutsats av det?
_Aldrig sagt annat. Men för att moralen ska höjas kräver det att alla kattägare tar sitt ansvar med vaccinering, vet.besktning, bra foder, försäkring, kastrering, märkning och hälsotester. You do the math.
Dessutom kostar det att skaffa katt, då kommer man tänka efter mer. Då skaffar man inte en katt och säljer efter 2 veckor pga allergi/flytt/resa/det var tråkigt.
Blev inte tråden som du ville? Stackare.
Detta kommer jag inte ens kommentera. Tror det säger mig om dig än mig. En sådan barnslig dryg och omogen kommentar.
Jaså? Jag har köpt flertalet hundar utan allt det du listade, och det från mer seriös avel än vad skk åstadkommer.
Och hur definierar du då seriös? För mig är en seriös avel där man noga väljer ut hundar efter sitt psyke. Hälsotestar dessa för att inte avla vidare på olika defekter. Kastrerar de som inte kan eller inte längre ska gå i avel. Säljer valparna till den bästa starten i livet - vaccinerade, uppfödda på bra foder, chippade, avmaskade och vet.besiktade. Samt att uppfödarna förstår sitt ansvar med dolda fel och väljer därför att ta en försäkring.
Tänk nu lite, tror du att "min katt är söt"-avel kommer att upphöra när de kan tjäna mer pengar på det? Går man däremot plusminus noll, så är det en större andel intresserade som ägnar sig åt avel.
Tänk lite själv, tror du att lika många kommer våga ta en kull när det blir plötsligt blir jobbigt? När det blir krav på att alla katter ska vara registrerade? Dessutom blir det kostsamt att avla, så finns det inga köpare. Nej då lägger man av.
"Jag har arbetar timmar efter timmar på katthem."
Jag beklagar.
Vad tråkigt. Jag tycker det är ett fantastiskt arbete de gör, och är glad att jag får vara en del av det! Att se en misskött katt få hjälp och senare ett hem är helt underbart. Du kanske borde prova?
"Och det är inget av dessa beteenden som får ett djur att förfalla harmoniskt."
Återigen har du fel.
Det är fantastiskt att jag har fel utan att få en förklaring på varför? Jag skulle snarare säga att endast en outbildad person inte skulle kunna skilja mellan ett harmoniskt och stressat djur. Speciellt om man känner sitt djur.
Som den som tuttade eld på min lägenhet när katten var inne?
Jo för det är jämförbart? En attack mot en lägenhet kontra attack mot ett djur? Det enda kallas mordbrand och det andra djurplågeri.
Dessutom läser man titt som tätt om brott mot katter, men väldigt sällan om anlagda bränder.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#27 om du ser artiklar oftare om plågade katter än anlagda bränder så ska du nog titta över dina nyhets källor (men måste sägas att mörker talet är nog stort på bägge o möjligen större på vanvårdade djur) och så kom det upp en fara nog inte någon räknar med för sina inne djur att nån ska komma förbi o tutta eld på bostaden.
#28; Det är inte bara på första sidan jag pratar om. Påtända katter brukar bara lokala tidningar skriva om för det mesta. Är det någon av de större tidningar som ens uppmärksammade honom som hängde katter i träden? Eller den som skar halsen av kaniner? Dränkte små djurbebisar? Eller det som ju faktiskt tände just eld på katter? Detta hände ju så gott som hela tiden..
Dessutom är ju knappats katter målet i en anlagd brand :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#29 lika plågsamt för djuren som bränns levande oavsett om dom är målet eller ej dock. o lite då o då ser man dom stora skvaller tidningar skriva om vanvård/djurplågeri men säljer ju inte lika bra som den o den förlova sig eller skiljer sig eller vad nu sociteten kan ha hittat på för dagen, i lokalblaskan här så händer det dock att det dyker upp om vanvård o kan nog säga att i 90% av fallen hade gått lätt att undvika om det fanns nått skyddsnät för bönder. (men det är en diskution som nog har mer o göra på någon annan sida än denna) o lite oftare att nån har bestämt sig för att tutta elda på en byggnad.
#30; Absolut. Men skulle man tänka så skulle man inte kunna ha något djur "tänk om någon tänder eld på mitt hus".
Mycket större risk att katten blir offer när den går själv ute.
Jo det är nog en annan diskussion :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Det pratas mycket om studier och forskning som säger att katter ute mår bättre än katter inne. Eftersom det är svårt att hitta studier om katter överhuvudtaget(kan bero på att jag inte vet vart man ska söka) så får ni gärna hänvisa till dessa. Dessutom när man hänvisar till forskning/studier i sina inlägg får man gärna länka eller tala om vilka man hänvisar till.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
"Det har jag verkligen gjort. Men du har fortfarande inte svarat på detta."
Läs igen och se om du har belägg för dina slutsatser.
"Om du var det minsta insatt i kattavel eller katthem hade du förstått att man inte tjänar pengar på något av det med alla utgifter. De enda som tjänar pengar på katter är BYB, och det är hemskt. "
Nu är det ju så att jag är uppfödare, så sorry, återigen har du helt fel. Och då vill du att de ska tjäna ännu mer pengar så ännu fler börjar avla? Logiskt?
"Skänka bort katter är otroligt riskabelt, alla kan verka trevliga. Genom flera träffar, samt att uppfödaren lämnar katten och tar betalt ger ett väldigt mer seriöst intryck. Katterna är bra uppfödda. Köparen har tänkt igenom sitt kattköp och är villig att betala för en bra uppfödd katt från seriös uppfödare eller genom att hjälpa en från ett katthem. "
Jag föredrar att de har pengar kvar till veterinären än att jag har dom i min ficka för det är ju som sagt inte genom pengar man visar om man är seriös. Jag säljer exempelvis inte som innekatt, då de ägarna skaffar katt enbart för sin egen skull, inte kattens. Så man kan sålla ganska bra.
" Jag är mer intresserad av vilka uppfödare du vet som låter sina okastrerade katter springa som dom vill. Och om du vet om dessa som du säger så är det ju väldigt bra om du anmäler dem till Sverak som jobbar hårt med att öka katters värde."
Eftersom du undvek att svara på frågan så måste jag dra slutsatsen att du inte har vatten på din kvarn. På din fråga svarar jag "jag själv". Tyvärr har du fel angående sverak också.
"Jag orkar tyvärr inte leta fram mina papper och hemsidan ligger nere för tillfället men jag är utbildad Djurvårdare med utökad nivå. Vill du veta vilka kurser man läser så finns det garanterat att hitta på nätet. Det är en väldigt bred utbildning med mycket praktiskt och teoretiskt."
Du kommer inte ihåg vilka kurser du läst? Kommer du då ihåg något överhuvudtaget från dessa kurser? För ni måste ju läst en hel del om stressbeteenden, och jag finner det svårt att tro att passivitet inte togs upp.
"Aldrig sagt. Jag har sagt att min ragdoll inte kan vara ute. Det betyder inte att han är trög. Tvärtom är han en väldigt smart katt, men kan skulle aldrig vara uppmärksam på tex. bilar. Dessutom älskar han människor och skulle troligen gå fram till de flesta."
Det har du visst det: "Dessutom är de rent avlade innekatter."
"Aldrig sagt annat. Men för att moralen ska höjas kräver det att alla kattägare tar sitt ansvar med vaccinering, vet.besktning, bra foder, försäkring, kastrering, märkning och hälsotester. You do the math.
Dessutom kostar det att skaffa katt, då kommer man tänka efter mer. Då skaffar man inte en katt och säljer efter 2 veckor pga allergi/flytt/resa/det var tråkigt."
Jag tror det är du som behöver lära dig matte. Om jag har 10000 kr på mitt bankkonto och alla tester osv kostar 8000 kronor hos veterinär, har jag då råd med det om jag betalat 6000 kr för katten?
"Detta kommer jag inte ens kommentera. Tror det säger mig om dig än mig. En sådan barnslig dryg och omogen kommentar."
Det var du som försökte leka admin samt starta en spygallatråd vilket inte uppskattas på denna sajt, här ska alla utekattsägare känna sig välkomna tillskillnad från andra kattsajter på nätet.
