Utekatter iFokus

Utekatter

Etikettträning
Läst 1165 ggr
uz00x
0

Mindre nervös vid utevistelse?

Nu har andra kattungen börjat få gå ut (av 3 alla olika åldrar) men han har lite problem med detta, han kom ut en gång av misstag då innan han var kastrerad och då kom han rätt långt, fastade dock bakom ett staket så vi fick tag på honom, och staketet var ju knappt en meter och man kunde allt gå under, så lite lustigt var det xd Men det tänkte vi inte så mycket på, det var ju första gången ute! 

Nu när han blivit kastrerat har han börjat få komma ut under dagarna, men vi har ett litet problem…Så fort man stänger dörren bakom honom så börar han jama efter hjälp, han har fått vara ute i sele förut och även då varit rätt nervös, vi kan ju inte heller lämna dörren öppen då vi har en liten tjej som gärna vill följa med "storebror" ut. Så hur kan vi få honom mer okej med att vara ute, han har ju extremt mycket energi och hade varit bra om han, precis som hans 3 äldre "syskon" fick komma ut och ta slut på den, men han vågar ju värkligen inte… Han har som mest, när hans "storasyster" kommit med ut (brukar släppa ut dem samtidigt) kommit så längt som baksidan/gaveln på vårat hus, men så fort dörren kom upp kom han i torpedofart inrusandes. 

Tänker om ni har några ider hur man får honom mer säker i att vara ute?

VildaVittra
0

Jag lämnar dörren på glänt när de små är ute, ett alternativ är att installera en kattlucka.

Kissar gillar inte stängda dörrar och vill alltid vara på andra sidan dörren.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

uz00x
0

Vi kan tyvärr inte skaffa kattlucka eller ha dörren på glänta då vi har en mindre kattunge som absolut inte får komma ut :( Det är väl om man låser in henne någonstans först?

VildaVittra
0

Kan du vara med honom ute då? Om inte skulle jag stänga in lillflickan den stunden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

uz00x
0

Jo det är ju en tanke :D att man helt enkelt går ut med honom :D Det skall jag testa, hjälper inte det så testar jag att låsa in lillen (som troligen tyvärr alltid kommer vara innekatt) och ar dörren öppen åt honom :)

kattöga
2

#2 Det finns kattluckor som läser av kattens chipmärkning och då kan man själv ställa in luckan så att den öppnas för vissa katter men inte för andra. 

Här är en variant och här en lite mer avancerad variant.

Vi har den avancerade varianten, som vi köpte när vi fick hem vår omplacering (han skulle inte få gå ut fritt i början).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow!