Utekatter iFokus

Utekatter

Läst 494 ggr
Sindri
0

Lära utekatt gå på låda inne?

Hur gör man? Är det möjligt?
Gäller inte egen katt utan andras som tidigare kunnat gå ut och in och aldrig använt låda trots att det finns flera att tillgå.
Försöker hjälpa, men törs inte ha katten inne på nätterna om den inte kan gå på låda.
Alla tips för "lådträning" mottages tacksamt.

Uppkatten
3

Det brukar sällan vara något problem, och det brukar inte behövas någon särskild lådträning.

Jämför med de katter som levt ute och som kommer till katthemmen. De katterna är ju vana vid att gräva ner sin avföring utomhus. När de hamnar inomhus vill de ha en toalett som är så lik den ute som möjligt. Det enda stället där det går bra att gräva och som är "likt" vad de är vana vid är ju kattlådan, så katten brukar välja kattlådan.

Man kan underlätta genom att ha flera kattlådor i olika rum, och kanske ett par olika modeller. Fundera över lådans placering så den blir bra - för katten.

Använd en finkornig lerbaserad kattsand, och den ska vara oparfymerad.

Första tiden kan det också vara bra att inte ha en massa textilier framme (högar med tvätt t ex) eftersom sådant ibland kan "få bli kattlåda" (och det vill man ju inte). Men som sagt - det brukar gå bra och det brukar sällan vara något stort problem.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
0

Det troliga är att utekatten talar om att den behöver gå ut.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
1

Tror inte det. Inne 9 timmar utan att säga något.

Pyttelite
0

#3: Men hur brukar det vara? Katten går väl ut när det är dags eller är Du kattvakt på annat ställe än var katten är van vid?

Sindri
0

Katten vill vara hos oss ibland för den får vara ifred här. Den har en komplicerad hemmasituation med arg gammal hankatt som den är rädd för. Den går aldrig på låda hemma hos sig, har alltid varit utekatt och förut kunnat komma och gå som den vill, men nu funkar det inte längre.
Jag vill mest veta om det är möjligt att lära den gå på låda, det måste ju gå för man tar ju hand om utekatter och omplacerar. Vill bara veta tips hur jag får den att vänja sig OM vi skulle välja att ha låda och våga ha den kvar under nätterna.
Det är ingen optimal lösning eftersom vi ju ibland är borta långa perioder, men just nu känns det hemskt att släppa ut den i kylan och inte veta om den går in till sig till natten.

Pyttelite
0

#5: Min erfarenhet är att utekatter vill gå ut och att de talar om när det är dags om de är i sin hemmiljö.

Men vad säger ägarna är det ok för dom att ni gör katten till er?

Annars är min erfarenhet att det mycket väl går att göra utekatt till innekatt.

Sindri
2

Vi "gör" inte katten till vår. Hon har hittat en fristad här liksom hos många andra som de får åka och hämta henne hos.
Det är en komplicerad situation och de är så tacksamma att vi tar hand om henne ibland, och har gett mig mat som jag kan ge henne. Det är svårt att låta bli när hon kommer och vill in, men vi tycker inte heller det är bra av orsaker som jag redan skrivit om.

Pyttelite
0

#7: Det måste vara ägaren som ska sörja för att djuren lever i harmoni. Är de kastrerade?

Är situationen ohållbar för de båda katterna är det inte hjälpsamma grannar som ska ta hand om katterna utan det är ett problem för de som äger katterna.

Sindri
3

Det vet alla, men nu är det som det är och vi gör som vi vill.
Jag har fått svar på min fråga.

Pyttelite
0

#9: Absolut men ni gör katten illa!

Lustig inställning att inte hjälpa katten utan stjälpa.

Uppkatten
1

#9 Självklart måste katten få komma in någonstans nu i kylan, det blir ju en akut situation om det finns en gammal argsint katt i hemmet och katten inte vågar vara där. Någonstans måste ju kattstackaren få ta vägen (medan man hittar en permanent lösning). Andra människor/kattägare kan man inte göra mycket åt, men här riskerar katten att komma i kläm och fara illa, och om både ni och kattens familj är OK med att katten kommer in, vilar och får mat hos er så är väl det en bra - tillfällig - lösning. Själv växte jag upp på landet, och där var det inte helt ovanligt att katter gick mellan gårdarna. Problemet blir ju, som du själv är inne på, om/när ni reser bort. Det viktiga är ju att ni berätta för kattens familj då, så att de har extra koll på kissen de gångerna. Sedan hoppas jag förstås att de omplacerar katten permanent framöver om det inte går att få ordning på katternas relation. Tyvärr finns det en del katter som helt enkelt inte accepterar andra katter på sitt hemområde, utan behöver få leva som ensamkatter. Kanske är det så det är med den här gammelkatten…? Superbra om den yngre katten får en fristad över vintern, och slipper springa från granne till granne och söka värme och mat, men på sikt behöver den en permanent lösning.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
0

Det är ett utdraget djurplågeri. Har man djur som inte går ihop läser man det.

Antingen genom träning eller omplacering.

Det finns inte något begrepp som en gammal argsint katt. De äldre katten skyddar sitt revir och är knappast argsint.

Antingen är en eller båda katterna okastrerade eller också har man missat något då man valt att sammanföra dessa katter.

Ingen av dessa katter mår bra av den uppkomna situationen och är mycket stressande för dom båda och djurägaren borde agera akut.

Som jag förstår det är det inte en ny situation som pågått ett tag oavsett väderlek.

Sindri
1

Jag försöker hela tiden få dem att inse att katterna behöver nytt hem, det är lätt att sitta och skriva vad man ska göra och vara upprörd (det är jag också).
Det enda jag ville veta var om det är möjligt att lära katten gå på låda så de inte måste släppa ut den hela tiden.
Jag tar absolut inte mot något skuldbeläggande mot vårt agerande, jag tänker inte heller gå hårt fram mot kattägarna, det är som jag skrev tidigare en komplicerad och tragisk situation med flera inblandade.
Jag försöker hjälpa på det sätt jag kan, samt bearbetar dem hela tiden att ordna nytt boende.
Katten har förresten alltid varit på luffen och blivit hämtad långt ifrån hemmet många, många gånger. Det är hennes eget val men frågan är om hon skall få ha det valet.
Jag är emot utekatter då jag inte anser att det är bra varken mot katterna eller småfåglarna i trakten.
Då jag fått svar på min fråga så lämnar jag nu tråden och kommer inte att läsa fler svar.

Uppkatten
3

Nej, det här faller knappast under djurplågeri.

Men självklart måste man få till en permanent lösning. När och hur kan bara kattens familj bedöma/avgöra. Det är inget som grannarna kan eller har rätt att ordna.

"En gammal argsint katt" är förstås inget begrepp, det är en beskrivning av något som någon upplever, och säger inget om orsaken till kattens beteende eller till ägarens upplevelse. Det tror jag du förstår?

Även kastrerade katter kan föredra att vara ensamkatter och visa detta MYCKET tydligt. Vi möter det i ett på katthemmen. Att tro att det här beteendet bara förekommer mellan okastrerade katter är att förenkla verkligheten. En del katter kräver helt enkelt få vara ensamkatter.

Förstår inte vad du tror du vinner på att klanka ner på TS som gör sitt bästa för att mildra konsekvenserna för katten. Nog sjutton blir man sur på kattägare emellanåt, för att de inte har kunskaper och inte tar ansvar, men man ger sig inte på den som gör sitt bästa för en kattstackare och ge den en trygg och stabil tillvaro i vinterkylan.

Att katten väljer att komma dit visar ju att den känner sig trygg(-ast) där.

Slutdiskuterat även för min del.

• Redigerat 2021-12-12 23:34 av Uppkatten