"Och hur definierar du då seriös? För mig är en seriös avel där man noga väljer ut hundar efter sitt psyke. Hälsotestar dessa för att inte avla vidare på olika defekter. Kastrerar de som inte kan eller inte längre ska gå i avel. Säljer valparna till den bästa starten i livet - vaccinerade, uppfödda på bra foder, chippade, avmaskade och vet.besiktade. Samt att uppfödarna förstår sitt ansvar med dolda fel och väljer därför att ta en försäkring."
Seriös avel är när djurets behov sätts före människans, det gör inte SKK.
"Tänk lite själv, tror du att lika många kommer våga ta en kull när det blir plötsligt blir jobbigt? När det blir krav på att alla katter ska vara registrerade? Dessutom blir det kostsamt att avla, så finns det inga köpare. Nej då lägger man av."
En registrering kostar hos jordbruksverket 70 kr, så som vanligt har du fel, det är ju bara en bråkdel av vad BYB tjänar så det kommer inte stoppa dom.
"Vad tråkigt. Jag tycker det är ett fantastiskt arbete de gör, och är glad att jag får vara en del av det! Att se en misskött katt få hjälp och senare ett hem är helt underbart. Du kanske borde prova?"
Nej tack, jag ägnar mig inte åt djurplågeri utan jag jobbar mot människor som tycker de har rätt till att göra det.
"Det är fantastiskt att jag har fel utan att få en förklaring på varför? Jag skulle snarare säga att endast en outbildad person inte skulle kunna skilja mellan ett harmoniskt och stressat djur. Speciellt om man känner sitt djur."
Du har redan fått en förklaring på det, du borde även fått det under din "utbildning".
"Jo för det är jämförbart? En attack mot en lägenhet kontra attack mot ett djur? Det enda kallas mordbrand och det andra djurplågeri.
Dessutom läser man titt som tätt om brott mot katter, men väldigt sällan om anlagda bränder. "
Vet du varför du sällan läser om bränder? För de har mindre nyhetsvärde än en plågad katt. Och ja det är fullt jämförbart, förvånad över att du inte ser det.
#32 scholar.google.com
Läs igen och se om du har belägg för dina slutsatser.
Du har aldrig svarat på varför man inte väljer flytta till ett lämpligt ställe om man har utekatt.
Nu är det ju så att jag är uppfödare, så sorry, återigen har du helt fel. Och då vill du att de ska tjäna ännu mer pengar så ännu fler börjar avla? Logiskt?
Inte inom Sverak antar jag då? Och utan att göra alla hälsotester, vaccinationer osv eftersom du tycker det är onödigt? I så fall förstår jag hur du tjänar pengar, skrev somsagt att BYB ofta gör det.
Och nej, för att tjäna pengar på avel måste man vara oseriös. En seriös uppfödare tjänar inte pengar. Så blir kraven högre kommer färre våga avla. Om man som köpare ställer krav - kommer färre avla.
Jag föredrar att de har pengar kvar till veterinären än att jag har dom i min ficka för det är ju som sagt inte genom pengar man visar om man är seriös. Jag säljer exempelvis inte som innekatt, då de ägarna skaffar katt enbart för sin egen skull, inte kattens. Så man kan sålla ganska bra.
Fast alla människor som har råd att äga en katt har råd att köpa en katt som är seriöst uppfödd/från katthem. Det handlar om hur länge man är villig att spara. Inget annat. Kostar den 500 kr att köpa katten tänker man nog inte på att du betalar det dubbla sen för en kastrering och även minst det dubbla för en försäkring. Dessutom x antal hundralappar för vaccination och en vet. undersökning.
Eftersom du undvek att svara på frågan så måste jag dra slutsatsen att du inte har vatten på din kvarn. På din fråga svarar jag "jag själv". Tyvärr har du fel angående sverak också.
Du är ju dock uppenbarligen inte seriös avlare inom Sverak. Har jag fel ang. Sverak? Intressant.. De jobbar stenhårt på att katter ska få ett högre värde och inte behandlas som slit och släng. De uppmuntrar till att huskatter registreras. Samt ser till att alla katter som föds i föreningen är vaccinerade x2, har stamtavla, är reggade, chipmärkta, avmaskade och vet.besiktade. Hälsotestade föräldrar för att inte genetiska åkommor ska avlad vidare på.
Dessutom är det väldigt många Sverak-uppfödare som är aktiva för att hjälpa de hemlösa katterna.
Vill du ha namn på uppfödare kan du skicka ett pm och då också skriva vilka seriösa uppfödare (inte du) som släpper ut okastrerade katter.
Du kommer inte ihåg vilka kurser du läst? Kommer du då ihåg något överhuvudtaget från dessa kurser? För ni måste ju läst en hel del om stressbeteenden, och jag finner det svårt att tro att passivitet inte togs upp.
Kommer ihåg gör jag absolut :) Men samtliga kurser på rak arm då vi läste många samtidigt är lite svårt. Kan du på rak arm räkna upp alla dina gymnasiekurser?
Jag har skrivit om stress och apatiska beteenden högre upp.
I alla fall så letade jag upp mina kurser så här har du dem:
Ekologi
Mikrobiologi och genetik
Växt- och djurliv
Djurhållning i park
Djurkunskap grundkurs
Djursjukvård
Etologi
Hundar
Sällskapsdjur
Hovvård
Arbetsliv naturbruk
Det har du visst det: "Dessutom är de rent avlade innekatter."
De flesta raskatter är avlade för att vara inne ja. Det betyder inte att jag sagt att de inte kan gå ute, eftersom jag själv skrivit att min perser utan problem skulle klara sig ute. Så nej, jag har inte sagt något annat än att min egen ragdoll inte skulle klara sig.
Jag tror det är du som behöver lära dig matte. Om jag har 10000 kr på mitt bankkonto och alla tester osv kostar 8000 kronor hos veterinär, har jag då råd med det om jag betalat 6000 kr för katten?
Jag hoppas att ingen människa med 10000 kr på sitt bankonto skaffar katt. Då har man inte råd med veterinär vård. 500 kr har alla. 5000, det kan alla skrapa ihop. Dessutom så har man alltid en budget om man är seriös i sitt djurägande. Det finns inget positivt i att skänka bort djur. Då blir det impulsköp kors och tvärt. Man impulsköper ingenting för 5000. Dessutom har man förhoppningsvis en stadig inkomst - annars bör man ju heller inte skaffa katt.
Sen skulle ingen mer än rika människor kunna föda upp katter eftersom det kostar så pass mycket som det gör.
Det var du som försökte leka admin samt starta en spygallatråd vilket inte uppskattas på denna sajt, här ska alla utekattsägare känna sig välkomna tillskillnad från andra kattsajter på nätet.
Leka admin för att tråden ska hålla sig till sitt ämne? Om man ska prata om allt möjligt i trådar varför finns det då ens möjligheten att starta nya?
Utekattsägare ja, det är jag också. Då trots allt en av de katter hos mina föräldrar är mina..
Men det är skillnad på kattägare och kattägare. En ägare som har en lös okastrerad och o vaccinerad katt 50 m från en motorväg. Nej den borde inte känna sig välkommen någonstans :)
Seriös avel är när djurets behov sätts före människans, det gör inte SKK.
Du tycker på riktigt att man ska avla hejvilt utan att ens veta vad sina katter bär på? Bara man har en planka ner från sitt fönster på 3e våningen mitt ut i en rondell vid centrum för fyllon springer omkring hela nätterna och bilarna kör som idioter?
Herregud..
En människa som inte älskar sina djur och sätter deras behov framför allt skulle aldrig ägna sitt liv åt dem. Spendera hundratusentals kronor på inköp, resor, veterinärer och annat.
Man anpassar sitt liv efter djuret man äger. Har man en utekatt så bor man lämpligt. Förstår ärligt talat inte ens vad det är att diskutera om..
En registrering kostar hos jordbruksverket 70 kr, så som vanligt har du fel, det är ju bara en bråkdel av vad BYB tjänar så det kommer inte stoppa dom.
Mm fast för att kunna regga kräver det att du tar katten till en veterinär för att chipmärka/söva och öronmärka. Så nej det är inga 70 kr. Dessutom är det väl en otroligt bra start och ett krafttag mot alla hemlösa katter som far illa varje dag?
Plus att veterinärer ofta tar ett paketpris på chip, vaccination och vet.besiktning.
