Utekatter iFokus

Utekatter

Etikettallmänt
Läst 783 ggr
MaxFlickan
1

Först gången ute

Hur gammal var er kattunge när ni tog ut honom första gången?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

VildaVittra
0

Mina får gå ut från första början, då utökar dom distansen till den öppna dörren i lugn och ro, första dagarna har de ena tassen kvar inne.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MaxFlickan
0

Ok. Tänkte börja att ta ut honom i sele  i åtminstone 1 vecka först.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

hannaj98
3

Köpte 2 katter samtidigt. Tog ut mina första gången när de var 3 månader men då bara på tomten och i sele. När de var drygt 6 månader släppte jag ut dem en åt gången och gick med dem några gånger men utan sele. Sen släppte jag långsamt kontrollen och lät de gå som de ville. Det  viktigaste tycker jag är att man långsamt vänjer de vid att vara ute och att de är märkta och kastrerade innan man släpper ut  dem själva. Mina katter är nu 14 år och har klarat sig jätte bra utomhus.

MaxFlickan
2

Tack för infon! Så klart kastrerar jag katten innan jag släpper ut honom själv.

Glansia
0

Köpte två katterungar och efter att de lärt sig var maten fanns i garaget så fick de gå lösa direkt på dagarna, på natten fick de vara i garaget första ca 3 mån. Sen fick de gå hur de ville dygnet runt. De gick inte från gården första halvåret, sedan har de utökat sitt område och nu kan de vara borta ett dygn då och då. När jag var barn och skaffade kattunge fick den vara inomhus i några dagar och sedan släpptes den ut och det var aldrig någon som försvann.

Sealle
0

Min släpptes ut lite vind för våg när han var i tvåårsåldern, vilket kanske inte riktigt är optimalt, men det gick bra som tur var. Tidigare hade han smitit ut x antal gånger så han var inte helt grön.