Död katt.
Usch, har haft en jobbig sen eftermiddag!đą Var pĂ„ vĂ€g ut genom ytterdörren nĂ€r en person frĂ„n granntrappan stoppade mig och undrade om jag visste vem den pĂ„körda katten var som lĂ„g pĂ„ gatan.
Jag sprang ju dit och det stod ju nÄgra runt katten och sÄg helt vilsna ut. Ingen verkade veta ett dugg vad de skulle göra, nÄgon pratade om att ringa polisen och nÄgon nÀmnde BlÄ StjÀrnan. Jag svarade bara att de gör inget mer Àn tar emot en rapport pÄ en pÄkörd katt om ens det och dÄ fÄr nÄgon av oss Äka bort med katten till BlÄ StjÀrnan, de kommer inte hit och hÀmtar den!
Jag kollade pÄ halsbandet om det stod nÄgot namn eller telenummer men inte pÄ utsidan och sen frÄgade nÄgon mig om jag visste vem Àgaren var. Ja, sa jag, jag tror det sÄ jag sprang bort och bankade pÄ balkongen och ropade men ingen var hemma. SÄ jag gick lite lÀngre bort och ropade pÄ en bekant som var hemma och hon följde med ut för att bekrÀfta att det var den katten och Àgaren jag trodde det var.
NĂ€r vi kom tillbaka till kissen sĂ„ hade en kille som bodde granne med Ă€garen kommit dit och han hade flyttat kissen frĂ„n gatan och kollat extra noga att kissen var död, han hade Ă€ven lyckades spĂ„ra upp Ă€garen genom telefonen, sĂ„ hon skulle komma sĂ„ fort hon kunde. Under tiden de stod dĂ€r och vaktade katten sĂ„ sprang jag in och hĂ€mtade nĂ„gra plastpĂ„sar att stoppa ner kissen i. NĂ€r Ă€garinnan kom sĂ„ var ju hon helt knĂ€ckt, sjĂ€lvklart! NĂ€r hon klappat lite pĂ„ kissen och förstĂ„tt att den var död sĂ„ hjĂ€lptes killen och jag Ă„t att stopp ner katten i pĂ„sarna. Han tog med sig pĂ„sarna med kissen och skulle nog hjĂ€lpa henne sen att grĂ€va ner den i skogen. Tur Ă€ndĂ„ att hon har en kisse till sĂ„ hon inte Ă€r helt ensam i kvĂ€ll!đ
Hur đhar man mage att köra pĂ„ en katt mitt pĂ„ en gata och sen bara sticka dĂ€rifrĂ„n? Inte kolla om den lever eller Ă€r död och försöka fixa hjĂ€lp eller bry sig sĂ„ pass att man Ă„tminstone kunde lagt upp den pĂ„ trottoaren?!đĄ Den hade troligtvis blivit pĂ„körd ca 10 min innan jag kom ut.
IgÄr gjorde jag ingenting och blev inte klar, sÄ jag fortsÀtter idag!
Hemskt :(
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Ja, jag kĂ€nner mig fortfarande skakig och ledsen. TĂ€nker att det kunde varit jag som hade legat dĂ€r pĂ„ knĂ€ pĂ„ gatan hysteriskt grĂ„tande över min katt. đ
Fast mina Àr innekatter, sÄ jag slipper Ätminstone inte förlora dem till trafikdöden.
TyvÀrr sker det ganska ofta att folk kör vidare (fast ibland kanske dom inte mÀrker nÄtt? Kutade katten upp sÄ sent att den döljdes av bilen kanske föraren trodde att det var ett gupp el liknande) men det hÀnder ocksÄ att folk stannar.
En blomma till dig och dina grannar för att ni reagerade đș
och en till Ă€garen och kattkompisen đș
l'm back
Det Ă€r inget ovanligt att folk bara kör vidare har tagit regnr pĂ„ nĂ„gra bilar som kört pĂ„ djur dom har inte haft en tanke pĂ„ stanna till för kolla hur det gick för djuret. Har sjĂ€lv haft katt som blivit pĂ„körd och kravlat hem med bruten rygg đ Det vart akut in och avliva henne nĂ€r det konstaterat att ryggen var av, bara det lĂ€mna ett djur levande som fĂ„r lida i kanske dagar innan dom dör jag fattar inte hur vissa Ă€r funtade. đĄ
SjĂ€lv var jag med nĂ€r en körde pĂ„ en katt, vi hitta Ă€garen snabbt eftersom det var bara 3 hus att vĂ€lja pĂ„ katten sprang vidare men var svĂ„rt skadad. Grannen fick komma och skjuta katten som var illa skadad. Ăgaren tog det ganska bra sjĂ€lvklart mycket ledsen och chockad, men förstod att vi inte hade haft för avsikt att köra pĂ„ katten.
Det mÄste ha varit en kraftig smÀll, för det var mycket blod och Àven pÀls pÄ gatan, sÄ nog mÄste de hört att det small i bilen! TyvÀrr kör vissa som dÄrar pÄ denna korta strÀcka (för att stila med sina bilar) som dels Àr kantad av parkerade bilar och buskar pÄ varsin sida av gatan. Katten kom troligtvis ner frÄn grÀsmattan och bakom buskarna ner pÄ gatan och var halvvÀgs över efter vad som gick att se av spÄren pÄ gatan men det ursÀktar inte pÄ-körningen. För den smÀllen innebÀr att de körde fortare Àn vad man skall i ett tÀttbebyggt bostadsomrÄde. Vi har ju Àven en massa barn som springer hÀr och ocksÄ stora skogsharar kommer hoppande mitt pÄ dagen.
5 har samma problem med vĂ„ran gata, som Ă€ven Ă€r enkelriktad. Vi pĂ„ gatan Ă€r trötta pĂ„ dessa som bara kör igenom för gasa, tĂ€ta hus gör att det lĂ„ter mycket dĂ„ ljudet studsar mot husen. Tips Ă€r att göra sĂ„ folk fĂ„r Ă„ka Z eller S Ă€r att sĂ€tta ut större krukor med blommor vi har fĂ„tt det grönt av kommunen sĂ„ nĂ€sta vĂ„r kommer det placeras ut 4 st đ
Usch sĂ„ jobbigt och sorgligt Tarotstollan!đą
Det lÄter som den gatan behöver farthinder eftersom buskörning sker dÀr och det Àr ett bostadsomrÄde. LÀmna in det som förslag till kommunen kanske? DÄ har du ju pÄkallat en av farorna i vÄrt samhÀlle. MÀnniskor kan ju Àven bli pÄkörda och det borde dom inte sopa under mattan.
För kanske respekten för djur inte finns med lika starktâŠfast bromsar man för utspringande barn eller djur sĂ„ kan det ju bli Ă€n större olyckor med flera inblandade.đ€
*Jag tror mer pÄ Ufo, Àn pÄ Sifo*
Nu ser jag ditt inlĂ€gg Forest. Det Ă€r ju en jĂ€ttebra lösning till att minska "onödig trafik".đ SĂ„ har man gjort pĂ„ fler gator Ă€ven i min och grannkommunerna. Ăven andra mindre gator fĂ„r blomornament i cement som gör "avsmalningar" som farthinder. Det Ă€r snyggt & effektivt. Usch och jag beklagar det trĂ„kiga med din katt Forest! Det kĂ€ndes i magen hĂ€râŠđąđș
Glömde sĂ€ga:đ Ăr sĂ„ glad att det finns sĂ„dana som du Tarotstollan!â€ïž Skulle detta nu till oturs fruktansvĂ€rda hĂ€nda Ă€ven hĂ€râŠSĂ„ vill jag absolut att en det finns en mĂ€nniska som du och de andra som reagerar sĂ„ hĂ€r, i nĂ€rheten!đ€
TĂ€nk om jag ej Ă€r hemma? Jag vill veta, innan kroppen försvinner. Jag kanske vill begrava dennes skalâŠđș
*Jag tror mer pÄ Ufo, Àn pÄ Sifo*
Usch ja, jag har inte fĂ„tt bilden av kissen ur huvudet Ă€n!đą
Detta Àr en ÄtervÀndsgata ocksÄ och jag har för mig att det diskuterats i styrelsen att vi skall fÄ ett fartgupp hÀr uppe ocksÄ, det finns ett lÀngre ner precis innan en kurva men kommunen var nog inte intresserad av det. Det skulle bli för besvÀrligt med parkeringsplatserna och avfarterna dels ner till en nedre parkeringshÄla och de efter gatan och alla avfarter in till husen som ligger efter varandra pÄ en sida av gatan.