Och för vissa människor är faktiskt pappersarbete skrämmande, och det finns lagar på hur många kullar man ta och hur många katter man får ha utan tillstånd. Alla som fular kommer bli upptäckta om de inte lägger av.
Nej tack, jag ägnar mig inte åt djurplågeri utan jag jobbar mot människor som tycker de har rätt till att göra det.
Och där insåg jag att du inte ens är värd min tid. Du tycker att arbetet katthemmen gör är djurplågeri? Att fånga upp hemlösa, misshandlade och vanvårdade katter. Ge dem veterinärvård, vaccinationer och kastrering för att sedan placera ut dem i ett kärleksfullt hem där de aldrig igen behöver svälta och se sina vänner dö.
Det här är mitt sista inlägg till dig. Då jobbar emot att höja kattens status och det här är så lågt man kan gå. Att trycka ner dem som ägnar sitt liv åt att rädda försvarslösa djur….
Du har redan fått en förklaring på det, du borde även fått det under din "utbildning".
Haha nej det har jag inte så förklara gärna vart. Under min utbildning fick jag lära mig mycket mer om detta men hade lärt mig det för länge sedan innan. Det är snarare du som borde utbilda dig om du inte ens ser skillnad på ett apatiskt djur och ett harmoniskt.
Vet du varför du sällan läser om bränder? För de har mindre nyhetsvärde än en plågad katt. Och ja det är fullt jämförbart, förvånad över att du inte ser det.
En djurplågare "går igång" på att plåga ett djur. En mordbrännare "går igång" på att tända eld och se det brinna. - inte jämförbart.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
"Du har aldrig svarat på varför man inte väljer flytta till ett lämpligt ställe om man har utekatt."
I och med att du inte kom ihåg vad det var du frågade så klistrar jag in det: "Så nej det är inget svar på min fråga, om det nu inte är så att du är självisk nog att ha dina katter för att du vill det och inte bryr dig om farorna och flyttar till ett bättre boende med mindre faror?""
På den frågan finner du svaret i tråden.
"Inte inom Sverak antar jag då? Och utan att göra alla hälsotester, vaccinationer osv eftersom du tycker det är onödigt? I så fall förstår jag hur du tjänar pengar, skrev somsagt att BYB ofta gör det."
Jag tycker du ska ta och skärpa dig nu, varför dessa påståenden om mig som är förtal och därmed straffbart enligt lag? Och var har jag ens påstått att jag tjänar pengar? HAR JAG INTE I HELA TRÅDEN FÖRSÖKT FÅ DIG ATT FÖRSTÅ ATT MAN INTE SKA TJÄNA PENGAR PÅ DJUR??????
"Fast alla människor som har råd att äga en katt har råd att köpa en katt som är seriöst uppfödd/från katthem. Det handlar om hur länge man är villig att spara. Inget annat. Kostar den 500 kr att köpa katten tänker man nog inte på att du betalar det dubbla sen för en kastrering och även minst det dubbla för en försäkring. Dessutom x antal hundralappar för vaccination och en vet. undersökning."
Varför hoppade du över mattelektionen? Där har du ju svaren på dina frågor.
!Du är ju dock uppenbarligen inte seriös avlare inom Sverak. Har jag fel ang. Sverak? Intressant.. De jobbar stenhårt på att katter ska få ett högre värde och inte behandlas som slit och släng. De uppmuntrar till att huskatter registreras. Samt ser till att alla katter som föds i föreningen är vaccinerade x2, har stamtavla, är reggade, chipmärkta, avmaskade och vet.besiktade. Hälsotestade föräldrar för att inte genetiska åkommor ska avlad vidare på. Dessutom är det väldigt många Sverak-uppfödare som är aktiva för att hjälpa de hemlösa katterna."
De jobbar även stenhårt på att avla på deformationer, något jag aldrig skulle stödja.
Vill du ha namn på uppfödare kan du skicka ett pm och då också skriva vilka seriösa uppfödare (inte du) som släpper ut okastrerade katter.
Så då hade jag rätt. Tack då vet jag.
Kommer ihåg gör jag absolut :) Men samtliga kurser på rak arm då vi läste många samtidigt är lite svårt. Kan du på rak arm räkna upp alla dina gymnasiekurser? Jag har skrivit om stress och apatiska beteenden högre upp.
Ja, jag kommer även ihåg alla universitetskurser jag läst. Var det alltså bara på gymnasienivå du läst djurvård? Då förstår jag.
"De flesta raskatter är avlade för att vara inne ja. Det betyder inte att jag sagt att de inte kan gå ute, eftersom jag själv skrivit att min perser utan problem skulle klara sig ute. Så nej, jag har inte sagt något annat än att min egen ragdoll inte skulle klara sig."
Du har ju bevisligen inga bevis på detta i och med att du inte uppvisat något som helst stöd för ditt påstående.
"
_Jag hoppas att ingen människa med 10000 kr på sitt bankonto skaffar katt. Då har man inte råd med veterinär vård. 500 kr har alla. 5000, det kan alla skrapa ihop. Dessutom så har man alltid en budget om man är seriös i sitt djurägande. Det finns inget positivt i att skänka bort djur.
_
Du har alltså aldrig hört talas om försäkring eller vet vad en avlivning kostar?
Sen skulle ingen mer än rika människor kunna föda upp katter eftersom det kostar så pass mycket som det gör.
Själv tycker jag att kunskaper i genetik och hälsa är viktigare.
Då blir det impulsköp kors och tvärt. Man impulsköper ingenting för 5000. Dessutom har man förhoppningsvis en stadig inkomst - annars bör man ju heller inte skaffa katt.
Nästa kurs: Köpkraft? Kan nog vara bra.
Leka admin för att tråden ska hålla sig till sitt ämne? Om man ska prata om allt möjligt i trådar varför finns det då ens möjligheten att starta nya? Utekattsägare ja, det är jag också. Då trots allt en av de katter hos mina föräldrar är mina.. Men det är skillnad på kattägare och kattägare. En ägare som har en lös okastrerad och o vaccinerad katt 50 m från en motorväg. Nej den borde inte känna sig välkommen någonstans :)
Har du hört talas om ordspråket You catch more flies with honey than with vineger? Fundera på om det är applicerbart.
Du tycker på riktigt att man ska avla hejvilt utan att ens veta vad sina katter bär på? Bara man har en planka ner från sitt fönster på 3e våningen mitt ut i en rondell vid centrum för fyllon springer omkring hela nätterna och bilarna kör som idioter? Herregud..
Herregud, vilket fantasiliv du har. Hur i all världen lyckades du läsa ut allt det där?
En människa som inte älskar sina djur och sätter deras behov framför allt skulle aldrig ägna sitt liv åt dem. Spendera hundratusentals kronor på inköp, resor, veterinärer och annat. Man anpassar sitt liv efter djuret man äger.
Nu lever ju jag i en verklighet där människan behöver dra ner på sin konsumtion, så nej, man behöver inte alls spendera 100000-tals kronor på sina djur, de behöver bara omvårdnad, mat, artanpassad hållning samt vård för att må bra. Rosa fluffiga kuddar är det bara bimbos som mår bra av när de trycker ner dom i korgen.
Har man en utekatt så bor man lämpligt. Förstår ärligt talat inte ens vad det är att diskutera om..
Du missar bollen. Du gjorde ett helt galet påstående om ragdolls, det ifrågasatte jag. Du var otrevlig mot utekattsägare, en grupp jag startat ett forum för och vilket jag påtalade för dig.
Mm fast för att kunna regga kräver det att du tar katten till en veterinär för att chipmärka/söva och öronmärka. Så nej det är inga 70 kr. Dessutom är det väl en otroligt bra start och ett krafttag mot alla hemlösa katter som far illa varje dag? Plus att veterinärer ofta tar ett paketpris på chip, vaccination och vet.besiktning. Och för vissa människor är faktiskt pappersarbete skrämmande, och det finns lagar på hur många kullar man ta och hur många katter man får ha utan tillstånd. Alla som fular kommer bli upptäckta om de inte lägger av.
Och BYB är inte fördelat representativt liksom resten av befolkningen? De är alla pappersfobiker?
Och där insåg jag att du inte ens är värd min tid. Du tycker att arbetet katthemmen gör är djurplågeri? Att fånga upp hemlösa, misshandlade och vanvårdade katter. Ge dem veterinärvård, vaccinationer och kastrering för att sedan placera ut dem i ett kärleksfullt hem där de aldrig igen behöver svälta och se sina vänner dö.
