Utekatter iFokus

Utekatter

Etikettallmänt
Läst 813 ggr
[Sabina]
0

Inne- eller utekatt

Vissa katter passar inte att vara innekatter andra inte när de är utekatter.
Här är en lättläst artikel som handlar lite om det, samt en kort beskrivning på de vanligaste kattraserna.
Själv har jag huskatter Lipar

http://www.hemmetsjournal.se/katt/Artiklar/Reportage/Inne--eller-utekatt--lat-kattens-personlighet-avgora/

Fridaaaa
1

Stör mig på att de skrivit norsk skogskatt xD

Jag har med huskatter 🙂 Anser att man inte kan gå på raser överlag vad som passar inne eller ute, utan på individerna men det är jag det

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaLj
2

Jag kan hålla med om att vissa katter inte passar som innekatter, har själv en sådan, men vad jag tycker att artikeln helt missar är att ta hänsyn till var man bor och hur utemiljön ser ut. 

Bor man i tätbebyggda områden, kanske till och med i lägenhet, så bör man inte ha katten ute. Likaså om man bor nära större vägar eller liknande. Då spelar det ingen roll vilken personlighet katten har, man släpper inte ut den på fri fot. Antingen får man lösa det genom att bygga kattgård, ta selpromenader eller försöka hitta ett nytt hem åt katten där den har bättre förutsättningar för att kunna vara utekatt.

[Sabina]
1

#2 Ja, det håller jag med om, omgivningen är det viktigaste här. Både boendet och trafiken. Jag förstår inte riktigt de som bor i lägenhet, kanske flera våningar upp och har utekatt. Hur löser de det att katten vill komma in och så?
Angående trafiken, är det precis som med barn, tänker jag; man skulle ju inte släppa ut ett barn hur som helst, och katter har ju lika mycket trafikvett som ett barn.

zakkris
0

Min katt var född och uppvuxen inne, blev sen utsläppt som utekatt, trivdes inte alls med det, utan han ville hellre vara inne. Och vi letade innekatt så nu är han innekatt igen och det går jätte bra :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln