När lämpligt att släppa ut?
Hallå!
Har en kattunge på snart 4 månader som såsmåningom ska bli en utekatt. Varit ute med henne i koppel i trädgården så hon ska känna igen hemmet om ifall att hon skulle slinka ut nån dag…
Bör jag ha henne inne fram tills första löpet, kastrera, låta läka och sedan öppna kattluckan?
Och när dagen är kommen att få gå som hon vill, är det bara att visa luckan och hoppas på att hon vill tillbaka när hon strosat runt ute?
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Kastrering, id-märkning och vaccinering först. Hade väntat minst 2-3 veckor efter kastrering så allting läkt som det ska. Registrering i sverak/djur-id också såklart 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Självklart! bara kastrering som inte är gjord än, fick rådet av veterinären att kastrera direkt efter första löp. Är det en allmän rek eller? (Givetvis kastrerad innan frigående men generellt?)
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
#2 Man kan kastrera innan honan löper första gången också. Många som gör det.
Vad är oddsen att katten förvirrar bort sig eller inte vill hem när man släpper ut första tiden? Är orolig :( Hon vill helst in när jag är ute i selen så de känns lite tryggt men ja…
#4 Jag har nyligen släppt ut en omplaceringskatt, bott hos oss ca 3 månader, gick i sele första dagarna, sedan gick hon lös med mig och nu går hon ut själv. Jamar utanför dörren när hon vill in. Släppt ut flertalet katter och har gått jättebra. Tar man det lugnt och katten trivs mm så är risken väldigt små skulle jag säga att de villar bort sig. Katter brukar ha bra lokalsinne
AA de vet oftast vad de sysslar med. Är van vid hund som känns mycket tryggare att låta gå fritt då jag bara kan kalla på henne men katten är så självständig.
Jäkla omställning att släppa kontrollen :P
Tack för dina svar! Penny hälsar och tackar med ;)
#6 Jag är nojjig kan jag säga när det kommer till Freya nu xD Mer nojjig än vad jag varit med de andra två hehe.
Penny är min första katt, övningskisse :P Visste inte att de var sååå fyllda av energi och hopp och spring i benen! Blir nog otroligt mer stimulerande ute, tills dess klättras det i klösställningen och jag viftar med pinnar med roliga djur på … Fullt ös, jobbigare än valp nästan
Jag säger som det sagts tidigare i tråden. Finns ingen anledning att vänta på ett löp innan kastrering, bäst att få det gjort så fort som möjligt. Kolla runt lite med veterinärerna i din närhet, det kan skilja när de tycker det är ok att kastrera. Idag har rekommendationen att vänta till 6 månader tagits bort även om många veterinärer fortfarande går på det.
Jag har alltid gjort så när det är dags att släppa(självklart är de då kastrerade, vaccinerade och märkta) ut kissen antingen det varit en unge eller vuxen katt att när de bott in sig och trivs i hemmet och med mig så har jag öppnat dörren och låtit den stå öppen så att de lätt kan komma springade in igen när de vill. När de gjort det ett par gånger har jag stängt dörren och de har fått säga till när de vill in eller visat de kattluckan nu när jag har det.
Jag tror att det viktigaste är att låta katten utforska i sin egen takt, de brukar inte gå långt i början så de har bra koll på vart de är och vart hemma är.
Medarbetare på Utekatter iFokus
Ah så de är så alltså. Vill inte riskera kattungar (trots att det är otroooligt lockande) ifall hon rymmer under löpet kanske…
Ska till veterinären på måndag för andra vaccinationen så ska prata med henne/honom då.
Tack för ditt utförliga svar! :D

Vi har en unge på 6 månader här hemma och jag tänker hålla honom inne till mars/april iaf när vädret börjar bli bättre. Vill inte behöva springa runt ute i mörkret om katten mot förmodan inte skulle vilja komma in osv. Sen tycker jag att han är lite liten ännu. Vi gjorde likadant med våra andra katter, kastrerade dem i februari någon gång och så fort vädret tillät så fick de börja gå ut. Så vi kommer göra samma denna gången.