Så du tycker det är snällt att utsätta katter för psykiskt lidande? Trevligt, själv vill jag att djur ska må bra även på det psykiska planet.
Det här är mitt sista inlägg till dig. Då jobbar emot att höja kattens status och det här är så lågt man kan gå. Att trycka ner dem som ägnar sitt liv åt att rädda försvarslösa djur….
Du trycker ner oss som jobbar för att ge djur vettiga liv? Trevligt av dig.
Haha nej det har jag inte så förklara gärna vart. Under min utbildning fick jag lära mig mycket mer om detta men hade lärt mig det för länge sedan innan. Det är snarare du som borde utbilda dig om du inte ens ser skillnad på ett apatiskt djur och ett harmoniskt.
Det är just det jag gör, jag misstar heller inte skräckslagna katter för "blyga" och tycker heller inte att de ser tacksamma ut.
En djurplågare "går igång" på att plåga ett djur. En mordbrännare "går igång" på att tända eld och se det brinna. - inte jämförbart.
Okej, får bokstavera det åt dig: Olyckor händer precis överallt, katten är inte trygg någonstans där den inte kommer undan.
Stort eloge till VildaVittra som faktiskt orkar med att svara Clariiz. Själv skakar jag bara huvudet över hennes texter…
#37 Tack så mycket, det är kommentarer som dina som gör det värt det. 🌺
#38 Du är så välkommen så. Det behövs människor som dig som har en vettig syn på omvärlden. Du tillhör bland dem människorna jag respekterar mycket.
Du har aldrig svarat på varför man inte väljer flytta till ett lämpligt ställe om man har utekatt.
Hur i hela världen ska man kunna svara för någon annan? Det kanske finns någon här som bor alldeles vid en starkt trafikerad väg som släpper ut sina katter och kan svara, annars får du nog undra vidare.
Tror nog de allra flesta är rädda om sina katter.
_ HAR JAG INTE I HELA TRÅDEN FÖRSÖKT FÅ DIG ATT FÖRSTÅ ATT MAN INTE SKA TJÄNA PENGAR PÅ DJUR??????
_Jag har heller aldrig sagt att man ska tjäna pengar på djur? Tvärtom, jag vill få det att kosta att föda upp och skaffa så det inte blir slit och släng saker som är billigare än gosedjur. Så varför diskutera om något där vi i slutändan har samma åsikt?
Varför hoppade du över mattelektionen? Där har du ju svaren på dina frågor.
Nej faktiskt inte. Och kommer inte längre delta i dryga kommentarer utan hade hoppats på en mer mogen diskussion :)
Men 7000 är en fis i vattnet mot vad veterinärvård kan kosta. Tex så har vi fått lagt ut 30.000 ur fickan på vår hund trots en bra försäkring. Dessutom finns det många som inte lägger pengar på katter. Absolut inte alla. Men väldigt många som köper/får en katt gör ingenting för den. Där av är det bra med ett högre inköpspris (som inte ger uppfödaren en vinst då den bör ha en hel del utgifter för att kunna kalla sig seriös)
De jobbar även stenhårt på att avla på deformationer, något jag aldrig skulle stödja.
Nämn en? Perser?
Det finns sjuka perser som det finns sjuka huskatter. Uppfödarna avlar på friska djur utan problem. Katterna ska inte ha några problem - då går de inte i avel.
Så då hade jag rätt. Tack då vet jag.
För att jag inte vill skriva ut någon annans namn på ett öppet forum? Därför bad jag dig att skicka pm.
Ja, jag kommer även ihåg alla universitetskurser jag läst. Var det alltså bara på gymnasienivå du läst djurvård? Då förstår jag.
Grattis till ditt bra minne. Jag har lite svårare att komma ihåg namnen på alla kurser då vi somsagt läste flera samtidigt.
Jag har valt att studera annat på universitetet. Det gör inte min utbildning sämre utan tvärtom bättre. Jag har mycket mer praktisk erfarenhet, min utbildning har vart längre samt att jag har fått lite mer därav djurvårdare med utökad nivå samt zoohandlarexamen något som min vän som pluggade till djurvårdare på annat sätt inte fick.
Du har alltså aldrig hört talas om försäkring eller vet vad en avlivning kostar?
Försäkringar täcker inte allt, och jag kommer aldrig tycka det är ok att avliva ett friskt djur, eller ett djur som kan få vård.
Själv tycker jag att kunskaper i genetik och hälsa är viktigare.
Vilket också är krav inom Sverak och hur kan man mäta hälsa utan hälsotester och vaccinationer?
Nu lever ju jag i en verklighet där människan behöver dra ner på sin konsumtion, så nej, man behöver inte alls spendera 100000-tals kronor på sina djur, de behöver bara omvårdnad, mat, artanpassad hållning samt vård för att må bra. Rosa fluffiga kuddar är det bara bimbos som mår bra av när de trycker ner dom i korgen.
Inte som privatperson nej. Men som uppfödare där man importerar djur, och kostar på dem en hel del tester och annat så stiger priserna snabbt. Något annat har jag inte pratat om.
Du missar bollen. Du gjorde ett helt galet påstående om ragdolls, det ifrågasatte jag. Du var otrevlig mot utekattsägare, en grupp jag startat ett forum för och vilket jag påtalade för dig.
Återigen nej. Jag har inte uttalat mig om ragdolls utan min ragdoll. Och har jag vart otrevlig mot utekattsägare har jag vart otrevlig mot mig själv också. Jag ifrågastte människor som släpper ut sina katter vind för våg efter att ha sett en liten stackare utanför ett lägenhetsområde som sprang runt på en 70 väg där bilister kör som idioter. Aldrig talat illa om utekatter då jag alltid haft det tidigare och kommer ha det igen när jag bor lämpligt. Allt annat har du hittat på själv.
Dessutom är det uppenbarligen inte ett forum för utekattsägare utan för människor som delar samma syn som dig.
Och BYB är inte fördelat representativt liksom resten av befolkningen? De är alla pappersfobiker?
Va? Jag skrev att vissa människor drar sig för pappersarbete. Aldrig skrivit att alla gör det.
Så du tycker det är snällt att utsätta katter för psykiskt lidande? Trevligt, själv vill jag att djur ska må bra även på det psykiska planet.
Och vad är enligt dig psykiskt lidande? För mig är det att inte kunna utföra sina naturliga beteenden. Även fysiskt lidande leder till psykiskt. Att det finns människor som räddar katter undan detta, hur kan det vara något dåligt?
Du trycker ner oss som jobbar för att ge djur vettiga liv? Trevligt av dig.
Och exakt vart har jag gjort det? När jag skrev att katter inte borde vistas i farliga miljöer på egen tass?
Det är just det jag gör, jag misstar heller inte skräckslagna katter för "blyga" och tycker heller inte att de ser tacksamma ut.
Antar på att du syftar när man fångar in en katt utan hem som far illa? Annars får du gärna rätta mig.
Ja de är skräckslagna, men brukar repa sig fort med rätt vård och kärlek. De har troligen råkat ut för en hel del skit i sina liv, vissa kommer aldrig kunna lita på människor. Men då passar de katterna ypperligt som kastrerade stallkatter där de kan få njuta av sitt liv utan att behöva fara illa. De katterna som däremot litar på människor igen kan placeras ut i hem där de antingen får gå ute eller bara vara inne.
Nu var det ju inte heller det vi diskuterade utan du uttryckte dig om att apatiska djur förfaller harmoniska. Vilket de absolut inte gör om du tittar närmare.
Okej, får bokstavera det åt dig: Olyckor händer precis överallt, katten är inte trygg någonstans där den inte kommer undan.
Absolut. Men varför öka farorisken genom att släppa ut dem på farliga platser? När man faktiskt kan välja att ha utekatt i lugna miljöer som ju faktiskt mer påminner om deras förfaders natur.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Jag har heller aldrig sagt att man ska tjäna pengar på djur? Tvärtom, jag vill få det att kosta att föda upp och skaffa så det inte blir slit och släng saker som är billigare än gosedjur. Så varför diskutera om något där vi i slutändan har samma åsikt?
Det har du skrivit flera gånger att man ska, du kanske ska läsa dina egna svar.
