Utekatter iFokus

Utekatter

Etikettbeteende
Läst 3078 ggr
cattisa
0

Nattätande katt

Min katt äter helst sent på kvällen och på natten. Då äter hon huvuddelen av den mat hon får av oss. Ibland kan hon äta lite grand då och då under dagen  också.

Nu på sommaren är hon ofta ute stora delar av dagen, men tittar in lite då och då - framför allt för att hålla koll tror jag. Ibland för att använda lådan. 😃Men hon har samma matvanor även på vintern när hon inte är ute så länge i taget. När det regnar ligger hon helst inne och sover.

Hon får mestadels gå ut och in som hon vill på dagarna. På nätterna vill jag att hon ska vara inne.

Tidigare katter jag har haft har ätit frukost, en eller flera gånger under dagen, och kvällsmat. Den här katten har helt andra matvanor och tider. Och naturligtvis anpassar vi oss snällt efter hur hon vill ha det.

Är det fler som har natt-ätare hemma? Är det vanligt?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

VildaVittra
2

Mina äter när som på dygnet, men de är tydligen helt svältfödda när jag lagar mat. 😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Wony
0

Våra äter lite nu och då, när de har lust att äta. De har fri tillgång på torrfoder, men då och då kommer de och påpekar att de kräver att vi fyller på skålen med blötmat…😂

cattisa
0

#1 Vilda Vittra 😂

#2 Wony. Precis så har mina tidigare katter gjort! Men inte den här lilla prinsessan inte. Jag har i och för sig ändrat matserveringen lite när jag fick hem henne. Numera har jag tagit bort torrfodret och ger henne bara lite ibland på kvällarna som godis. Men nattätandet borde ju inte bero på det. Hon är nog sådan helt enkelt tror jag! Det är ju inget problem, bara sättet hon är på.  Och det ska alla veta att katter är starka personligheter! 😃

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Wony
1

#3 Ja, de är ju individer, och om vissa föredrar att äta på natten så är det väl så det ska vara. 😉

Kanske tycker hon att det är lugnare på natten än på dagen?

[Spaceships]
0

Ja, de har verkligen sina egna personligheter.

Mina äter nog mestadels på kvällen och natten med. Fast de är helst ute dagtid, i och för sig. Kan hända de kommer in och äter lite, sedan vilar.  Kvällstid och speciellt nattetid får de lov att vara inne, men det går på vana. Då äter de ordentligt, lägger sig och sedan går upp på natten och äter då och då.

Dock är min katthona så att hon vill äta i lugn och ro, så hon brukar få göra det först. Hankatten kan nämligen äta själv, så när honkatten ska äta så ska han ändå komma springandes direkt och äta igen - det vore synd att missa något!

kattöga
0

Min hona äter mest på nätter och tidig gryning. Hon äter både hemma och det hon fångar ute (ibland kommer hon hem med en liten present också).
Nykomlingen, hanen, tycks än så länge helst äta på dagtid.

Men är det inte mest naturligt också att dom äter på kvällar/nätter/gryning? Eftersom katter i huvudsak är ett "nattdjur"? Honan är ute så mycket hon kan på dagarna också, men då ligger hon och slöar och sover mest hela tiden.

Mina förra katter åt också helst på nätterna.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Magi-cat
2

Mina katter har fri tillgång till torrmat. Mest äter de nog på morgonen (då det blir lite mjukmat). När husse kommer hem på kvällen är det ett väldigt hallå när de spelar upp hela registret av "stackars liten utsvulten katt har inte sett skymten av mat på hela dagen" och får då påfyllning.😃

Och så nattamålet då…tyvärr måste kisse först högljutt tala om att han behagar inta nattmat, innan han går in i köket och äter.🐱

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Spaceships]
2

7# Haha! Men vilken tur att kissen berättar för dig när det är dags att äta lite på natten! ;)

Magi-cat
2

#8 Ja, eller hur! 😃Helst vill han väl att jag ska göra honom sällskap, men där går gränsen…😴

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Grace2009
2

#7 Din talar bara om att han ska äta nattmat? Min ska minsann väcka mig och ta med mig ända till skålen så att jag ser hur fint han äter :P