Utekatter iFokus

Utekatter

Etiketthälsa-skador-och-sjukdomar
Läst 1312 ggr
CasaRamon
0

Avmaska katt

Det kom en katt till oss. Skygg, mager och hungrig. Gav den mat och fick sen klappa den. Fick tag på ägaren som satt upp en lapp på anslagstavlan om bortsprungen sen 3 månader. Vi kom överens om att överta katten ifall den stannade kvar. Det har nu gått 2 månader och katten stormtrivs. Är jättekelig och trygg. Den är utekatt och en riktig jägare. Har kommit hem med "presenter" ett par gånger till oss, men äter oftast upp mössen.

På apoteket sa man att man inte skulle avmaska förrän man sett att den har mask.

Gillar inte det eftersom den ofta sover i sängen.

Men nu har jag sett på tv där 2 olika veterinärer säger att man ska avmaska om man vet att katten äter möss. 3-4 ggr på sommaren med uppehåll på vintern. Man ska variera maskmedlet och inte använda samma sort alltid.

Så det kommer jag att göra.

VildaVittra
3

Vi använder för mycket avmaskningsmedel, så om man vill så kan man köpa "Kolla masken" på apoteket istället, då ser man om katten har mask och kan behandla för rätt sort istället för med bredspektrumpreparat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
0

Tycker inte heller att du ska avmaska ifall han inte har mask. Min är utekatt och har inte haft mask de senaste 2 eller 3 somrarna, innan har han avmaskats ungefär 2 ggr varje sommar. Men jag avmaskar bara när han har mask (syns när de kommer ut ur rumpan :P). Tycker inte alls det är äckligt fast han sover i sängen.

tlover
0

Vår katt äter väl 3-4 möss om dagen och vi har inte behövt avmaska henne på några år nu (när jag fick reda på att man inte ska avmaska vår och höst som rekommendationerna var förr).

Vi håller koll på om hon börjar gå ner i vikt istället (han bajsar bara ute så vi har inte så stor koll på det).

#1 Jättebra tips, det ska jag skaffa nästa gång det är dags 👍

l'm back

kattöga
0

Min honkatt får mask ofta för hon äter mycket möss och sork. Det enda medlet jag kan använda för henne är ett Spot on-medel som är receptbelagt (alla andra medel vägrar hon och det är omöjligt att lura eller tvinga henne). Hon får det när jag ser att hon har mask eller flera starka "för-tecken" innan. Det första tecknet är att hon börjar äta som en häst, även fast hon äter mycket egenfångad mat. Sen kommer ofta hosta. Och hon börjar slicka sig på bakkroppen ofta och ibland får ryck och springer iväg (kliar kanske). 

Eftersom hon är utekatt och jag inte ser var hon gör sina behov kan jag inte använda "mask-testet" tyvärr.  Det vore ju det bästa………

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

CasaRamon
0

Vad är "kolla masken" ?

Grace2009
1

http://kollamasken.jetshop.se/kollamasken-smadjur-p-25-c-103.aspx Det är ett kit som du kan kolla vad för mask ditt djur har och om det har mask.

CasaRamon
0

Jag antar att det är avföringsprov man skickar in. Problemet  är att vår katt inte använder sandlåda, utan gör sina behov utomhus.

Vi har skaffat sandlåda och kanske kommer katten använda den när det blir kallare ute. I så fall kommer jag att skaffa "kolla masken"