Nej faktiskt inte. Och kommer inte längre delta i dryga kommentarer utan hade hoppats på en mer mogen diskussion :)
Då kan du ju börja med att be om ursäkt för förtalet du utsatte mig för, det är att vara mogen. Ditt beteende var juvenilt. Och anser du det moget att starta en gnälltråd om mig på en annan sajt här på iFokus?
Men 7000 är en fis i vattnet mot vad veterinärvård kan kosta. Tex så har vi fått lagt ut 30.000 ur fickan på vår hund trots en bra försäkring. Dessutom finns det många som inte lägger pengar på katter. Absolut inte alla. Men väldigt många som köper/får en katt gör ingenting för den. Där av är det bra med ett högre inköpspris (som inte ger uppfödaren en vinst då den bör ha en hel del utgifter för att kunna kalla sig seriös)
Med 7000 kommer man långt när det är en katt och det är mycket pengar. En avlivning kostar inte så himla mycket om katten är skadad, många dyra behandlingar handlar om att ägaren är egoistisk nog för att inte släppa taget.
Nämn en? Perser? Det finns sjuka perser som det finns sjuka huskatter. Uppfödarna avlar på friska djur utan problem. Katterna ska inte ha några problem - då går de inte i avel.
Jag kan inte se en enda hälsosam perser numera, aveln har blivit fartblind.
_
För att jag inte vill skriva ut någon annans namn på ett öppet forum? Därför bad jag dig att skicka pm._
Att länka till eller skriva ut uppfödare är inte olagligt, se här: http://www.4ester.se/
Grattis till ditt bra minne. Jag har lite svårare att komma ihåg namnen på alla kurser då vi somsagt läste flera samtidigt. Jag har valt att studera annat på universitetet. Det gör inte min utbildning sämre utan tvärtom bättre. Jag har mycket mer praktisk erfarenhet, min utbildning har vart längre samt att jag har fått lite mer därav djurvårdare med utökad nivå samt zoohandlarexamen något som min vän som pluggade till djurvårdare på annat sätt inte fick.
Skillnaden i nivå är gigantisk. Som exempel får du på gymnasiet lära dig att "Mitokondrien är cellens kraftverk" på universitetet lär du dig hur det faktiskt går till i citronsyracykeln.
Försäkringar täcker inte allt, och jag kommer aldrig tycka det är ok att avliva ett friskt djur, eller ett djur som kan få vård.
De täcker tillräckligt. Är katten sjuk så är den ju knappast frisk. Du tycker kanske att det är okej att släppa ut en massa miljögifter bara för sakens skull?
Vilket också är krav inom Sverak och hur kan man mäta hälsa utan hälsotester och vaccinationer?
Vet du på vilken nivå Sveraks utbildning i genetik är? Vi pratar om nivån där de påstår att blåögda inte kan få brunögda barn, vilket de kan.
Förklara för mig hur man mäter hälsa med vaccinationer?
Inte som privatperson nej. Men som uppfödare där man importerar djur, och kostar på dem en hel del tester och annat så stiger priserna snabbt. Något annat har jag inte pratat om.
Eller så slutar man förstöra miljön med lyxkonsumtion och använder de djur som finns inom räckhåll.
Återigen nej. Jag har inte uttalat mig om ragdolls utan min ragdoll.
Ska jag verkligen behöva citera dig igen? För du har skrivit att de är rent avlade innekatter.
Och har jag vart otrevlig mot utekattsägare har jag vart otrevlig mot mig själv också. Jag ifrågasatte människor som släpper ut sina katter vind för våg efter att ha sett en liten stackare utanför ett lägenhetsområde som sprang runt på en 70 väg där bilister kör som idioter. Aldrig talat illa om utekatter då jag alltid haft det tidigare och kommer ha det igen när jag bor lämpligt. Allt annat har du hittat på själv.
Nej, du tillskrev dom egenskaper du inte har minsta möjlighet att veta något om.
_
Dessutom är det uppenbarligen inte ett forum för utekattsägare utan för människor som delar samma syn som dig._
Ingen vidare människokännare ser jag. För även där har du fel.
Va? Jag skrev att vissa människor drar sig för pappersarbete. Aldrig skrivit att alla gör det.
För att om inte alla BYB är papperfobiker så kan man dra slutsatsen att de inte kommer att påverkas negativt utan fortsätta med sin avel.
Och vad är enligt dig psykiskt lidande? För mig är det att inte kunna utföra sina naturliga beteenden. Även fysiskt lidande leder till psykiskt. Att det finns människor som räddar katter undan detta, hur kan det vara något dåligt?
Att ha panik är ett psykiskt lidande, att vara nedstämd osv. Lärde ni inte er det på gymnasiet?
Och exakt vart har jag gjort det? När jag skrev att katter inte borde vistas i farliga miljöer på egen tass?
Det skrev du ju själv att du gjorde, eller är det att du inte kan syfta korrekt i text?
Antar på att du syftar när man fångar in en katt utan hem som far illa? Annars får du gärna rätta mig. Ja de är skräckslagna, men brukar repa sig fort med rätt vård och kärlek. De har troligen råkat ut för en hel del skit i sina liv, vissa kommer aldrig kunna lita på människor. Men då passar de katterna ypperligt som kastrerade stallkatter där de kan få njuta av sitt liv utan att behöva fara illa. De katterna som däremot litar på människor igen kan placeras ut i hem där de antingen får gå ute eller bara vara inne. Nu var det ju inte heller det vi diskuterade utan du uttryckte dig om att apatiska djur förfaller harmoniska. Vilket de absolut inte gör om du tittar närmare.
Nu är det ju inte jag som behöver titta närmare.
Absolut. Men varför öka farorisken genom att släppa ut dem på farliga platser? När man faktiskt kan välja att ha utekatt i lugna miljöer som ju faktiskt mer påminner om deras förfaders natur.
Eller så kan man ju välja att inte ha katt alls om man bor i lägenhet som exempel.
Det har du skrivit flera gånger att man ska, du kanske ska läsa dina egna svar.
Nej jag har skrivit att det ska kosta att skaffa. Det innebär inte att "någon" tjänar på detta. Eftersom kostnaderna ska täcka en del av utgifterna. Inget annat. Så du kanske ska sluta hitta på påståenden som inte är sanna?
Då kan du ju börja med att be om ursäkt för förtalet du utsatte mig för, det är att vara mogen. Ditt beteende var juvenilt. Och anser du det moget att starta en gnälltråd om mig på en annan sajt här på iFokus?
Ursäkta va? Jag har aldrig startat en tråd om dig? Jag tror du misstar mig för någon annan.
Med 7000 kommer man långt när det är en katt och det är mycket pengar. En avlivning kostar inte så himla mycket om katten är skadad, många dyra behandlingar handlar om att ägaren är egoistisk nog för att inte släppa taget.
Mm fast återigen. Är man inte villig att betala vid inköp är man nog inte villig att betala alls. Dessutom är det vaccinationer, hälsotester, avmaskningar, veterinärbesiktning och ofta även kastrering man betalar för. Så det är ju snarare en försäkring att från början köpa en katt med en bra uppväxt än att behöva hantera vissa dolda fel senare i livet, och då behöva fajtas eftersom kattungen inte var besiktigad vid köp.
Så länge ett djur har möjlighet att bli friskt förtjänar den en chans. Det är inget egoistiskt med det. Att den mår dåligt under någon vecka gör det inte rätt att döda den om den har en chans till en långt värdigt liv.
Jag kan inte se en enda hälsosam perser numera, aveln har blivit fartblind.
Då kanske du ska hälsa på min? :) Inte ett rinnande öga, inte ett snörvel. Jättebra päls och är helt jäkla galen! Hon har hundra gånger mer energi än min ragdoll. Alla uppfödare är inte bra, absolut inte. Min systers perser som kommer från katthem pga vanvård tex. Han har verkligen de där trånga näsborrarna och tårkanalerna. Han lider inte, men det kräver att man torkar honom ofta. Den aveln är inte okej och som tur är blev den människan av med sina katter.
Att länka till eller skriva ut uppfödare är inte olagligt, se här: http://www.4ester.se/
Jag hade inte uppskattat om någon skrev mitt namn öppet på internet. Det finns en hel del sjuka människor här ute som gömmer sig bakom skärmar. Så jag förstår faktiskt inte det svåra med att pma om du verkligen vill ha namn?
