Utekatter iFokus

Utekatter

Etiketthälsa-skador-och-sjukdomar
Läst 1647 ggr
theraphosa
0

Elaka människor ute...

Hej! min jobbiga ungkatt har precis blivit utekatt. Han vart en så mycket mer trevlig, mysig och glad katt efter det.  Det bästa beslutet vi tagit! och han älskar att vara ute. (Han är självklart chippas och har halsband). 

Men nu till min stora skräck, att någon ska vara dum på honom. Man läser ju titt som tätt om folk som misshandlat/torterat/sparkat/eldat osv på katter. Men hur vanligt är de, har de hänt din katt eller någon du känners katt? 

Jag bor ju inte direkt på landet utan i en förort ganska nära till Stockholms innerstad. Så de är ganska mycket folk som hänger runt här och min katt är en snäll katt som kan hälsa på folk har jag sätt genom fönstret, och tyvärr så vill han busa/äta upp förbipasserande hundar… Så jag är rädd att folk ska vara elaka mot honom då han tar kontakt med människor.

Fialialej
1

Jag tror att det är ganska ovanligt ändå att folk ger sig på djur. Att katter blir påkörda av bilar eller av misstag blir inlåsta någonstans tror jag är betydligt vanligare.

"På natten är alla katter svarta"

[Nelley]
0

När det var massa katter här så var det ju ofta massa barn som jagade dem och försökte klappa/lyfta upp. Men katterna var ju 10 grr snabbare och kom undan såklart även fast det innebar ökad stress för dem. Jag tror inte du behöver vara orolig, sedan beror det ju på var du bor också. Alltså en katt i stan löper ju större risk än en på landsbygden. ;)

vallhund
4

Problem kan uppstå om den är fertil, eftersom där finns många katter där enligt dig.

Jag anser inte att man skall bidra till kolonier av förvildade katter, som matas av gamla tanter o skjuts när de blir en sanitär olägenhet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Jonniis
0

Det har aldrig hänt något med våran katt förutom en och annan kattfajt. .. Min mamma känner en tant som har en katt som kom hem med avklippta öron, usch

theraphosa
1

#3 jag hänger inte riktigt med. De finns typ en-två andra katter i mitt område men inte exakt där mig katt är. Min hankatt är självklart kastrerad, man är ju dum om man släpper ut en fertil katt.

Till er andra, skönt att höra! =D Där lättade ganska mycket för mig, bilar och så har vi tyvärr nära samt tvärbanan och pendeln men han tycker allt sånt är så läskigt så han går inte ditåt än iaf hoppas de förblir så.

Fridaaaa
0

Inte hänt några av våra katter, vad vi vet. Men våra katter håller sig runtom här och nästan alla har katter här & är inga djurplågare heller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

axa
0

Mina kusiners katt bara försvann helt plötsligt. Inte ett enda spår av den katten. Hon var bara två år kanske. De tror att någon tog henne för hon var en renrasig Perser tror jag (dyrare raskatt iaf) och stam hade hon också. Annars har inga utav deras många katter blivit stulna, misshandlade eller så. Dock har några blivit påkörd utav bil och tåg.

Fridaaaa
1

#7 Dock får de ju inget för katten om de säljer den eftersom de inte har stamtavlan samt att den är chippad/märkt så går lätt att se hos polisen.

axa
0

#8 Har du rätt i, men de är vad dom tror. Själv vet jag inte vad jag ska tro, katten var väldigt osäker, men hade hemmet som största trygghet och höll sig oftast på tomten. Dom ropade efter henne i veckor varje dag i långa rundor och så men det fanns inget spår av henne. Nu har de blandraskatter och en Norsk skogskatt.

Fridaaaa
0

#9 (norsk skogkatt)
Ja vad som helst kan ju ha hänt, är hemskt oavsett. Hade en hankatt som med bara försvann, han höll sig med runt om men hittade honom aldrig igen 😕

axa
0

#10 Jo, hemskt är det. Speciellt när man inte vet någonting om hur den har det eller vad som hänt den. Då kan man bara hoppas 😕

Fridaaaa
0

#11 Precis 😕