Skillnaden i nivå är gigantisk. Som exempel får du på gymnasiet lära dig att "Mitokondrien är cellens kraftverk" på universitetet lär du dig hur det faktiskt går till i citronsyracykeln.
Nu har ju inte celler i sig så mycket med djurvård att göra, så länge man har en grundläggande anatomi och hur matspjälkningen fungerar hos de olika arterna. Jag har samma kunskaper och behörigheter som de som läst på universitet. Förstår heller inte hur detta har med utekatter på farliga platser att göra?
De täcker tillräckligt. Är katten sjuk så är den ju knappast frisk. Du tycker kanske att det är okej att släppa ut en massa miljögifter bara för sakens skull?
Nu skrev jag friska djur och djur kan bli friska. Så nej. Och har man bara 10.000 att röra sig med och djuret är dåligt och behöver ligga inne så kan det mycket väl vara så att de pengarna inte räcker på långa vägar.
Förklara för mig hur man mäter hälsa med vaccinationer?
Förebyggande sjukvård? Bland det viktigaste som vår tid har?
Ska jag verkligen behöva citera dig igen? För du har skrivit att de är rent avlade innekatter.
Jag har redan svarat på det också. Behöver jag citera mig igen? Jag har skrivit att många katter är det - ja. En sphynx är knappats kapabel till att klara vårat klimat tex. Men det betyder inte de flesta raser inte kan lära sig att gå ute. Aldrig sagt något annat.
Nej, du tillskrev dom egenskaper du inte har minsta möjlighet att veta något om.
Det här får du faktiskt förklara för nu har jag ingen aning var du pratar om.
Ingen vidare människokännare ser jag. För även där har du fel.
Hur har jag fel? Du säger att det är ett forum där alla med utekatter ska känna sig välkomna? Hur är det det om man inte är välkommen att ställa en enkel fråga? Den enkla frågan har ju nu blivit en helt annan diskussion då du inte ville hålla dig till frågan men det är ju en annan historia.
För att om inte alla BYB är papperfobiker så kan man dra slutsatsen att de inte kommer att påverkas negativt utan fortsätta med sin avel.
Vissa kommer sluta, inte alla. Och oavsett så är det väl positivt? Att det säljs reggade katter istället för oreggade? Idioter kommer alltid finnas.
Att ha panik är ett psykiskt lidande, att vara nedstämd osv. Lärde ni inte er det på gymnasiet?
Återigen. Att de får panik vid ett infångade och kanske i en veckas tid är väl ingenting jämfört med en livstid kämpade och lidande? När de i slutändan får ett tryggt hem? Oavsett om det är som sällskapskatter eller i en kattkoloni?
Det skrev du ju själv att du gjorde, eller är det att du inte kan syfta korrekt i text?
Alltså va? Jag har ärligt talat ingen aning om vad du pratar om. Ska du svara på ett stycke får du utveckla lite mer än sådär. För nu blir jag bara förvirrad :P
Eller så kan man ju välja att inte ha katt alls om man bor i lägenhet som exempel.
Det kan man absolut välja. Om man nu tycker att det är fel. Men nu var det ju inte riktigt lägenheten vi pratade om utan varför man släpper ut en katt i en farlig miljö.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#44 Dåligt minne?
http://katter.ifokus.se/discussions/53d6693d8e0e7436970003c4-blir-sa-ledsen
Då kanske du ska hälsa på min? :) Inte ett rinnande öga, inte ett snörvel. Jättebra päls och är helt jäkla galen!
Nu är det ju inte bara det som syns på utsidan som jag avser, det som inte syns är det som oroar mig mer.
Det kan man absolut välja. Om man nu tycker att det är fel. Men nu var det ju inte riktigt lägenheten vi pratade om utan varför man släpper ut en katt i en farlig miljö.
Nu är ju inte arttypiska liv en fråga om tyckande, utan fakta.
Vissa kommer sluta, inte alla. Och oavsett så är det väl positivt? Att det säljs reggade katter istället för oreggade? Idioter kommer alltid finnas.
Det kommer att öka när det finns pengar att tjäna.
Är man inte villig att betala vid inköp är man nog inte villig att betala alls.
Nu gör du antaganden du inte har något stöd för.
Nu har ju inte celler i sig så mycket med djurvård att göra, så länge man har en grundläggande anatomi och hur matspjälkningen fungerar hos de olika arterna. Jag har samma kunskaper och behörigheter som de som läst på universitet. Förstår heller inte hur detta har med utekatter på farliga platser att göra?
Det var du som försökte använda din utbildning som argument om du inte minns det och jo, skillnaden är gigantisk. En universitetsprofessor har en avsevärt högre utbildning än en gymnasielärare.
Förebyggande sjukvård? Bland det viktigaste som vår tid har?
Titta nu på vad du skrev: Vilket också är krav inom Sverak och hur kan man mäta hälsa utan hälsotester och vaccinationer?
Är det möjligtvis så att du behöver jobba på att lära dig att syfta rätt? sedan är faktiskt inte vaccinationer rätt evolutionärt sett, vill man avla fram friska djur så ska man istället avla på djur som inte blev sjuka/överlevde. Ett exempel är att man istället för att hälla på djur fästingmedel istället skulle välja avelsdjur som haft borrelia men symptomfritt.
Återigen. Att de får panik vid ett infångade och kanske i en veckas tid är väl ingenting jämfört med en livstid kämpade och lidande? När de i slutändan får ett tryggt hem? Oavsett om det är som sällskapskatter eller i en kattkoloni?
Så då är det okej att slå djur till lydnad, för sedan är man nöjd med dom och allt är bra? Gissar på att du kommer säga nej, så då undrar jag varför det är okej att "slå" på deras själ istället?
Det här får du faktiskt förklara för nu har jag ingen aning var du pratar om.
För att du konstant tillskriver folk egenskaper baserat på fördomar. Som "köper man katten billigt kommer man inte bekosta en veterinär".
Jag hade inte uppskattat om någon skrev mitt namn öppet på internet. Det finns en hel del sjuka människor här ute som gömmer sig bakom skärmar. Så jag förstår faktiskt inte det svåra med att pma om du verkligen vill ha namn?
Varför skickade du då inte ett pm med informationen? Har man en registrerad uppfödning med en hemsida, så har man okejat att folk länkar till den.
_Dåligt minne?
_Haha, den tråden handlar om en person som jag träffade IRL och hade en minst sagt intressant diskussion med. Har bättre saker för mig än att skapa inlägg om andra medlemmar.
Nu är det ju inte bara det som syns på utsidan som jag avser, det som inte syns är det som oroar mig mer.
Hälsotestade föräldrar utan några som helst fel. Så hon har väldigt bra förutsättningar jämfört med katter där man inte har någon koll..
Nu är ju inte arttypiska liv en fråga om tyckande, utan fakta.
Fast du måste förstå att bara för att du tycker en sak så betyder inte det att det är rätt? Det finns flera rätt här i världen. Det är därför man ska diskutera. Vissa saker är fruktansvärda men många saker handlar om åsikter och upplevelser. Så nej, en åsikt är inte fakta.
Det kommer att öka när det finns pengar att tjäna.
Fast det är ju inte katterna som kostar mer utan alt du gör för dem. Tror ingen är så dum att de betalar flera tusen för en katt som inte fått någonting. Det ska inte finnas pengar att tjäna.
Det var du som försökte använda din utbildning som argument om du inte minns det och jo, skillnaden är gigantisk. En universitetsprofessor har en avsevärt högre utbildning än en gymnasielärare.
Nej du frågade vart jag fått mina kunskaper om etologi ifrån.
Är det möjligtvis så att du behöver jobba på att lära dig att syfta rätt? sedan är faktiskt inte vaccinationer rätt evolutionärt sett, vill man avla fram friska djur så ska man istället avla på djur som inte blev sjuka/överlevde. Ett exempel är att man istället för att hälla på djur fästingmedel istället skulle välja avelsdjur som haft borrelia men symptomfritt.
Absolut! Och detta kommer man framtill genom tester. Samma sak med genetiska fel, dessa ser man inte från utsidan. Och nu är det så att sjukdomar alltid kommer finnas. Så fort vi uppnår immunitet utvecklas bakterier och virus. Därför är vaccin väldigt viktigt. Finns ju en anledning till att vi vaccineras genom stora delar av våra liv.
Så då är det okej att slå djur till lydnad, för sedan är man nöjd med dom och allt är bra? Gissar på att du kommer säga nej, så då undrar jag varför det är okej att "slå" på deras själ istället?
Har du varit med i arbetet där ett skyggt djur vänder om helt och älskar människor? Kommer aldrig hålla med dig om att det på något sätt är grymt att ta ett djur från en dålig miljö och ge den ett bättre liv. Som jag också skrivit så blir inte förvildade katter kelgrisar utan får fortsätta leva fria. Tex. TNR
För att du konstant tillskriver folk egenskaper baserat på fördomar. Som "köper man katten billigt kommer man inte bekosta en veterinär".
Aldrig skrivit att alla gör så. Men vet av egna erfarenheter att det finns folk som hellre köper en ny katt än spenderar pengar på dem de har. Tycker mest jag svarar på dina påståenden ärligt talat. Eftersom allting inte handlar det minsta om min ursprungsfråga.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
_
Haha, den tråden handlar om en person som jag träffade IRL och hade en minst sagt intressant diskussion med. Har bättre saker för mig än att skapa inlägg om andra medlemmar. _
Säkert, speciellt som du skapade tråden minuterna efter att du skrivit samma sak i denna tråd.
Hälsotestade föräldrar utan några som helst fel. Så hon har väldigt bra förutsättningar jämfört med katter där man inte har någon koll..
Och man kan inte testa för allt, för i så fall skulle katterna kosta 6-siffrigt.
Fast du måste förstå att bara för att du tycker en sak så betyder inte det att det är rätt? Det finns flera rätt här i världen. Det är därför man ska diskutera. Vissa saker är fruktansvärda men många saker handlar om åsikter och upplevelser. Så nej, en åsikt är inte fakta.
Nu baserar jag ju mitt "tyckande" på forskning, så ja jag är fullt medveten om att jag inte är ensam om åsikten.
Fast det är ju inte katterna som kostar mer utan alt du gör för dem. Tror ingen är så dum att de betalar flera tusen för en katt som inte fått någonting. Det ska inte finnas pengar att tjäna.
Men snälla rara du, tror du att BYB kommer att börja att hälsotesta osv? Eller kommer dom ta samma pris som dom som gjort det och då få en större summa i sin ficka? Och folk är ju villiga att betala multum för skräp, se bara på alla som köper sönderavlade katter.
Nej du frågade vart jag fått mina kunskaper om etologi ifrån.
Ja, och du skrev då om dina studier, jag frågade dig inte om det.
Absolut! Och detta kommer man framtill genom tester. Samma sak med genetiska fel, dessa ser man inte från utsidan. Och nu är det så att sjukdomar alltid kommer finnas. Så fort vi uppnår immunitet utvecklas bakterier och virus. Därför är vaccin väldigt viktigt. Finns ju en anledning till att vi vaccineras genom stora delar av våra liv.
Riktigt så funkar det inte. Som vi lever nu så är det inte "survival of the fittest" som driver evolutionen, utan "den som har råd med vaccin". Just nu avlar vi fram en stam med individer med kasst immunförsvar. Och bakterier samt virus väntar inte på att förändras tills dess att vi är immuna.
Har du varit med i arbetet där ett skyggt djur vänder om helt och älskar människor? Kommer aldrig hålla med dig om att det på något sätt är grymt att ta ett djur från en dålig miljö och ge den ett bättre liv. Som jag också skrivit så blir inte förvildade katter kelgrisar utan får fortsätta leva fria. Tex. TNR
Jag anser inte att vi har rätten att misshandla djur psykiskt, det får stå för dig om du tycker det.
Säkert, speciellt som du skapade tråden minuterna efter att du skrivit samma sak i denna tråd.
Morgon och kväll ser inte jag som några minuter utan en hel dag. Kommer ärligt talat inte diskutera detta. Vill du tro att min liv kretsar runt dig så varsågod. Men jag har faktiskt ett liv utanför min dator där jag träffar riktiga människor och de påverkar mycket mer än någon på ett forum.
Och man kan inte testa för allt, för i så fall skulle katterna kosta 6-siffrigt.
Nej men man måste väl börja någonstans? 2 eller 3 hälsotester är väl bättre än inga?
Nu baserar jag ju mitt "tyckande" på forskning, så ja jag är fullt medveten om att jag inte är ensam om åsikten.
Jag baserar också mitt "tyckande" på forskning och egna erfarenheter, och vet även jag att väldigt många delar mina åsikter. Sen vet jag också att långt ifrån alla forskare är överens och så även alla människor i världen. Därav forum där man kan diskutera och dela dessa åsikter.
Men snälla rara du, tror du att BYB kommer att börja att hälsotesta osv? Eller kommer dom ta samma pris som dom som gjort det och då få en större summa i sin ficka? Och folk är ju villiga att betala multum för skräp, se bara på alla som köper sönderavlade katter.
Fast om du får välja på en katt där ingenting gjorts för 5000 eller en katt där allting gjorts för 5000 vilken uppfödare stödjer du? Man måste ju sprida informationen till köparna. BYB tar redan galna priser för sina katter.
Riktigt så funkar det inte. Som vi lever nu så är det inte "survival of the fittest" som driver evolutionen, utan "den som har råd med vaccin". Just nu avlar vi fram en stam med individer med kasst immunförsvar. Och bakterier samt virus väntar inte på att förändras tills dess att vi är immuna.
Har du tagit något vaccin? Förmodligen. Och alla människor har råd med vaccin, det kostar ca 200-400 och har man inte råd med det bör man inte ha katt.
Och hur mäter du annars hälsa om inte genom tester? För att obducera djuret när det dött funkar ju inte. Vill man se att djuret har friska höfter ja då får man röntga. Vill man se om mamma och pappa katt inte krockar i blodgrupp - ja då får man testa. Vill man se om djuret är immun mot borrelia - ja återigen får man testa.
Jag anser inte att vi har rätten att misshandla djur psykiskt, det får stå för dig om du tycker det.
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2077208-polisen-brottades-med-baver Det hade alltså vart bättre att skjuta den på plats?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Nej men man måste väl börja någonstans? 2 eller 3 hälsotester är väl bättre än inga?
Eller så slutar man att avla enligt en ideologi och använder sig av vetenskapligt belagda metoder istället.
Jag baserar också mitt "tyckande" på forskning och egna erfarenheter, och vet även jag att väldigt många delar mina åsikter. Sen vet jag också att långt ifrån alla forskare är överens och så även alla människor i världen. Därav forum där man kan diskutera och dela dessa åsikter.
Jaså? Vilken då?
Fast om du får välja på en katt där ingenting gjorts för 5000 eller en katt där allting gjorts för 5000 vilken uppfödare stödjer du? Man måste ju sprida informationen till köparna. BYB tar redan galna priser för sina katter.
Och då vill du höja dessa priser ännu mer? Smart!
Har du tagit något vaccin? Förmodligen. Och alla människor har råd med vaccin, det kostar ca 200-400 och har man inte råd med det bör man inte ha katt.
I vilken värld lever du där alla har råd med vaccin? Här i trygga Sverige? Dags att vända blicken utanför landsgränsen?
Och hur mäter du annars hälsa om inte genom tester?
Det var du som skrev att man mätte hälsa genom vaccinationer, jag undrar fortfarande hur.
För att obducera djuret när det dött funkar ju inte.
Varför fungerar inte det?
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2077208-polisen-brottades-med-baver Det hade alltså vart bättre att skjuta den på plats?
Han tog med sig bävern hem och kallade den för blyg?
Eller så slutar man att avla enligt en ideologi och använder sig av vetenskapligt belagda metoder istället.
Och hur mäter men det vetenskapligt om man inte testar?
Jaså? Vilken då?
Jag hittar den tyvärr inte nu, och hinner heller inte leta. Men har man koll på katters naturliga behov så förstår man hur lätt det är att lösa inomhus.
Behovet att gräva ner sin avföring - kattlåda med riktigt med sand.
Behöver att klättra och klösa - Flera olika höjder och takhöga klösträd i olika former.
Behovet att jaga - Leksaker och en aktiv matte/husse. Även diverse insekter som tar sig in.
Behovet att upptäcka - Det är ofta lätt att variera miljön inomhus, även fönster/balkongen, rasthagar, koppelpromenader osv.
Sen också såklart förmågan att läsa av ett djur. Då ser man nog själv om den trivs med sin miljö eller inte.
Har du några forskningar om motsatsen jag kan läsa? :)
Och då vill du höja dessa priser ännu mer? Smart!
När har jag sagt det? Du får på riktigt sluta läsa vad du vill och läsa det jag skriver. Jag vill att det ska kosta mer, för alla. Det ska inte finans några pengar att tjäna. Kostar det att föda upp och man tar det priset för katten så har köparen betalat för en bra uppfödd katt och uppfödaren har fått igen lite av utgifterna men den har inte gått med plus.
I vilken värld lever du där alla har råd med vaccin? Här i trygga Sverige? Dags att vända blicken utanför landsgränsen?
Och exakt varför ska jag göra det när vi bor i Sverige och pratar om svenska djur?
Det var du som skrev att man mätte hälsa genom vaccinationer, jag undrar fortfarande hur.
Aldrig skrivit. Man mäter hälsa genom hälsotester. Vaccin är en förebyggande sjukvård som är otroligt viktig.
Varför fungerar inte det?
För att den då redan är död? Då spelar det väl ingen roll om det var frisk eller inte när den fick barn? Man kan inte direkt spola tillbaka tiden.
Han tog med sig bävern hem och kallade den för blyg?
TNR för förvildade katter.
De som är skrämda men kan bli tama igen kan man hjälpa i ett jourhem.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#50 Och hur mäter men det vetenskapligt om man inte testar?
Du är alltså inte insatt i avel? För det där var inte ett svar på det jag skrev.
Jag hittar den tyvärr inte nu, och hinner heller inte leta. Men har man koll på katters naturliga behov så förstår man hur lätt det är att lösa inomhus.
Det är synd att ni aldrig hittar den där forskningen.
Behovet att gräva ner sin avföring - kattlåda med riktigt med sand. Behöver att klättra och klösa - Flera olika höjder och takhöga klösträd i olika former. Behovet att jaga - Leksaker och en aktiv matte/husse. Även diverse insekter som tar sig in. Behovet att upptäcka - Det är ofta lätt att variera miljön inomhus, även fönster/balkongen, rasthagar, koppelpromenader osv.
Du tror på allvar att det går att ersätta utevistelse? Då kan vi ju lägga ner ekologisk djurproduktion så fort du hittar den där forskningen (om du inte vet det så har djur i ekologisk produktion i högre grad rätten till att vistas ute, då man vet att de mår bättre av det).
Sen också såklart förmågan att läsa av ett djur. Då ser man nog själv om den trivs med sin miljö eller inte. Har du några forskningar om motsatsen jag kan läsa? :)
Har du en adekvat utbildning i att kunna läsa av katter korrekt?
När har jag sagt det?
Ett antal gånger i denna tråd.
Du får på riktigt sluta läsa vad du vill och läsa det jag skriver.
Det är just det jag gör.
Jag vill att det ska kosta mer, för alla. Det ska inte finans några pengar att tjäna. Kostar det att föda upp och man tar det priset för katten så har köparen betalat för en bra uppfödd katt och uppfödaren har fått igen lite av utgifterna men den har inte gått med plus.
Du vill det när det kommer medföra en ökad avel för pengar? Trevligt.
Och exakt varför ska jag göra det när vi bor i Sverige och pratar om svenska djur?
För att sjukdomar inte är begränsade av våra riksgränser efter att vi gick med i EU. Tog ni inte upp den problematiken i skolan?
Aldrig skrivit. Man mäter hälsa genom hälsotester. Vaccin är en förebyggande sjukvård som är otroligt viktig.
Ska jag verkligen behöva citera dig igen?
För att den då redan är död? Då spelar det väl ingen roll om det var frisk eller inte när den fick barn? Man kan inte direkt spola tillbaka tiden.
Hehe, nu är det ju så att det ur avelssynpunkt samt smittskyddssynpunkt är väldigt intressant med en obduktion. Katten kan ha syskon som fick avkomma, eller har fått avkomma själv. När du köpte dina raskatter, satte du dig inte och tittade igenom hälsan på kattungens släktingar?
TNR för förvildade katter. De som är skrämda men kan bli tama igen kan man hjälpa i ett jourhem.
Och jag tycker fortfarande inte att det är rätt att ta ett vilt djur ur sin miljö för att man själv vill polera glorian.
Du är alltså inte insatt i avel? För det där var inte ett svar på det jag skrev.
Det var det visst? Man ska avla enligt vetenskapliga lagda metoder? Antagligen efter hälsa? Då behöver man ju veta att sina avelsdjur är friska också.
Du tror på allvar att det går att ersätta utevistelse? Då kan vi ju lägga ner ekologisk djurproduktion så fort du hittar den där forskningen (om du inte vet det så har djur i ekologisk produktion i högre grad rätten till att vistas ute, då man vet att de mår bättre av det).
Nej, men en utevistelse behöver inte ske på fri tass. Inte direkt så att djuren i den ekologiska produktionen springer fritt?
Men du kanske tycker att alla djur ska gå lösa? Vi släpper fritt alla katter, hundar, hästar, kossor, grisar, kaniner, hamstrar, gerbiler, ormar och vandrande pinnar och ser vem som klarar sig längst?
Jag ville se din forskning också.
Har du en adekvat utbildning i att kunna läsa av katter korrekt?
Ja
Ett antal gånger i denna tråd.
Förtal. Aldrig sagt och kommer aldrig ha sagt. Det är enbart du som skrivit att jag tycker det. Ingen annan. Så varsegod och läs tråden och sluta använda dig av brott.
Det är just det jag gör.
Uppenbarligen inte. Eftersom jag förklarar om och om igen och du ändå ställer samma påståenden som inte stämmer.
Du vill det när det kommer medföra en ökad avel för pengar? Trevligt.
På riktigt?? Igen? Är det svårt att läsa vad jag skriver? Kostar det 3000 att föda upp katten och du får 3000 betalt, exakt vart har du gått i vinst?? Kan du förklara det för mig?
Om köpare endast köper djur efter hälsotestade föräldrar, som är vaccinerade x2, avmaskade och vet. besiktade. Huskatt som raskatt. Då finns det ingen marknad för BYB eller "hoppsan-kullar". Ingen går med vinst.
För att sjukdomar inte är begränsade av våra riksgränser efter att vi gick med i EU. Tog ni inte upp den problematiken i skolan?
Jo, men exakt vad har den här frågan med utekatter på farligt platser att göra? Mer än att det är otroligt viktigt att vaccinera våra katter mot dessa sjukdomar så att de inte sprids vidare?
Ska jag verkligen behöva citera dig igen?
Ska jag (som med allt annat) verkligen behöva förklara igen? Du är fantastisk på att inte ta in texter måste säga. Hälsotester mäter man hälsa. Vaccin är en viktig förebyggande åtgärd. Jag tycker att det går hand i hand eftersom de tillsammans jobbar mot en bättre sjukdom med starkare resistens mot sjukdomar.
Hehe, nu är det ju så att det ur avelssynpunkt samt smittskyddssynpunkt är väldigt intressant med en obduktion. Katten kan ha syskon som fick avkomma, eller har fått avkomma själv. När du köpte dina raskatter, satte du dig inte och tittade igenom hälsan på kattungens släktingar?
Absolut. Har själv skickat min katt på obduktion (det var FIP). Men, jag tycker inte det är en hållbar metod. Jättebra komplement absolut men det funkar inte i längden. När man obducerar denna katt har den redan hunnit fått både barn och barnbarn. Defekten har redan först vidare.
Jo det gjorde jag. Med ett kontrollerat avelsarbete kommer aldrig defekta och sjuka djur ens komma så långt att de får någon avkomma. Eftersom man testar dem innan de avlas på.
Och jag tycker fortfarande inte att det är rätt att ta ett vilt djur ur sin miljö för att man själv vill polera glorian.
Fast vi har inga vilda katter i Sverige utan förvildade tamkatter, och då antar jag alltså att du inte är insatt i TNR?
Och vi säger att din katt rymmer, den råkar komma in i en lastbil och hamnar på andra sidan Sverige. Du vill hellre att den blir skjuten på plats då än att någon fångar in den och ser till att den kommer hem igen?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com